Annons:
Etikettavel
Läst 3131 ggr
[idaskoog]
2013-04-08 23:34

skaffa hankatt??

Jag har en honkatt på nu 4 månader. Mina planer är att skaffa en hankatt som småningom jag ska para med min Kiwi. Så nu till frågan….när är det smartast att köpa en hankattunge…alltså hur gammal ska min hon få bli innan jag köper en hane?

Annons:
Hightops
2013-04-08 23:58
#1

En hankatt blir normalt fertil/parningsduglig vid 10 månader o uppåt av de erfarenheter jag haft i denna ras.

[idaskoog]
2013-04-09 02:39
#2

Med andra ord borde man kan skaffa en hane ganska snart om man hittar en man vill ha?? För då bli min hona som tidigast parad vid 1,5 års ålder….cirka.👍

Lejdet
2013-04-09 08:09
#3

Vet du vad det innebär att ha en fertil hane instängd i ett normalt hus? Jag bor på landet och har blivit anmäld 3 ggr av mina grannar för att mina hankatter skriker. Mitt hus är totalt nedkissat och måste totalsaneras med speciellt medel nu när jag flyttar, då är jag ändå pedant och städar dagligen. Tänk dig noga för! Varför inte låna hane till första kullen/kullarna? Köp en till avelshona istället så att din katt inte är ensamkatt. Det är mitt tips

Mewz
2013-04-09 08:31
#4

#3 Fast alltså, man måste inte låta ens hem bli nerkissat? Jag har 4 hanar, som dels har ett eget stort rum (halva källaren) där vi ska bygga till en kattgård med utgång från fönstret. Dom får även vara ute i hela huset under uppsikt och inte är vårt hem sönderkissat för det.

Det är väl jättebra att köpa sig en egen hane? Så behöver man inte ha problemet med att riskera att hankattsägaren kastrerar/lånar ut massor heller. Man har kontrollen.

TS: Leta hane nu så har du en klar hane när din tös är redo. Sen kan du para och sedan kastrera eller chippa, beroende på vad du tänkt dig.
Alla hanar kissar inte.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[idaskoog]
2013-04-09 08:46
#5

Jag har talat med många uppfödare om fertila hanar och jag har allt planerat. Om jag hittar en bra hane jag vill låna så lånar jag och om jag hittar en jag vill köpa så köper jag. Tack får svaren!!

kalindas
2013-04-09 09:24
#6

Ett litet tillägg. En del hanar blir fertila tidigare än 10 månader. Vet flera hanar som parat vid 6-7 månaders ålder.
Min Jackson tror jag var 7 månader första gången han parade. 🙂

Ett tips är att du vänjer honom att ha blöja på. Blir han då en katt som gillar och skvätta, så skvätter han i blöjan.

/Elisa

Annons:
[lisme]
2013-04-09 09:56
#7

Vi har hatt egen hannkatt helt siden 2007, og i noen perioder har vi hatt flere. I 2007 bodde vi i et lite hus i et borettslag, men flyttet i et større hus i et område med bare eneboliger. Hannkattene våre har gått sammen med resten av flokken men i de periodene vi har hatt flere har vi bare hatt en og en sammen med de andre. Den hannkatten som ikke kunne være sammen med flokken har vært på et katterom. Så byttet vi et par ganger pr dag hvem av dem som var ute av katterommet. Alle hannkattene vi har hatt, har markert. Men de har markert bare litt og det har ikke vært noe problem å fjerne lukten. Ingen av våre naboer reagerer negativt på om en hannkatt er ute i kattegården og roper etter hunnkatter. Jeg foretrekker å ha egen hannkatt av flere grunner, og synes det er synd at man må skremme blivende oppdrettere med hvor ille det er.

hannele44
2013-04-09 11:44
#8

Min hane parade vid 6 månaders ålder-en del är verkligen tidiga !

Attacks
2013-04-09 12:54
#9

Vi har 2 fertile hannkatter, og ingen av dem markerer. Guttene bor til vanlig hos min venninne og hennes familie ,da vi eier dem sammen. Men dem skal straks flytte i nytt hus, så da er alle hos meg 🙂 

Den ene er sønn av en som ikke markerer, den andre er sønn av en skikkelig gris som markerte i vann og matskåler også. Ble helt sjokkert da jeg så det.

Men forskjellen på disse pappaene, den ene er en familiekatt, den andre en matador som ikke bodde innendørs med familien på daglig basis ihvertfall.

Visst kan dem starte å markere,men mange gjør det ikke/lite.  Jeg har vært veldig heldig med alle mine.

Jeg er skikkelig sykdomsfreak, så jeg har sluttet å låne hannkatt, jeg vil ha min egen/egene. Og dem blir jo de beste kastratene❤️

Jeg har totalt 8 katter, 7 i avl,men 5 bor i andre hjem som familiemedlemmer. Nå som guttene er her, så er jentene satt på p-piller. Noe jeg egentlig er i mot, men jeg er veldig syk selv, og ville ikke orket å ta vare på små kattunger nå. Siden guttene ikke får napp hos jentene øver dem seg på hverandre 😃

Holder man ikke hannkatten fertil så lenge ( finnes jo chip i dag), ikke løper på alle utstillinger i det katten blir fertil, og leter etter en hannkatt som har lite spraying i linjene så kan man være veldig heldig🙂

Men jeg anbefaler seg å ha 2 hunnkatter til din fremtidige gutt🙂

Mine har vært klare fra 6-9 mnd.

Lykke til :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Lejdet
2013-04-09 13:16
#10

#4 självklart fungerar det om man som du har tillgång till källare och separat rum. Det har ju jag också och jag växlar mina katter mellan inne och ute i hankattshuset. Men mina hanar är tyvärr riktiga pissnissar alla tre. De två chippade markerar de också och även min riktiga kastrat när han är inne med honorna. Självklart finns det många fördelar med att ha egen hane, menade bara stt man ska tänka sig för om man bor i lägenhet eller radhus.

Mewz
2013-04-09 15:41
#11

# Jag skulle aldrig leva med katter som kissar så, då kastrerar jag hellre. Är ju inte snällt mot katten att behöva leva så heller. Allt handlar ju inte om avel.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Attacks
2013-04-09 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bor du i en leilighet/ liten plass så kan det jo være en god ide å finne en forvert. Jeg tror mange flere begynner å markere når dem bor sammen med fertile hunnkatter, eller andre veldig macho hannkatter,så skal dem hevde seg over hverandre.

Jeg har også hannkattrom,men jeg bruker det omtrent ikke. Nå brukes det til parringsrom i stedet.

Denne rasen er så sosial at jeg får vondt langt inni hjertet mitt dersom dem skal leve separat over en lenger periode. Selv med selskap av en annen katt.

Skulle katten begynne å markere, så er det som skrevet over, bruke raskt og siden chippe/kastrere.

Man kan også lære dem å gå med bleier.

Vi tok på bleie på Tiger for en god stund siden, bare for å vende han til det, da han er sønn av en skikkelig pissenisse. Han syns ikke så mye om det 😛Tiger er så lik mamman sin, så mild og snill, en skikkelig kosegutt, så jeg er veldig glad ikke markerer.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[idaskoog]
2013-04-09 22:54
#13

Tack för alla kommentarer!

Det är alltid bra att få höra fleras åsikter. Jag har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra om jag ska låna för första kullen eller köpa en hane direkt. Jag vill hitta den perfekte först oavsett hur jag gör. Blöja har jag hört många många bra saker från olika håll med….det tror jag är ett bra tips om det blir mycket strilande. Jag kommer aldrig stå ut med att ha en katt isär från familjen så det blir antingen blöja eller chip/kastrering om det blir mycket kissande.

Annons:
Missannas
2013-04-10 00:31
#14

Även honor kan strila 😉 …när de löper.

#13 Jag tycker du resonerar sunt, lycka till med att hitta din drömhane oavsett om du bestämmer dig för att köpa eller låna.

Något man kan fundera över är väl hur många kullar man vill ta, om man ska ha hanen själv eller låna ut till andra. Den främsta anledningen till varför jag själv valt att inte ha egen hane är att jag inte har så många fertila honor (numera bara en) och jag ser ingen vits med att göra samma kombination flera gånger… inte för att de som har egen hane gör det, men jag köper/sparar hellre en hona som jag kan ta flera egna kullar på. 

Men visst finns det fördelar med egen hane. Det är ju inte samma smittorisk t.ex. förutsatt att man inte lånar ut hanen givetvis.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
2013-04-10 06:37
#15

TS:

Vet inte riktigt när du tänkt dig para heller, men värt att tänka på är att en del katter börjar löpa tidigt, en del löper hårt och vissa har ju lättare för pyos än andra. Så även om tanken att hålla henne tills hon är 1,5 nåt är bra, så kan den vara svår att genomföra rent praktiskt och hälsomässigt. Det finns ju p-piller men det funkar inte alltid klockrent. Dessutom som #14 skriver här ovan så är det inte alls ovanligt med honor som markerar vid löp *blääh*

Så i ditt fall hade jag absolut börjat förverkliga planer på ev inköp av hane asap, alternativt börjat leta efter tänkbara partners för även om din tös är bebis nu så kan det går sjukt fort och bli bråttom att hitta en hane sen.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[idaskoog]
2013-04-10 08:36
#16

Men vill man inte helst att de ska llpa några gånger innan parning??

Mewz
2013-04-10 08:52
#17

#16 Det är inte bra med tomma löp heller. Dom kan gå ner sig och även "fastna" i löp och som sagt pyo-risken är överhängande, vissa linjer är mer utsatta än andra. Samtidigt så vill man kanske inte para för tidigt, vissa använder sig av p-piller, andra vill inte göra det då inte heller det är optimalt. Det är en avvägning.

Du har ingen mentor som kan supporta och hjälpa dig med lite avvägningar? Honans uppfödare kanske?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[figgelina64]1
2013-04-10 09:11
#18

Jag har egen hane som bor samman med övriga kattgruppen och då han började se stressad ut och strilade fast då i liten omfattning lät jag chippa jag honom. Nu 1 1/2 är efter är han fertil igen, sköter sig bra är "hankattig" i lagom mängd och strilar inte. Har idag 1 hona till honom, men har tänkt låna ut honom 1 gång då han behöver det.

jag kommer skaffa en hane till och vi får då se hur det fungerar, men då Q varken är hög eller lågrangad skall det förhoppningsvis fungera annars chippas det igen ;-)

Mina tre honor har aldrig strilat, men det är nog olika och individuellt

När jag skaffade Q till min Melli var det till min första kull och då hade jag bara henne och det ångrar jag inte och det har fungerat jättebra.

Så det ena utesluter inte det andra, men skall du köpa in egen hane bör du börja leta nu för som ngn skriver i tråden rusar tiden iväg och din lilla kille skall hinna bli könsmogen i fas med första parningen med din hona. Melli parade jag vid 1 1/2 års ålder beroende av att Q inte var redo men det fungerade fint hemma ändå och hon var sen i sitt löp som kom vid 1 års ålder så jag hade tur ;D

Lycka till med vad du väljer och du är klok i ditt resonemang :D

Lejdet
2013-04-10 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Min hanne Obelix SYS c03 kommer att finnas tillgänglig när din hona har nått fertil ålder. Jag väntar PRA-svar i veckan. Du kommer att få se honom på Uppsala KK utställning om du åker med? Han har många fina kvaliteter.

[figgelina64]1
2013-04-10 10:54
#20

Ash då, ser att jag uttryckte mig lite slarvigt och otydligt i mitt inlägg, min hane Q:s tilltänkta är sedan tidigare bestämt så han finns inte tillgänglig för avel ;-)

Annons:
[idaskoog]
2013-04-10 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ååh vilken fin kille!! Jag tänkte ni ville se min fina skatt S*jean dark never winterland "kiwi". Jag har anmält mig till uppsala 12/5, det ska bli spännande.

kalindas
2013-04-10 17:27
#22

Jättesöt! 💋

/Elisa

Upp till toppen
Annons: