Annons:
Etiketthälsa
Läst 1543 ggr
berthagenn
2013-04-02 14:18

HJÄLP! Plötslig osämja i flocken

Hej alla här inne!

Nu är det så att min kära uppfödare Gunilla Djärf har fått ett oväntat problem, som jag hoppas ni kan komma med input här inne.
Jag vill även själv lära mig hur man kan hantera en sådan här trist sits.

Flocken består av 3 siameser:

• en siameshona: kastrerad för 1 månad sedan.

• Hennes unge som föddes den 12/10 -12, förmodligen snart könsmogen.

• En hane som är steriliserad. Cirka 4-5 år gammal.

Problemet:

I förrgår så sprang siames-honan som en galning genom huset och ville verkligen döda sin unge och hanen. OBS! Detta är en flock som ÄLSKAR varandra egentligen! Kattungen och hanen som attackerades blev så rädda att de kissade på sig.

Idag har honan lugnat sig något och accepterat sin unge igen, men vill attackera hanen.

Detta måste få en lösning och jag hoppas på många kommentarer och gärna om ni upplevt detsamma. Har ni hört något liknade förr?

Hon har spejat hela kåken med Feliway idag. Vi hoppas det funkar något.

Jag har förstått att detta kan bero på honans Kastrering, eller att ungen börjar bli könsmogen eller påsksmällare?

Jag är så ledsen för min uppfödares skull och jag hoppas verkligen att detta kommer lösa sig. Vill ge henne hopp också.

Gunilla går med honan kopplad för att hindra honan från att anfalla hanen inomhus; så kan man ju inte leva….

Annons:
carinbrack
2013-04-02 16:43
#1

det där har hänt mig också, det berodde på att mina katter såg en annan katt genom fönstret, fräste åt den och sen var missförståndet igång. Det gav sig efter en vecka ungefär. Jättejobbigt så länge det höll på.

kalindas
2013-04-02 16:59
#2

Mycket hormoner som spökar när hon är nykastrerad. Förhoppningsvis lugnar det ner sig om ett litet tag.

/Elisa

tellasmar
2013-04-02 20:02
#3

Prova med att ge den nykastrerade honan p-piller under den första tiden.

berthagenn
2013-04-03 08:48
#4

Tack för era svar. 😎

För info, jag har  bett Gunilla om lov om jag fick skriva denna fråga i forumet.

Mvh Bella

Mezzoluces
2013-04-03 12:03
#5

Honorna reagerar lite starkare än hanarna på Kastrering och kan visa upp en del "konstiga" beteenden upp till ett par månader efter. Själva grejen man måste tänka på är att hela "rangordningen" förmodligen kommer att kastas om lite ett tag. Men det kan även vara som #1 säger en spänning som de tar ut på varandra…. 

Hoppas det blir bra snart. mvh Malin :)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Upp till toppen
Annons: