Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 7899 ggr
grandma
4/6/13, 10:21 AM

Propaline vet

Är det någon här som har erfarenhet av ovanstående medicin eller känner till någon som använder den?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
UlrikaD
4/6/13, 3:39 PM
#1

Har ingen siames, men min huskatt fick denna medicin utskriven för en vecka sedan. Det går inte alls. Försöker jag få i honom den så bara skummar det runt munnen och han hulkar. Går inte att blanda med nåt heller verkar det som.
I Fass står det att den är enbart för hundar så jag blir ju fundersam. Ska ringa vet. på måndag om det här.

Har du provat den?

kalindas
4/6/13, 4:59 PM
#2

Vad får katten medicinen för?
Den är ju för urininkontinens på hund! Låter konstig att ge till en katt…

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040528000018&DocTypeID=4&UserTypeID=1

/Elisa

grandma
4/6/13, 5:36 PM
#3

# 2 Den har tydligen använts även på katt och vet kollade upp det innan. Har själv läst om det tidigare på någon engelsk sajt tror jag. Det är dock viktigt att kolla hjärtat först. Jag vill testa men inte till vilket pris som helst. Det är ju en extremt liten dos, 0.1 ml x2 men min katt spydde upp allt med maten. Hoppar över kvälldosen och gör ett nytt försök i morgon bitti. Blir det samma sak så slutar jag och så får hon ha blöja på natten. 

#1 Det var första dagen idag. Smakar tydligen överjä.. enligt katten min. 🤮

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

UlrikaD
4/6/13, 5:59 PM
#4

#3 Jag provade i tre dagar. Min katt ska ha annan medicin också, men efter den här så slutade det med att han låg under soffan i ett dygn och vägrade komma fram.
Men alla tre dagarna blev likadant. Provade att blanda med mat, med laktosfri grädde, med den andra medicinen. Men det såg ut som om han fick rabies, skummade kring munnen och han kräktes.

Undrar lite hur man kan göra en sån medicin om den får en sån effekt. Kan ju inte vara meningen, hur ska då djuren få i sig den.
Jag slutade efter tre dagar, det gick bara inte.

kalindas
4/6/13, 6:09 PM
#5

Det jag funderar över är varför de får medicinen?? Det är ju inte speciellt vanligt med urininkontinens på katt…. 😮

/Elisa

grandma
4/6/13, 7:18 PM
#6

#4 skulle definitivt sluta om det skummar kring munnen. Det gjorde det definitivt inte på min katt.Den kanske inte går ihop med den andra medicinen. Jag skickar ett PM till dig lite senare om det är OK?

#5 Min får den mot urininkontinens. Hon läcker när hon sover hårt framför allt på natten i min säng. Men hon kissar ju på sina andra sovplatser också. Jag tvättar lakan , täcke och madrass flera ggr i veckan beroende på var hon ligger. Har skydd nu för tiden under lakanet men sen jag fick min andra katt ligger hon utanpå täcket där han ligger. Jag har läst om det här och frågade veterinären som också kände till det men hon kollade igen för att vara på den säkra sidan. 

Jag har också läst på flera ställen där folk berättar att deras katter läcker och jag känner till fler än min katt så jag tror inte det är så värst ovanligt, däremot så kanske många tror att katten har kissat med flit.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
kalindas
4/6/13, 7:30 PM
#7

#6
Testa om hon kan ha blöja på sig på natten. Så slipper hon att det läcker där hon sover.
Har veterinären kollat så hennes urinblåsa inte är inflammerad? Saga hade det och kissade ofta. kan t.om. hända att hon läkte.

Rinexin vet jag man kan ge till hundar också. Problemet är att man inte ska dela dem så det är kanske svårt för katterna.

/Elisa

grandma
4/6/13, 7:52 PM
#8

Vi har kollat att hon inte har någon inflammation samt ultraljudat hjärtat innan eftersom de inte får ha några såna problem. Allt för säkerhet skull. Hon kissar varje kväll samtidigt som matte när det är sängdags så hennes blåsa är ju inte full när hon lägger sig.  Jag kommer att testa tikskydd med tena så får vi se hur det går. Även om det inte är trevlig att vakna eller lägga sig med kisslukt så är hennes hälsa viktigast. Att hon kissar på sina andra sovplatser stör mig inte.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

SacredSouls
4/8/13, 9:25 PM
#9

Uff stakkars 😕 Lykke til. Ja det er absolutt verdt å teste med bleie. Det kan jo være hun vil godta den. Min fertile gutt Raspen bryr seg overhodet ikke om bleien.Han leker som vanlig og prøver aldri ta den av seg.Jeg har brukt tik skydd med Tena også,men han liker bedre bleien. Tror det er fordi den er så tynn at han kan bevege seg helt normalt.

Jeg kjøper Libero slim fit str 2 (han er en liten hannkatt) ,klipper hull til halen og har bleien på bak frem.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

grandma
4/8/13, 9:40 PM
#10

Tack för tips Line , man får prova sig fram. Hon hade ju en body på sig första dagarna efter kastreringen istället för tratten som hon lyckades ta sig ur. I bodyn blev hon så ömklig så hennes ben försvann. Hon kröp fram och det gör hon nog med blöja också.🙂 Tror dock att hon vänjer sig så småningom. Synd bara, det hade varit så bra om det funkat. 

// Grethel

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

grandma
4/12/13, 12:21 PM
#11

#9 Hur mycket väger din hankatt som har blöja?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

grandma
9/13/13, 7:27 PM
#12

Tar upp den här tråden igen som jag startade i april i år.  Det har hänt lite saker sen dess. Det misslyckades  med propaline vet då kissen mådde så illa av den. Sen dess har hennes urinläckage bara blivit värre och värre. Läckte som ett såll vid djupsömn.

Jag har funderat fram och tillbaka, läst på amerikanska sajter och fick fram kollagenbehandling men vissa otrevliga biverkningar hade dykt upp med det.  En veterinär på Djurakuten här i Stockhom engagerade sig och skrev till nån utländsk forskningsklinik men fick aldrig svar. Så fick jag helt plötsligt tips från en person i min närhet om att suprelorinchip hjälper på tikar och även en honkatt som fått chippet minskat sitt läckage mycket. 

Så jag ringde djurakuten och fick då veta att min veterinär gått på mammaledighet. Fick en annan att ringa upp mig, berättade allt och hon ringde Virbac som sa, att det finns inga studier på  det men i och med att min hona är kastrerad så kan ju inget hända. Inget farlig m.a.o. För 15 dagar sen fick Onyx sitt chip och vet sa att det tar nog 14 dagar innan du märker något.

Idag har Onyx inte läckt på 14 dagar. Det är helt fantastisk.😃 Inget som hon ligger på stinker kiss eller är fullt av stora runda gula fläckar. Ni kan inte ana hur glad jag är för att inte tala om Onyx som tidigare nosade på kissfläckarna och tittade på mig som om det var jag som lämnat dem där. Inget har hänt med henne, hon ser likadan ut, gosig som tusan och läckaget är puts väck.😃

En till sak, testade ett tag med blöja på natten men se min smarta katt tog av sig den helt själv. Hon har sett hur matte tar av sig sina byxor och hon gjorde precis likadant, stod på bakbenen och pressade ner blöjan med framtassarna. 🐱 Fniss!

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

GunillaSverkersson
9/13/13, 8:58 PM
#13

Vilken snäll och förstående matte din katt har. Många skulle nog bara bli irriterade på katten som kissade på fel ställe. Fantastiskt att hon slutat läcka efter Chippet, och vad bra med detta forum där alla kan dela med sig.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
kalindas
9/13/13, 9:12 PM
#14

#12
Så härligt att höra att hon slutat läcka! 🙂
Låter intressant där med chippet. Undra om det fungerar på hundar som läcker också?

/Elisa

grandma
9/13/13, 9:15 PM
#15

# man kan ju inte bli irriterad när hon kissar i sömnen. Dvs bara på sina sovplatser vilket inneburit att min säng varit bäddad med kisskydd på nätterna. Ständigt fått tvätta hennes övriga sovplatser med bl.a ättika. Men visst, det har varit jobbigt att vakna och det stinker kattkiss när man lyfter på täcket. Jag älskar min bruna lilla burma och skulle göra allt för att hon ska ha det bra men jag måste ju också få ha det bra. Om matte mår bra mår kissen också bra😉

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

grandma
9/14/13, 10:05 PM
#16

#14 Det var ju så jag fick reda på det, att de ger det till hundar(tikar) med urinläckage.  Finns studier på det. Som vanligt fanns det ingen studie på katter. 😉 Nu har iaf veterinären på djurakuten tagit det till sig och skulle meddela Virbac. Det här är verkligen jättekul och det roligaste av allt är att jag var lite skeptisk innan. Vågade inte tro på att det skulle fungera.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

kalindas
9/15/13, 7:54 PM
#17

#16
Undra om det fungerar på kastrerade hanhundar med urinläckage? 😮
Har en kille här som läcker väldigt mycket. Förhoppningsvis går det över när svullnaden efter operationen är borta. Men gör det inte det ska jag absolut kolla upp det med veterinären. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: