Annons:
Etikettutställning
Läst 2882 ggr
AlexH
2013-04-03 18:44

WCF show 18-19 maj i Uppsala, välkomna!

Nu blir texten på engelska som jag kopierat den via mobilen från Facebook. Hoppas ni har överseende med det . Välkomna!! Sista anmälningsdag är 13 april. Anmälan görs online via vår hemsida www.snrf.org :) Welcome to WCF 2 day show in Uppsala, Sweden 18-19 may 2013. You can enter online via www.snrf.org it is avaliable in both English and German . We would love to see you there! On Saturday we have a big NFO special together with the official breed club skogkattslingan, on Sunday we have Bengal special!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
AlexH
2013-04-04 10:31
#1

Ett tillägg som är nytt i år är att alla Veteraner!!!!

"Veteranklassen är avgiftsfri, om katten deltar i annan 

klass också. Om katten enbart anmäls till veteranklassen 

är avgiften 325: - eller 175: -(se ovan). Katt över 8 år 

gammal( = veteran) tävlar GRATIS i alla aktuella klasser, 

om du samtidigt anmäler minst ytterligare en katt till 

utställningen!"

så plocka fram era veteraner ur garderoben och kom och visa upp dem!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Nemosos
2013-04-04 16:26
#2

Detssutom är det WCF-ringar och master-ring! Inte illa 😃

Tre sior kommer det härifrån, Steve såklart, men också bäbisarna som jag sålde förra året, Hatten och Bulan!

AlexH
2013-04-05 11:51
#3

yay! kom igen lite fler SIA/OSH kan vi väl få se? och gräv fram era veteraner.. de är väl värda att visa upp! och de kostar inget extra om du anmäler en katt till uts (alltså icke veteran)

Har du bara en veteran och ingen annan katt att ställa, så betalar man som vanligt för den katten :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kalindas
2013-04-05 13:05
#4

Nu som är med i Sverak. Testa en WCF utställning. Härlig gemenskap på de utställningarna och lite kul med lite andra utställningsregler. 🙂

/Elisa

Beige
2013-04-05 21:35
#5

Det kanske står i inbjudan men jag är lite bekväm och frågar här istället ;)

Kan man anmäla till bara en dag eller är det båda som gäller?

Jag har varit på en CFA utställning tidigare, är detta något liknande? Det var en s.k. ringutställning, tror jag "förvirrad Sverak-utställare".

Nemosos
2013-04-06 11:27
#6

#5 Du kan anmäla till en dag. Oftast är det lördagen som gäller då men kolla på inbjudningen. Wcf-utställningar är inte ringutställningar utan mer lika Sverak än Cfa. Vi har lite andra regler för bästa-uttagningarna än ni har. Wcf-ringarna som jag skrev om ovan är "extra" tävlingar förutom de ordinarie bedömningarna. Klart du ska prova en utställning hos oss! :-) Välkommen!

Annons:
Spotless
2013-04-07 11:42
#7

#5 Långhåren går mot semilånghåren på WCF. Med reservation att det kan ha gjorts någon ändring sedan den enda gång jag ställt på WCF, då IDP, och det var många år sedan.

jillan
2013-04-07 12:24
#8

Har ställt på WCF en gång & det var jätteskoj! Det händer mer på WCF än på SVERAKs utställningar. Men det var krångligt att förstå allt, men det är det ju på SVERAK oxå om man ställer ut första gången😃

Så anmäl! Jag skulle nog anmält om jag bodde närmare:)

kalindas
2013-04-07 17:23
#9

#7
Reglerna har ändrats sen IDP tiden. Men enda gången långhår gick mot semilånghår och korthår på den tiden var när man tog ut BIS (best of the best) då den bästa katten från de då 3 kategorierna tävlade om det priset. I övrigt tävlade kategorierna var för sig.

Har inte ställt ut sen de bytte system, men det är likt sverak. En skillnad är om det inte ändrats att BAL, OLH och SYL tävlar med semilånghåren och inte i Kategori 4.

/Elisa

Beige
2013-04-07 18:35
#10

Om min katt är Supreme Premier inom Sverak, ska jag anmäla honom i klass 2 på WCF då?

En liten undran i så fall, är det då någon större vits att ställa honom om han hamnar på högsta titeln redan från start?

Jag tycker att det är roligt med cert och titlar men vet inte om han har så stor chans i konkurrensen om BIR och annat (vet ju inte riktigt vad det innebär i och för sig) och man ska inte ta ut några resultat i förväg men jag är kanske lite miljöskadad ;)

kalindas
2013-04-07 21:39
#11

#10
Sverak godkänner inte certen från WCF. Så han börjar att tävla om cert för att bli Premier. 🙂
Han kommer alltså få dubbla titlar, en i WCF och en i Sverak.

/Elisa

kalindas
2013-04-07 21:46
#12

Lite OT.

Men en sak som hände för nåt år sedan var att en Sverakmedlem med en semilånghårsras ställde ut på en IDP/WCF utställning för första gången ihop med en kattungeköpare.
Hennes reaktion efter utställningen var:
"De sa hej till mig fast de inte ens kände mig och hade samma ras! Sen sa alla grattis till mig när jag vann med min katt!"

Personligen undrar jag ju då hur hon blev bemött i Sverak? 😮

Men ställer ni på en WCF utställning och är öppna trevliga och glada, så lovar jag att ni får massor tillbaka av utställarna.

/Elisa

Beige
2013-04-07 22:19
#13

Det var den här texten som gjorde mig förvirrad över vilken klass jag ska anmäla i,

_Vilka katter får ställas ut? _Alla katter, vars ägare är medlem i någon av de nordiska WCF-föreningarna eller annan etablerad kattorganisation (FIFe, CFA, TICA osv), får ställa ut på en utställning arrangerad av SNRF eller annan nordisk WCF-förening. Är du medlem i en FiFe klubb, kan du vid första utställningstillfället hos oss, räkna kattens tidigare erövrade titlar i FiFe. Om katten till exempel har erövrat titeln Champion på en FiFe utställning, anmäler du i Championklass och tävlar för CACIB.

För övrigt så tror jag att öppen, trevlig och glad funkar för ett trevligt bemötande även på en Sverak-utställning, det är i alla fall min personliga erfarenhet, men jag har ju å andra sidan inte så mycket att jämföra med ännu ;)

Annons:
kalindas
2013-04-07 23:19
#14

#13
De med certen har de nog ändrat sen IDP-tiden. Men kolla med de på SNRF och du kan börja att anmäla honom som Premier. Borde ju vara OK. 😮

/Elisa

Nemosos
2013-04-08 00:13
#15

#13 Om jag inte har helt fel för mig så kan du tillgodoräkna din titel från Sverak. Men som sagt dubbelkolla när du anmäler :-)

kalindas
2013-04-08 09:19
#16

#15
Vad jag fattade det som så vill hon inte tillgodoräkna sig den. Eller jag kanske tänkte fel här? 😮

/Elisa

AlexH
2013-04-12 13:54
#17

#13 Hej!

Vi har så att OM man vill fortsätta att tävla på den titel som man tävlar i sitt egna förbund, säg du har tagit 2 cagcib till IC, så kan du anmäla samma klass i WF och fortsätta tävla för IC INOM WCF. dvs vi erkänner de två tagna certen och de cert du tar hos oss läggs på med de regler som gäller för WCF.. och fortsätter du att ställa WCF så tar han sin titel med certen både från fife och WCF.

Det kan också vara så att din katt är redan Internationell Champion i Fife, då kan du anmäla in katten för tävlan om Grand International Champion i WCF , alltså klassen efter IC.

detta kan man bara göra en gång.. så då tävlar man vidare från den klass som man är i , i sitt egna förbund. Men detta är inget krav utan tycker man det är kul med utställning och att pröva lite nytt, så anmäler man sin katt i öppen klass om det är första gången man ställer och katten är vuxen, annars väljer man den klass ens ungdjur passar  till åldersmässigt.

Precis som Kalindas skriver så tävlar man om dubbla titlar.

Dvs om du kliver in på CACIB hos oss och räknar med dina fife tagna cert för antal cert tagna för att få titeln hos WCF, så godkänner vi det. MEN fife godkänner inte våra cert så du kan inte lägga till dem till din fife titel.

exempel. din katt är supreme champion i Fife,

du anmäler första gången till WCF, då börjar du om så att säga.. du anmäler för CAC. när du tagit WCF titel så är då katten 

Fife-SC, WCF-CH kattens namn 

hoppas jag inte skrivit allt för rörigt :)

Jag som älskar att ställa ut skulle börja om från början i alla organisationer, om jag fick ställa i ex fife.. eftersom jag vill gärna tjäna in alla stegen med min katt :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Beige
2013-04-12 19:33
#18

Tack för all hjälp med hur det funkar :)

Du har förstått helt rätt Kalindas, och jag trodde väl aldrig att jag skulle säga så i utställningsammanhang ;) men jag vill inte tillgodoräkna mig certen och titlarna han redan tagit inom fife för då skulle han ju redan vara "färdig" trots att han aldrig satt sin tass på en WCF-utställning.

kalindas
2013-04-12 19:52
#19

#18
Testa att ställa ut vetja! 🙂
Kan ju vara kul att prova på en annan typ av Show.

Vet att det även är ett gäng från SNRF som gärna åker utomlands med sina katter. Vet i alla fall en OSH "Bruno" som jag tror är världs premier. han har nog t.om. blivit det två ggr. En gång som IDP och en gång som WCF. 🙂

/Elisa

Beige
2013-04-12 19:54
#20

Nu har jag anmält till lördagen så ser ni en förvirrad rödhårig människa med en lilaspotted (utan spottar) oriental under armen så är det troligen jag som behöver vägledning ;)

Annons:
kalindas
2013-04-12 19:55
#21

#20
Fånga in Micke eller Anna ( Nemosos )som har blåmaskade "Steve" så hjälper de dej säkert att komma till rätta. 🙂

/Elisa

AlexH
2013-04-16 13:03
#22

vi är många där och Mia och Rosie och Gunnel kommer vara där och hjälpa till :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Lejonhjarta
2013-04-16 13:58
#23

#12 Ja det undrar jag varje gång jag hör dom kommentarerna, för det är faktiskt inte en gång utan flera…

Å, ni har så bra stämning, alla hejar å pratar med alla, etc etc.

Och det spelar ingen roll vilken landsända el land man kommer ifrån… Önskar ja kunde åka å ställa men denna gången får vi hoppa över. Uppsala förra året var mkt trevligt å vi bodde på ett helt underbart ställe.

Lycka till alla som åker och för er som provar WCF för första gången Ha det så roligt. Hugg bara någon om ni undrar över något. Alla blir bara glada över att få hjälpa till och att fler dyker upp och gillar samma intresse.

AlexH
2013-04-16 19:27
#24

Vi, dvs SNRF (WCF) har bestämt att vi förlänger anmälningstiden till den 5 maj! 

Vi behöver få in fler korthår och perser/exotic (långhår).

Dessutom skulle det behöva komma in lite fler sorters semi-katter. Vi har domarelever som kommer och då vill vi gärna ha så många olika semi-långhår som det går.

Så kom igen och anmäl!

Antingen via mail, post eller på vår onlineanmälan http://www.snrf.org/anmaelan-on-line.html

Kom och ha en trevlig helg med oss i kattens tecken! Många sponsorer och eget café erbjuds! Vi kommer ha Fotograf , Ylva-Li Mannby på plats. så dela gärna detta inlägg och få med många goda vänner till Uppsala i maj :)

Kom ihåg att Veteraner tävlar gratis om man anmäler annan katt. då får veteran (8+ år) tävla både i vanliga klasser samt i veteran klass gratis. passa på att visa upp era vackra gamlingar!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kalindas
2013-04-16 21:02
#25

Ni med BAL, OLH och SYL anmäl vet ja! Finns ju flera uppfödare i krokarna runt Uppsala. Bara att testa! 🙂

/Elisa

[lucii]
2013-04-17 10:26
#26

Kostar det något som bara besökare? Har ingen Siames än men har funderingar på att se hur det går till :)

kalindas
2013-04-17 10:30
#27

#26
Kostar väl inträde som på alla utställningar gissar jag. 🙂

/Elisa

Annons:
AlexH
2013-04-17 11:39
#28

ja inträde tar vi.. kommer inte ihåg hur mycket men melan 20-40 sek tror jag

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Nemosos
2013-05-10 10:37
#29

Nu är det bara en vecka kvar!!! 😃

Beige
2013-05-10 21:52
#30

Jag fick min bekräftelse idag, ska bli skoj att testa detta :)

Nemosos
2013-05-11 10:23
#31

#30 välkommen :-) Kul med nya utställare. Vi hjälper dig gärna!

Beige
2013-05-17 14:49
#32

Det börjar bli dags att packa inför morgondagen och hur var det nu med burarna, är de liknande Sveraks så att mitt burskynke passar? Enligt vad jag kunde läsa mig till så skiljer det bara fem centimeter på ett av måtten så det borde kunna passa hyfsat i alla fall tänker jag. Om man hänger skynket på insidan? Känns lite lagom pirrigt och förvirrat det här! :)

Beige
2013-05-17 14:51
#33

#31 Glömde, tack det lär behövas ;)

Lejonhjarta
2013-05-17 20:02
#34

Ha det så jättetrevligt!😃

Annons:
kalindas
2013-05-17 21:24
#35

#32
Tror det kommer fungera alldeles utmärkt med ditt skynke. 🙂
SNRF har sina burar bak och fram, som jag förstått det. Så dörren blir på baksidan och besökarna tittar på katterna på andra sidan. Så du kanske får lyfta lite i skynket för att ta fram katterna.

Lycka till och hoppas du kommer få en rolig utställningshelg! 😃

/Elisa

Lejonhjarta
2013-05-19 22:57
#36

Och hur har d gått???

cillaroten
2013-05-20 08:41
#37

Vad trevligt det låter på era utställningar 🙂

Jag har ju bott i Varberg i många år och det är ju alltid bra med ursäkter att "åka hem" 😃 Visst brukar det vara en utställning där?

Mvh/Cilla

kalindas
2013-05-20 08:50
#38

#37
Bor du i Varberg? Jag också. 😃

De har flyttat utställningen från VBG nu på grund av svårigheter med bra lokaler till vettigt pris.

/Elisa

Lejonhjarta
2013-05-20 11:45
#39

#37 och 38 Höstens utställning är i Sparbankshallen i Varberg 26-27/10

Ja det är tydligen svårt att hitta lokal som är bra men human i pris. Att det blev Trollhättan sist var att Sparbankshallen var upptagen, den andra chockhöjdes och utställningen redan planerad… Om jag fått rätt info.

Nästa utställning är i Båstad, 29-30 juni. Finns några dagar kvar och anmäla på om man vill prova våra utställningar.😃

kalindas
2013-05-20 11:47
#40

Ok! Kul att det blir en i VBG. Trodde de flyttat härifrån helt o hållet.

/Elisa

[lucii]
2013-05-20 13:06
#41

Jag hade tänkt komma men så blev det sjukdom här hemma 😕

Annons:
kalindas
2013-05-21 09:53
#42

 Beige Hur gick det för dej på utställningen?

/Elisa

Lejonhjarta
2013-05-21 17:33
#43

Ja! Vill åxå veta. 😃

Beige
2013-05-21 21:45
#44

Det gick bra, tror jag i alla fall ;)

Jag fick med mig en passagerare med expertkunskap, Dagny Dickens, så man kan nog säga att jag hade personlig assistent som tålmodigt svarade på alla mina frågor hela dagen.

Min katt Lennon skötte sig utmärkt trots ett längre utställningsuppehåll och fick en mycket bra bedömning men sedan tog det stopp. Det jag tyckte var lite tråkigt var att domaren inte hade någon öppen nominering, eller Domarens Bästa tror jag det hette, utan bara bestämde i tysthet vilka katter som blev utvalda att gå vidare. Blir ju inte mycket att titta på som publik, känns lite trist att bara se den ena katten efter den andra på bordet men som nybörjare inte ha koll på vilka som konkurrerar mot varann eller vad domaren tycker om katten de har framför sig.

Däremot gillar jag finalerna, kul upplägg med katter som snabbt slog ut sina resp konkurrenter och sedan gick vidare mot nästa tills det bara var en BIS kvar, även om jag kanske inte hängde med på alla grupper/klasser eller vad allt hette men skoj med variation mot Sverak-panelerna som jag är van vid.  

Och äntligen fick jag se Bruno live, mycket imponerande herre! 14 år och så himla snygg och fräsch. Gäller för övrigt alla gamlingar som visades upp under finalen. Så häftigt att få se så pass gamla katter tävla och fortfarande vara i superform. Sedan är det alltid skoj att få se några för mig nya Kategori IV katter. Nemosos-bröderna var ljuvliga med en imponerande storlek och en himlans läcker sys-padda var några av snyggingarna jag träffade på.

kalindas
2013-05-21 22:04
#45

#44
Kul att det gick bra.
Håller med dej om att det är väldigt tråkigt att domarna inte säger nåt vid bedömningen. Det tycker jag också är mycket roligare. Vet inte varför WCF och innan IDP har detta.

Ibland dyker det upp lite domare som presenterar katterna och berättar. Det är alltid lite extra kul för de i publiken. 🙂

Bruno är absolut värd att beundra! Har inte sett honom på några år, men kul att höra att han "still going strong"

Han är ju en av de få (kanske till och med den enda) katten som tagit World Premier titeln två gånger! Det var en FW som även han tagit titeln en gång. Tyvärr finns han inte längre i livet. 😕

/Elisa

Lejonhjarta
2013-05-21 22:39
#46

#44 Hade du med Dagny så förstår jag att du fick allt förklarat perfekt. 👍Hon har koll på läget. Dömt mina ett flertal ggr. Dottern har även gått assistent för henne och gillade det väldigt mkt då hon förklarade för henne hur hon tänkte etc. 🙂

På söndagarna så är det oftast en lugnare utställning så då brukar det bli med "showande" när det gäller uttagningarna. Domarna har inte lika många katter då att döma. Sen är det tyvärr inte alla domare som är den "showande" typen men utmärkta domare för det. Svårt å få den komplette. 😉

Roligt att du kom iväg i alla fall och fick prova på. Välkommen igen! Undrar vem sys-paddan är, nått ja missat tydligen…

Beige
2013-05-21 22:58
#47

Nu har jag hittat min katalog, syspaddan heter Felides Vivres Purrpus for Bo. Brunsköldpaddsmaskad-vit med jättefin teckning, såg ut som om hon hade svart kajal.

GoodWibes
2013-05-21 23:49
#48

#46 Bo og Gunnels Pus. Hun har du da sett en haug med ganger. 😉

Annons:
Lejonhjarta
2013-05-22 01:44
#49

Jaha, var det den.☝️ Ja hon e en fining. 😃Har inte sett henne nere hos oss på ett tag därför tänkte ja inte på henne. Däremot såg ja bilder på en nyinskaffad vacker FW från utställningen. ❤️

Upp till toppen
Annons: