Annons:
Etiketthälsa
Läst 1610 ggr
grandma
4/13/13, 11:24 PM

Vaccinering

Har ikväll diskuterat vilt med en god vän (som inte har katt) angående vaccinering mot kattsnuvan,kattpest och herpes. Han anser att katterna mina inte behöver vaccineras årligen då de är innekatter och inte åker på utställningar.

Jag tror  att jag borde göra det ändå för att , ja det vet jag inte. För att nån katt därute på gatan kanske nyser på mig och så smittar jag dem.  Näää men hur resonerar ni. Har man uppfödning så har jag förstått att man bör göra det men annars. Vad säger ni.? Vore kul om man fick svar från både uppfödare och icke-uppfödare för att höra hur ni resonerar. 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
kalindas
4/13/13, 11:59 PM
#1

När det gäller vaccin så är det lite olika beroende på vilka sjukdomar det gäller. 
Vaccinet mot kattsnuva (herpes & calici) varar bara i tio månader och det är inte fel att vaccinera katterna i alla fall en gång per år med den.

Ang. kattsnuvan så är det senaste jag hörde att de räcker att vaccinera mot den var 4:e år. Men där kan jag ha fel. 

Om jag hade vaccinerat mina katter igen (vilket jag inte gjort på ett tag, finns orsak). Så skulle jag välja att vaccinera dem mot snuva var 10:e månad, sen vaccinera mot kattpest varannan gång.

Största risken att få in i hushållet är snuva, så den hade jag nog varit mest noggrann med. Kattpest är inte så vanlig längre om man inte går där det finns stora populationer av vildkatter.

Är ganska säker att många här inte kommer hålla med om det jag skrivit i mitt inlägg. 😉

/Elisa

Nebel
4/14/13, 2:12 AM
#2

Jag håller med Elisa, kattsnuvan är mest angelägen att vaccinera mot årligen (visste inte att vaccinet bara "höll" i tio månader-varför känner inte min veterinär till detta?!). Jag har dock också fortsatt med dubbelvaccin varje år av gammal vana ;).

[idaskoog]
4/14/13, 7:22 AM
#3

Man drar väl in mycket själv i hemmet också? Genom händer och skor främst tänker jag…det är i alla fall så jag tänker.

kalindas
4/14/13, 9:30 AM
#4

#3
Visst kan man dra in mycket via händer, skor och kläder. Speciellt snuvorna är lätta att få med sig. Men har man varit på platser där de springer mycket vildkatter. T.ex. i stall eller på bondgård. Då hade jag inte tvekat att vaccinera.

/Elisa

[figgelina64]1
4/14/13, 10:42 AM
#5

Har jag varit i stallet eller i kontakt med katter som skulle kunna smitta ställer jag mina skor utanför huset och går in i tvättstugan och byter om till andra kläder, tvättar och spritar mina händer och extra, extra noga är jag nu med små Bebbar i huset 😉

Nebel
4/14/13, 12:20 PM
#6

Ville bara förtydliga att jag ABSOLUT tycker att man ska vaccinera men att det kanske inte är nödvändigt för alla att vaccinera mot kattpest varje år.

Annons:
grandma
4/14/13, 12:33 PM
#7

Men tar man inte allt i ett och samma vaccin? Det här Nobivac tricat? Eller kan man ta bara det ena, menar ni? Om ni undrar om jag inte vet någonting så har jag bara haft katt 8-9 månader. Har inte vaccinerat ännu. 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

kalindas
4/14/13, 12:42 PM
#8

#7
Finns olika vaccin. En del tar bara snuva och sen finns de de som tar snuva och kattpest. En del vaccinera även mot klamydia.

/Elisa

Missannas
4/14/13, 1:04 PM
#9

Kattpest är inte alls ovanligt och sprids inte bara av förvildade katter (i Sverige finns inga s.k. vildkatter). Det ligger mycket i det #3 skriver, framförallt när det kommer till parvoviruset (kattpest) eftersom det är mycket tåligt och överlever upp till ett år i miljön. Du kan få det på kläder och skor och bära med det hem till dina katter. 

Enligt de rekommendationer som finns på SVA så ska man vaccinera mot kattpest vart tredje år och mot kattsnuva varje år. 

http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhälsa/Hund/Grundvacc_2009.pdf

Precis som kalindas skriver i #1 så kan det finnas anledningar till att inte vaccinera, men som absolut utgångspunkt så ska man göra det anser jag. Även om man inte föder upp, inte åker på några utställningar och bara har innekatter. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

grandma
4/14/13, 3:14 PM
#10

Tack för info och synpunkter. Självklart ska jag vaccinera men var tvungen att få veta mer efter gårdagens diskussion. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
4/14/13, 8:57 PM
#11

Ser att det råder lite missuppfattningar här

Om vi börjar med smittvägar:
Kattsnuva smittar ffa vid DIREKTkontakt, i undantagsfall via föremål under en kort stund. Detta gäller alltså herpes, klamydia, mycoplasma felis och calici sk kattsnuvekomplexet

Kattpest smittar främst via avföring men pga virusets långvariga överlevnad (upp till 2 år) i miljön kan man ta med sig viruset in på skor, kläder och föremål.
Parvoviruset tål också många rengörings- och desinfektionsmedel.

Vaccinationer:
Vaccination mot kattsnuva ger inget fullständigt skydd. Däremot blir symptomen oftast mildare hos katter som är vaccinerade

Vaccination mot kattpest är nästintill 100% skydd mot parvovirusinfektion.

Vaccinationsintervaller:
Kattsnuva ÅRLIGEN
Kattpest vart 3.e år
Det finns idag på marknaden flera olika tillverkare av vaccin och det är deras revaccinationsintervall man ska följa. De flesta har även kattsnuvevaccin separat för att undvika övervaccination mot kattpest.
Studier visar att man bör vaccinera varje år mot kattsnuva så jag vet inte varifrån vissa fått att det skulle räcka i 10mån?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
4/14/13, 9:01 PM
#12

Men Sarah, att det bara räcker 10 månader har jag också läst någonstans men minns inte var?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sarah-S
4/14/13, 9:10 PM
#13

Här finns lite intressant läsning
http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/07/rapport0107.pdf

Det sista jag hört från Vaccet är fortfarande årlig vaccination av kattsnuva och vart tredje år för kattpest, det säger även Nobivac och Merial som är de största på svenska marknaden efter deras studier

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
kalindas
4/14/13, 10:50 PM
#14

#13
Det är en veterinär som sagt att vaccinet bara håller i 10 månader. Plus att jag har läst det på ett antal sidor. Kommer tyvärr inte ihåg var, så jag kan inte visa det.

Ang. snuva så är Herpes ganska lätt att tvätta bort, viruset dör efter ca 8 timmar utanför kroppen. Däremot så kan calici ligga kvar länge, veckor har jag för mig jag läste och är alltså inte lika lätt att tvätta bort. Tror en av de få rengöringsmedel som biter på calici var Vircon S. Vanliga rengöring tar inte viruset.
Övriga har jag inte läst på om, så de kan jag inte hur länge de smittar.

Sant är att de bara minskar besvären om katterna bli smittade.
Men då jag vaccinerade mina sent mot snuva och såg hur sjuka de blev av Herpes, så tycker jag att om man har friska katter så ska man se till att hålla kattsnuvevaccinet färskt. Så 10 månader mellan är absolut inte fel.

/Elisa

[idaskoog]
4/14/13, 11:00 PM
#15

Calicivirus måste tvättas bort med vanlig tvål, varken handsprit eller virkon biter på det tyvärr…har utbrott på jobbet sedan hösten. Hygiensjuksköterskan har precis hållit föreläsning…bara tvål tvål och tvål för calici.

kalindas
4/15/13, 8:32 AM
#16

#15
Ok, det var nåt nytt jag fick lära mig där. Tack! 🙂

Kan ju läst fel på den engelska sidan jag hittade om Virkon. Vet bara att det stod att det var svårt att få bort. Är det tvål som måste till kan jag förstå att det är lite krångligt att t.ex. få bort all smitta i ett vanligt hushåll.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: