Annons:
Etikettkattprat
Läst 4256 ggr
danitza
2013-03-30 10:51

Någon som har siames till salu?

Har kollat på blocket och nu säljer nästan ingen siames katter!

Varför det? Har tänkt att skaffa en siames hane men hittar ingen..

Tacksam för svar.

Annons:
Lejdet
2013-03-30 12:38
#1

Kolla på siames och orientalgruppen under kattungar!

Missannas
2013-03-30 12:43
#2

Till avel eller bara sällskap? Du har ju haft en del blandraskullar om jag inte missminner mig? Birma/siames?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
2013-03-30 12:49
#3

#2 ja då förstår jag att det är svårt för dig att hitta hane. Ingen seriös uppfödare säljer till blandavel.

danitza
2013-03-30 13:15
#4

#2 Alla mina katter är kastrerade! 

Bara sällskap.

danitza
2013-03-30 13:16
#5

#3 Brukar inte köpa katter från iFokus.

kalindas
2013-03-30 13:51
#6

Tror det finns några siameser för omplacering. Om du söker en hane till sällskap så är det ju inga problem med att ta en kastrerad och det tyckte jag att jag såg att en sökte för ett tag sedan. 🙂

De flesta säljer ju sina siameskattungar till sällskap som kastrater numera. Det hade jag gjort om jag hade börjat föda upp igen.

Är även dottern du behöll i senaste kulle kastrerad?

/Elisa

Annons:
[idaskoog]
2013-03-30 14:09
#7

Varför sälja som kastrater till sällskap? Det innebär ju döden för rasen i så fall?

kalindas
2013-03-30 14:29
#8

#7
För att undvika att de används i backyardbreeding.

/Elisa

Attacks
2013-03-30 15:55
#9

Ja,det er sin Kalindas sier, man vil ikke at  dem skal havne i feil hender. 🙂

Jeg selger også mine ferdig kastrerte til kos og ev utstilling. Fertile katter,kun til registrerte oppdrettere. Det betyr jo slett ikke døden for vår rase,det betyr at man vil det beste for dem. Alt i alt, selger man fler til kos/selskap enn avl. Ihvertfall gjør jeg det.🙂 Jeg vil veldig gjerne selge noen få til avl,men kun til oppdrettere med et stamnavn.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[idaskoog]
2013-03-30 17:47
#10

Okej. Då hade jag tur som fick köpa min hona för jag har inte hunnit skaffa ett stamnamn ännu….

tuska
2013-03-30 17:58
#11

 Många veterinärer vill inte kastrera katter före 6 månaders ålder, iallafall inte honor.   Jag tror inte Ida du bara hadde tur
   Jag har betalat en viss summa tillbaka vid Kastrering av ungar vid 6-7 månaders ålder. Så kan man oxå göra. Det står då i köpeavtalet.

SacredSouls
2013-03-30 18:10
#12

#10 Det er vanlig at man selger til avl til de som allerede er etablerte oppdrettere,men såklart selger man til de som ønsker å begynne med oppdrett også.🙂 Er man seriøst interessert og har et sterkt ønske om det, er det som regel ikke problem med å få kjøpt en katt til avl.

Men det er også ganske mange som kun har et ønske om kose pus og aldri avl. Da er det en fin service å kunne tilby katten ferdig kastrert så slipper eier gjøre det senere.Eller at man har en avtale om at katten kastreres innen 6 mnd feks. Som #8 og #9 sier.Det er desverre en del mennesker som kjøper en katt for å drive blandras avl og selge de i dyre summer på blocket etc.Ved å kastrere så unngår man også det.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2013-03-30 18:23
#13

#10 Det som er forskjellen mellom NRR og SVERAK er at i Norge MÅ man ha stamnavn fra første kull. I SVERAK kan man pr dags dato ha et kull, før man ev bestemmer seg for å oppdrette videre, og da får seg et stamnavn.

Det er kanskje også der forskjellen ligger, at noen selskapskjøperene  tar seg et kull/ låner ut hannkatten sin i Sverige.

Jeg mener det er viktig å sette seg godt inn i avl,enten det gjelder hunnkatt eller hannkatt. Og jeg syns også det er viktig at oppdretter av solgte katt også er villig til å hjelpe til om det trengs  - enda viktigere til helt nye. Et stamnavn alene er jo ikke nok så klart,men det er et steg i riktig retning 🙂

PS : Jeg har også solgt til helt ny oppdretter, og da stilte jeg også opp 100 % med hjelp og råd, dersom det var ønskelig. Jeg har absolutt ikke noe i mot at nye også gjerne vil prøve seg med denne fantastiske rasen. Man kan aldri bli for mange - men man må gjøre det riktig.🙂

Det er flere dyrleger i Norge også som ikke tidlig kastrerer,men jeg er også en av de heldige som har muligheter til det. Der går dem ikke etter alderen,men etter vekt og utvikling. Skal dem ikke i avl, så slipper dem jo stresset med det fertilitet medfører.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
danitza
2013-03-30 20:09
#14

#6 Vad kul att du kom ihåg att vi behöll en hona från kullen! 

Vi kastrerade henne för ca 3 veckor sedan.

danitza
2013-03-30 20:10
#15

#7 Håller med dig men om man bara vill köpa en katt för sällskap så är det ju bra ändå.

danitza
2013-03-30 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ni minns väl mina små siames/birma kattungar?

Det blev ju en skandal..😃

grandma
2013-03-30 20:29
#17

T.S Inte min sak kanske men jag är lite nyfikon av mig, var det ett misstag eller medveten parning?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

danitza
2013-03-30 20:42
#18

#17 Första kullen var medveten och andra kullen var ett misstag men ångrade mig inte att vi fick en till kull för vi bestämde oss att kastrera alla katter efteråt och behålla en kattunge.

grandma
2013-03-30 21:02
#19

Ok tack för ditt svar.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: