Annons:
Etikettavel
Läst 1333 ggr
[idaskoog]
2013-04-13 08:32

hur sjutton bär man sig åt?

Hej. Jag måste bara få fråga en sak som jag funderar över. Jag har bestämt mig för att låna en hane till min första kull för min S*Jean Dark Never Winterland, kallad Kiwi. När jag kollar på svenska och norska uppfödares hemsidor efter avelshanar så är antingen hemsidan inte uppdaterad på flera år eller så står det att de inte lånar ut sina hanar. Om man nu inte vill köpa en hane till sin första kull och vill låna en hane hur gör man då? Jag letar efter en hane som är SIA alt. OSH. Min hona är PRA N/N och är än så länge bara 4,5 månader gammal men jag vill vara tidigt ute. Hur sjutton ska man bära sig åt? Jag vill ju samtidigt inte bara ta "första bästa" hane som är tillgänglig heller. Hur gör man?

Annons:
[figgelina64]1
2013-04-13 08:56
#1

Det är inte lätt när man är ny och skall börja och det tar tid att leta och finna det man vill ha för mig tog det 1 1/2 år och jag köpte till slut min hane. Att din hona är PRA N/N underlättar betydligt, är din hona rent korthår och det är korthårsavel du skall avla inom för det finns även fina varianter Sia/Osh?

kan din uppfödare hjälpa dig, ha kontakter, ge tips och råd eller finns ngn kontakt från utställning du varit på som du kan höra av dig till?

Det är ett letande och ett pussel men det löser sig alltid till slut så lycka till 😐

kalindas
2013-04-13 09:09
#2
  1. Se ut en hane du gillar
  2. Fråga ägaren om du får låna honom till din hona. Ta reda på hur mycket de vill ha betalt för parningen. Ta reda på att de har ett bra rum där du kan lämna din hona eller om du kan låna hem hanen.
  3. Gå in på Pawpeds och gör en provparning, är det en sverak-katt så har de en egen databas där man kan göra detsamma.
  4. Se så det inte är för hög inavelsgrad mellan dem. Helst 0% i fyra generationer. Men jag personligen godkänner 3,12% om den katt som dubblats med varit frisk och sund.
  5. Se till att han är PRA testad. Gör Fiv/Felv på både hane och hona en kort tid innan parning.
  6. Med tanke på senaste tidens magparasiter skulle jag även, både på min egna hona och på den blivande hanen testa för TF och Giardia. 

Har säkert glömt MASSOR! Så andra får fylla i och lägga till! 🙂

/Elisa

[idaskoog]
2013-04-13 09:15
#3

Jag har "provparat" på pawpeds och jag har turen med min hona att hon har en ovanlig stamtavla så jag tror inte det kommer bli svårt vad det gäller inavelsgraderna. Min hona är rent korthår och jag vill föda upp OSH och SIA i framtiden….hur är det med varianter? Jag har fattat det som att man helst ska undvika dessa? Eller har jag fattat fel?Jag har anmält mig till vår första utställning 12/5 i Uppsala, där kanske man träffar någon. Jag har sett flertalet hanar jag skulle vilja låna men det står på hemsidorna att de inte lånar ut sina hanar. Då är det ju omöjligt.

Jag vill ha en egen avelshane så småningom men vill helst ta en kull innan….verkar hopplöst knepigt detta.

Sarah-S
2013-04-13 09:32
#4

Inom alla raser så handlar det om kontakter. 
Man får helt enkelt visa upp sig, lära känna andra uppfödare/ägare, bilda sig en vänkrets med likasinnade. Ett sätt är tex utställning.
Sen brukar hanar dyka upp

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[figgelina64]1
2013-04-13 10:10
#5

Mjaa, du skall väl inte undvika varianterna men dem bär på långhårsanlag och det är en smaksak om man vill ha detta i sin stamtavla eller inte och jag har full förståelse för om man bara önskar  ha korthår i den och inte vill få in varianter ;-)

För en tid sedan fick man inte para tillbaka varianterna på SIA OSH, men idag är det tillåtet vilket breddar avelsbasen och faktiskt är alla korthår korthår😉

Själv är jag långhårsuppfödare 😉

Lycka till och Kalindas har kommit med bra tips och det tar tid och som ovan skriver kontakter är A & O mejla, skriv och åk på utställningar då får andra uppfödare träffa dig och din katt och det är hemskandes roligt och trevligt oxå😃

Mewz
2013-04-13 10:14
#6

En mentor är bra att ha, lämpligen den som sålt din blivande avelskatt till dig :)

Kan bara +1 på Sarah-S inlägg med

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
kalindas
2013-04-13 10:24
#7

Du kan använda varianter, men vill du undvika långhårsanlagen, så kan du ju be att katten är DNA testad om den bär på det eller ej.

Om du vill föda upp OSH är det ju inte helt fel att välja en variant, då de ofta har väldigt vin grön ögonfärg (än så länge).

Ett tips är att du kollar in unghanar på utställningen och du behöver inte heller välja den mest populära katten. Kanske den har en bror, som är minst lika fin, men sällan använd.

Sen som flera säger här ovan, fråga massor och ha gärna en eller flera mentorer. Det jag lärt mig om katter och uppfödning är mest pga att jag lyssnar och lär. Är det nåt jag inte vet, så söker jag reda på det eller frågar. Har nog bara en bok om katter här hemma så min "kunskap" kommer från helt andra håll. 🙂

/Elisa

[idaskoog]
2013-04-13 11:29
#8

Men nu måste jag fråga…betyder inte variant att den bär på både lång och korthårsgener?

[figgelina64]1
2013-04-13 11:44
#9

Det stämmer, men man benämner det som långhårsbärare då den är korthår bär den naturligt korthårsanlaget den enda som inte bär korthårsanlaget är OLH och Balinesen och som Kalindas skriver kan man alltid DNA testa för långhårsanlaget om man inte önskar för det vidare. Jag har en OSH hane som är variant och ingen domare har hittils kunnat se på hans päls om han är långhårsbärare eller inte, men däremot min SIA tjej Humlan kan man se att mamma är Balines då hon har en yttepytte lite längre päls men det föds även ren korthår som oxå kan då lite längre päls…så…det är en smaksak för var och en hur man vill göra 🙂

Lejdet
2013-04-13 11:54
#10

#3 jag erbjöd ju dig tex en vältypad hane, min obelix som även en korthårsuppfödare har velat köpa av mig. Båda hans föräldrar är korthåriga. Modern dna-testad eftersom hon är från en parning mellan två varianter. Det är då du kan få korthår som inte har långhårsgenen. Enda sättet annars är att prata med olika uppfödare på tex utställning. Själv är jag väldigt restriktiv med utlåning av mina hanar, lånar bara ut till vänner. Uppfödaren till din katt har ju samarbete med bla La Bell som har många fina hanar hemma, du kanske kan gå den vägen? Vet också att wilhugs har en väldigt fin SIA kattunge, en brunmaskad till salu.

kalindas
2013-04-13 12:04
#11

#8
Som de skriver ovan så behöver inte en variant bära på långhår. Speciellt inte om båda föräldrarna är varianter. Då blir det nästan alltid korthårs ungar som inte bär på anlaget. 

Parar du däremot med en variant som har en långhårig förälder, så bär den garanterat långhårsanlaget.

De som många backar för att använda en sådan katt är pälslängden. Men alla varianter har inte dålig päls. 🙂

/Elisa

[figgelina64]1
2013-04-13 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min Q OSH d03 var💋

[figgelina64]1
2013-04-13 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

och lite äldre…😉

Annons:
Mewz
2013-04-13 12:25
#14

Vidare behöver du även fundera över vad du tänkt avla på? SIA eller OSH, och om det ska vara vitfläck eller inte.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[idaskoog]
2013-04-13 13:27
#15

#14 jag vill avla på både SIA och OSH. Nu börjar jag fatta det där med varianter. Haha…äntligen. #10 lejdet jag tycker din obelix är fantastiskt fin, det ska bli kul att få se honom live. Jag kollade med min uppfödare ang. Sys, hon rekommenderade mig inte att para med sys?? Att det var svårt? Varför? Annars så skulle jag gärna låna din obelix.

Lejdet
2013-04-13 15:53
#16

#15 svårt? När du parar din siames med en SYS kan du få både siameser och SYS förvisso. Men på vad sätt det skulle vara svårt vet jag inte?? Det vill jag gärna få förklarat för mig?

Mewz
2013-04-13 16:13
#17

#16 Avel är ju så mycket mer än att para katt A med katt B ;)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-04-13 16:21
#18

#15
Är väl en del som föder upp Siames som är rädda att det ska födas SIA/SYS med för lite vitt på. Skulle tro det är orsaken.

/Elisa

Lejdet
2013-04-13 17:52
#19

#17 vad var det för meningslös dum kommentar? Sluta med dina spydiga små insinuationer på allt jag skriver tack! #18 tack för att du alltid försöker komma med bra konstruktiva svar

Mewz
2013-04-13 19:20
#20

#19 Vad? Det är ju så det är, helt enkelt. Du frågar vad det är för svårt med det, jag skrev min åsikt kring hur jag och väldigt många resonerar och det helt oavsett ras dvs att avel är mycket mer än att bara para två individer :) Att du väljer att ta det personligt och ser det som "spydiga små insinuationer" är kanske något du får ta itu med.

TS, "problemet"  kring vitfläckar är att inom flera raser måste man få fram "korrekta" diton. Finns i stadgarna för respektive ras och förbund hur det ska vara. Du verkar ju ha kontakt och får support från Kiwis uppfödare så ta tillvara på den. H*n kommer säkert kunna guida dig rätt så bra till val av rätt partner, det är ju onödigt att göra det svårare än vad det behöver vara. Jag vet inte om SO-gruppen har något avelsråd som skulle kunna tänkas vara till hjälp, dom brukar ju även besitta kunskaper kring sjukdomar i linjer osv. (så fungerar det iaf i min rasring)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
[idaskoog]
2013-04-13 19:32
#21

Jag skriver här för att höra flera olika människors åsikter jag tycker aldrig man ska lyssna på bara en person. Jag tycker om att ta lite från flera håll och bilda mig en egen uppfattning och planer. Nej jag vet faktiskt inte varför det skulle vara svårt, jag frågade bara om hon tyckte jag kunde kolla på sys också och då sa hon att när jag är nybörjare så är det väldigt svårt med sys, men jag vet inte varför. Egentligen skulle jag vilja föda upp alla kat IV-katter :) alla är så underbart fina tycker jag! Måste man verkligen bestämma sig? ;) Jag får alltid så bra råd av er alla här i forumet…tack!!

Spotless
2013-04-13 19:41
#22

Du har redan fått bra svar och jag själv föreslår alltid att göra precis som #4 och #6 föreslår. Att ha sin katts uppfödare i ryggen, som stöd och som bollplank är viktigt. Om jag lånar ut hane vill jag ju att den som lånar honom har sin uppfödare med sig i planerna. Kontakter är A och O, åk på många utställningar och träffa uppfödare/kattägare. Visa vem du är och vem din katt är. Vem du till slut väljer att samarbeta med kan också vara avgörande för hur det kommer att se ut i framtiden för dig och din avel.

Jag själv som uppfödare och hankattsägare ställer gärna upp med råd och stöd inför parning och under ungarnas uppväxt, men jag måste tro på en kombination för att låna ut min hane och jag måste känna att honkattsägaren är någon jag har förtorende för.

kalindas
2013-04-13 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#21
Om hon tycker det kunde vara lite svårt med sys och ev. bicolour OSH. Så kan det vara att hon menar när det gäller att bestämma om de är van, harlequin eller bicolour. Likaså kan det vara lite extra svårt att se färgen på en SYS om den t.ex. har mycket vitt i ansiktet. 🙂

Själv tycker jag det är lite extra kul med olika färger i en kull. 😃

/Elisa

Lejdet
2013-04-13 21:41
#24

#20 ja men har jag på något sätt påstått att avel är lätt? Så ditt påstående är ju helt taget ur luften och irrelevant för både ts, mig och alla andra. Dessutom ger du ju ingen förklaring eller förslag på på vad sätt det är svårt? Ska du kommentera vad jag skriver så kom gärna med nåt konstruktivt tack.

kalindas
2013-04-13 21:49
#25

Ett litet önskemål… 🙂

Snälla! Inget tjafs i tråden.🤐 Är det någon eller några som stör er på varandra. Kan ni inte ta det via PM istället? Är tröttsamt att läsa för övriga. Tack! 🙂

/Elisa

Spotless
2013-04-13 21:59
#26

#15 Det skulle kunna vara så att din katts upfödare tycker att det finns för få och inte tillräckligt bra typade vitfläckar för att hon själv skulle vilja avla vitfläck och därför anser att det är "för svårt".

Missannas
2013-04-14 00:24
#27

#25 Bra skrivet Elisa, tack 🙂

#15 Fråga uppfödaren, hon kan säkert förklara för dig vad hon menar 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[idaskoog]
2013-04-14 07:18
#28

Nu har jag svaret! :) det var för att det tydligen är svårt för mig som ny sen att veta om ungarna är sys eller SIA. Jag får hjälp av min uppfödare med allt jag frågar om men jag frågar här också. Det är väl det ett forum är till för?? ;) att diskutera och ställa frågor. Jag är i alla fall mycket glad över att få hjälp med min första utställning av Lejdet…annars hade jag nog inte vågat anmäla mig.

Missannas
2013-04-14 12:30
#29

#28 Det har du helt rätt i, jag har själv lärt mig mycket genom att ställa många frågor. Det jag syftade på var att om du vill veta vad Jeanett menade när hon rekommenderade dig att inte para med sys så är det bättre att fråga henne. 🙂 

Vad bra att du får hjälp inför din första utställning, lycka till! 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
2013-04-14 15:02
#30

Lykke til på din første utstilling.En god ide er å velge en hannkatt som kompletterer din jente. Som har styrker der din har svakheter. Feks har din kort hale velger du en som har hale iflg standard.Ikke velge den ekstreme hannkatten som alle andre låner,men heller velge en som er så rett inntil standard som mulig. 

Lese boken Robinson genetics for cat breeders and veterinarians 🙂Der får man mange gode råd i forbindelse med avl.

Man lærer masse av utstilling og du kommer sikkert til å bli kjent med mange og få mange gode råd i valg av hannkatt etterhvert.Mange gode råd gis det over her også.Å bestemme seg for hva man ønsker å konsentrere seg om synes jeg også er en god ide. Ønsker man å fokuser på orientaler eller siameser. Jeg feks driver oppdrett av siameser med kun siameser i stamtavlen.Mens andre blander siameser og orientaler.Noen ønsker å konsentrere seg om SYS mens andre igjen bi colour og forbedring av mønster på orientalere.

Hvis det er orientaler du har med kun korthår i stamtavlen hadde jeg valgt å holde meg unna varianter/langhår i første omgang. Ikke fordi jeg har noe imot de,men fordi det har ingen hensikt å blande inn langhår om man ikke har det som målrase.Avler man langhår så må det såklart blandes inn korthår og varianter for å bredde både avlsbase og bedre type.Men på korthårsfronten har man både orientaler og siameser å velge mellom.🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: