Annons:
Etiketthälsa
Läst 1417 ggr
elli-kleo
2013-04-15 13:17

siameser som plockar päls

Jag undrar hur vanligt det ingentligen är att siameser plockar/slickar bort päls på sig själv. Varför gör dom såhär och man göra något åt det? Har hört att det är vanligare bland siameser än andra raser och att det bara kan vara en vana dom har.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
kalindas
2013-04-15 14:12
#1

Det finns många olika orsaker. 

En del kan vara stress men även smärta. Tror mer och mer på bakomliggande sjukdom som sen orsakar stressen.

Min Saga plockade päls här i över ett år och jag märkte ingen annat på henne så jag trodde det var stressrelaterat.
Sen började hon plötsligt springa på lådan väldigt ofta och speciellt samtidigt med mig. Tittade lite extra noga och såg då små bloddroppar.
Det visade sig att hon hade en inflammerad blåsa, vilket inte hade märkts innan. Som du förstår hade jag ett extremt dåligt samvete.
Men med ökad vätska i maten så är hon en ny katt och har helt slutat rycka päls.

Haft två katter till som gjort samma. Sagas pappa började göra det och samtidigt protestkissa. Jag utredde honom inte, då jag av diverse orsaker valde att låta honom somna.

Sen hade jag en äldre OSH som också gjorde det i åratal. Man hittade inget på honom heller. Men han var också en stressad och känslig katt.
Sista året fick han problem med högt socker och man vet ju inte om det kan vara en bakomliggande orsak.

Men rycker de päls så är något fel. Det är väl det enklaste svaret.

/Elisa

SacredSouls
2013-04-15 19:35
#2

Vi hadde en siameser som plukket pels rett rundt den tiden han ble fertil. Det varte i et par-tre mnd og ga seg siden og kom aldri igjen. Man kaller det hormonell kløe.

Men det kan jo også ha andre bakenforliggende årsaker som Kalindas nevner.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

elli-kleo
2013-05-27 11:58
#3

Stress verkar ju vara en vanlig orsak.. tack för era svar

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

SE*Wishetens
2013-05-27 12:30
#4

Stress, ja. Det är viktigt att se dessa signaler, och fundera både en och två gånger om katten ska gå i avel eller ej. 

Jag kan ta ett exempel: jag har själv tidigare (13 år sen nu) köpt en kattunge efter en hona som plockade/slickade päls, och som plockade av sig ALL underull när hon hade kattungar. Den katten var av en annan ras. Min kattunge som jag fick hem blev aldrig någon lugn och trygg katt, trots att jag hade en äldre katt som var otroligt lugn, mysig och trygg som tog hand om den yngre. Min kattunge fick flera beteendeproblem, gjorde ifrån sig utanför lådan vid minsta förändring och var otroligt "svartsjuk" om mig, och ville helst inte att den andra katten skulle gosa med mig alls. Efter många försök till att stärka den yngre katten så fick jag ge upp, och omplacerade katten till ett lugnare hem där den fick vara ensamkatt. Där fungerade den slutligen. 

Nu säger jag inte att alla katter som slickar i sig päls är nervösa vrak, men det är onekligen en signal som kan vara värd att ta på allvar och utvärdera katten innan man tar beslut om avel. Stress och rädslor har stark nedärvning.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Upp till toppen
Annons: