Annons:
Etikettkattprat
Läst 725 ggr
kalindas
3/30/13, 9:32 PM

Saknar lite gamla namn...

Satt här och funderade på färger och kom fram till några vackra namn på våra katters färger och raser som jag saknar. Visst var de gamla namnen vackrare? 🙂

Javanes - Orientaliskt Långhår

Lavendel - Lila
Havanna - Choklad
Ebony - Svart

Kanske finns fler vackra namn jag missat. Men minns dessa då jag skaffade mina första katter 1990.

/Elisa

Annons:
tuska
3/30/13, 9:58 PM
#1

 Visst va en Havanna fint att äga för 13 år sedan.  Hon går ännu kvar här och är fin =)    Hon fick en Lavendel som nu är 12 år med samma pondus.

carinbrack
3/30/13, 10:56 PM
#2

Ja, åh, så poetiska!

lynxlo
3/31/13, 8:19 AM
#3

#1 Å det har jag också funderat på! På 80-talet skaffade min familj första orientalen- en Havanna vid namn Caezar. Vad jag minns så omnämndes havanna då ofta som själva rasen, inte bara som färg (som russian blue ungefär) han hade underbar djup färg med lite rödbrunt underhår också Illgröna- verkligen!-ögon. Javanes har jag också saknat! Lavendel för tankarna lite osökt till viktorianska damer, som i och för sig kanske säger ett och annat om raskattens ursprung.. Hisnande kolonial historia om man tänker efter!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Herlingstorp
3/31/13, 11:22 AM
#4

Vi fick ju hem en liten lila tös häromdagen, och jag tycker igentligen benämningen lavendel passar bättre, hon är ju lite gråbeigelila som torkade lavendelblommor nästa.

Nebel
3/31/13, 12:23 PM
#5

Kommer ihåg hur exotiskt både namnet och själva katten framstod första gången jag träffade en Javanes. Undrar så här i efterhand över färgen (el minnet ;) för om jag inte missminner mig så skojade vi & ägaren om att det såg ut som en kattvariant av setter…hum 🐾

SacredSouls
3/31/13, 12:24 PM
#6

Ja jeg er helt enig. De gamle navnene var absolutt vakrere ❤️

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: