Annons:
Etikettutställning
Läst 1536 ggr
Mezzoluces
4/15/13, 11:26 PM

Utställning och vaccin

Här kommer jag med ännu en fråga om vaccin, hur jag än vrider och vänder hittar jag inte svaret på min fråga bland alla andra vaccinations trådar och sveraks hemsida.

Fråga: Jag vet att katten ska grundvaccineras och vara färdig vaccinerad minst 15 dagar innan utställning och sedan är regeln en vaccination per år för tillträde till utställning, men får första sprutan efter grundvaccinationen överskrida 12 månader?

Och om katten inte har varit vaccinerad på två år efter grundvaccineringen behöver den då grundvaccineras igen? 

De regler jag kan hitta och läsa är ju extremt luddiga och jag läser det som rekomendationer???…… Någon som stått i vaccinationskollen på någon utställning detta år som vet exakta regler för tillträde till utställning? eller någon annans som vet om någon sida med konkret fakta.

Det jag kan se är att en vaccination inte får vara äldre än 365 dagar, men om jag ställer ut min katt vart 3 år, så betyder ju det att det räcker med en vaccination månaden innan då vart 3:e år??? Jag vet varför man har grundvaccination, men det finns inte en text om att det är ett måste…… hjälp mig jag är förvirrad!!! 🤪

MVH /Malin (SE*Mezzoluces)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Annons:
AngelsCo
4/16/13, 8:40 AM
#1

Det är alltid den senaste vaccinationen som gäller. Första sprutan "räknas inte".

Huruvida du ska grundvaccinera din katt eller ej bör du diskutera med din veterinär.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mezzoluces
4/16/13, 9:13 AM
#2

1# aha så utställningarna har inget krav om grundvaccinationen?

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

[S*Cupcakes]
4/16/13, 10:47 AM
#3

#2 Nej

Mezzoluces
4/16/13, 11:29 AM
#4

Phu, där ser man. I hästvärlden är det helt andra regler :)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Sarah-S
4/17/13, 12:28 PM
#5

Reglerna säger

1.8 c. Att katterna har vaccinerats av veterinär i enlighet med varje lands veterinära bestämmelser mot feline panleucopenia, felini calici virus och feline herpes virus samt har erhållit erforderliga revaccinationer minst 15 dagar före utställningen.

Nationellt SVERAK-förtydligande: feline panleucopenia [kattpest], felini calici virus [kattsnuva] och feline herpes virus [kattherpes]

Vaccinationens giltighetstid anges av veterinären i djurpass eller på vaccinationsintyg. 

Vaccination mot rabies gäller enligt nationell lagstiftning.

Jag vet inte hur andra tolkar regeln men en katt har inte en fullständig vaccination innan den fått grundvaccination enligt varje tillverkares rekommendation. Så jo jag tycker nog att det står att katten måste vara grundvaccinerad innan den kan delta på kattutställning

Om katten inte varit vaccinerad på 2 år behöver den vaccineras mot kattsnuva 2 gånger med 3-4 v intervall för att återigen ha ett fungerande skydd. Enligt tillverkarnas rekommendationer vilket borde gå under "erforderliga revaccinationer"

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: