Annons:
Etiketthälsa
Läst 670 ggr
carinbrack
4/12/13, 4:05 PM

Råd vid urinvägsproblem?

Vi har definitivt varit otursförföljda den senaste tiden. Det är idag tre veckor sen Tux dog, vi har upptäckt att båda de äldre har tandsten (ingen katastrof, men synd) och nu har gammelkatten Kaiser, vår husis, fått problem med urinvägarna. Han hade ont när han kissade igår och imorse. Veterinären upptäckte att blåsan var full, dock kunde han kissa. Ett ultraljud visade på mycket kristaller och "slam" i urinblåsan men inga stenar. Han blev sövd och utinblåsan spolades rent, nu ska han äta dietmat och passas noga tills han kissar som han ska (ja, dietmaten får han fortsätta med resten av livet). Har ni fler tips än dietmaten? Han är världens finaste och vi är fortfarande stukade efter Tuxen, det får inte gå illa med en älskling till nu!

Annons:
kalindas
4/12/13, 4:23 PM
#1

Mitt råd är vätska, vätska och ännu mera vätska! 🙂

Sen Saga hade sin inflammerade urinblåsa (inga bakterier eller stenar) och kissade blod. Så är det det viktigaste här att hon och övriga dricker ordentligt. Speciellt då de får torrfoder.

Varje kväll får de därför en påse med Icas kattmat i sås. Den blandar jag sen upp med ca 0,5-1 dl ljummet vatten. Katterna älskar det och dricker glatt.

Om dina katter sen innan är vana att få burkmat, så blanda bara ut den med lite extra vätska. Är de inte vana, så testa mitt tips. 🙂
Köp bara burkmat som inte innehåller massa spannmål, utan bara kött.

Saga mår toppen nu och rycker inte massa päls på ryggen längre och har blivit rundare och gladare. 😃

/Elisa

Upp till toppen
Annons: