Annons:
Etiketthälsa
Läst 2959 ggr
MijmuPix
3/27/13, 6:00 PM

deprimerad efter bästa vännens bortgång?

Någon som har erfarenheter av att en katt sörjer sin bortgångne kattkompis väldigt mycket?
Hur länge höll det i sig, och vad var "symptomen" på sorgen? Behövde ni ge tex Zylkene eller liknande preparat, och/eller använde ni Feliway, och gav detta något resultat?

Min Lillegutt sörjer verkligen sin bästa vän och onkel Kingston så mycket :-( De var som ler- och långhalm de här båda, och Kingston har lämnat ett enormt tomrum efter sig. Lillegutt är dämpad och har fått dålig mage, och är en väldigt ledsen ung man i dessa dagar. De andra två katterna har inte alls visat samma sorg. Jag skulle så gärna vilja hjälpa Lillegutt och få honom lite glad igen, men sorgearbetet måste också få ta tid tror jag.

Någon som har liknande erfarenheter och vill dela med sig av dessa?

Annons:
kalindas
3/27/13, 6:13 PM
#1

Vet att min Ecco sörjde Holly väldigt djupt. Han blev raggig i pälsen fick förstoppning med mera.
Skaffade Smilla ganska kort tid efter Hollys död, men det tog ganska länge innan han blev vän med henne.
Tyvärr när de väl började bli vänner så fick jag ta bort Ecco. Detta delvis pga en dålig behandling av veterinär, där Ecco fick kortison och det visade sig att han socker blev skyhögt. Valde då att ta bort honom och lät han vila ihop med sin älskade Holly. Han hann aldrig riktigt komma över henne.

Den som annars sörjt längst av mina djur var min hund Sally när kompisen Ebba dog. Tror det tog nästan ett halvår innan hon var sig själv igen.

Även Odin sörjde kraftigt när Spidde försvann. Han blev aldrig sig själv hemma efter det. I Odins fall så fick han ett nytt hem och det gjorde att han kom ur sorgen. Vet inte hur länge det hade tagit annars. Men han sörjde i månader.

Tid, kärlek och extra mycket uppmärksamhet, kanske något nytt som kan distrahera honom. Bättre tips kan jag inte ge.

/Elisa

Siameshona
3/27/13, 6:31 PM
#2

Nämen fy! Jag har helt missat att din fina Kingston fått somna in! Jag beklagar verkligen såhär i efterhand!

SweetWishes
3/27/13, 10:38 PM
#3

Emma, läste på din hemsida… sitter här och gråter😢 Så fruktansvärt!
Sänder massa kramar från både mig och Sweetie ❤️

Nebel
3/28/13, 3:34 AM
#4

Är ju inte konstigt att Lillegutt sörjer sin fina onkel men asch, asch att höra hur smärtsamt det är för honom & dig :( Min Samuel visade tydliga tecken på stress & separationsoro då han förlorade två små kära kompisar i följd under sitt första levnadsår. Han blev dålig i magen, följde mig som en skugga & fick aldrig nog med närhet. Jag gick ned i arbetstid och såg till att han hade sällskap övrig tid men han drog sig undan kattvakterna efter ett tag. Symptomen kvarstod i några månader tills relation skapats till ny kattkompis. När våran älskade Doyan gick bort 2012 blev Samuel åter mer närhetstörstande men reagerade i övrigt inte lika starkt som vid tidigare förluster. Jag har använt Feliway i stressfyllda perioder. Vet att RC inte är mycket att hänga i julgranen men då jag har en väldigt nervig gosse har jag ibland gett RC Calm. Gjorde så i slutet av Doys sjukdomsperiod och en tid efter att vi förlorat henne. Svårt att säga om något av detta hjälpt el om det bara är tillfälligheter…är också fullt medveten om att det är skillnad på oro och nedstämdhet. Tror precis som du skriver att sorgearbetet måste få ta sin tid och håller med #1 om vikten av massor av kärlek, uppmärksamhet och försök att hitta saker som väcker lite lust och/eller distraherar en stund. Hoppas att Lillegutts ledsnad & saknad avtar snart & sänder styrkekramar i massor!

MijmuPix
3/28/13, 8:59 AM
#5

Tusen tack för era svar!
Jag försöker kela och gosa och leka så mycket jag bara kan med Lillegutt, och tant Seelia gör allt hon kan för att få honom att busa med henne (och blir väldigt snopen när inte Lillegutt nappar på hennes inviter, en snyting i nyllet betyder ju bus-bus-bus?).

#4: RC Calm har jag inte hört talas om. Berätta gärna mer :-)

Veterinären pratade om ett ganska så nytt preparat som skulle vara både probiotika och stressdämpande om jag förstod det rätt, men jag minns inte vad det hette.

Garmabias
3/28/13, 10:32 AM
#6

Kanske en liten princessa skulle kunna pigga upp Lillegutt?☀️

Naturmedicin för magen och stärka immunförsvaret med Immunodol, scanomune eller kanske provita probiotyk?

Annons:
cillaroten
3/28/13, 12:27 PM
#7

Beklagar er förlust och hoppas att killen blir glad snart ❤️

MijmuPix
3/28/13, 8:36 PM
#8

Tack före era svar!

#6: De här naturmedicinerna var nya för mig :-) Är det humanpreparat eller för djur? Lillegutt får probiotika dagligen sen ett par veckor tillbaka, men du får jättegärna berätta mer om de här preparaten om du vill! :-)

#4: Jag googlade RC Calm och läste om vad det var. Mina katter spyr som rävar av RC siamese, men har fått några andra RC-sorter som "godis" när jag fått provpåsar hos veterinären eller djuraffären som de inte spytt av. Hur blev din katt i magen av RC Calm?

Nebel
3/29/13, 3:17 AM
#9

Samuel hade inga magproblem alls under tiden han fick RC Calm. Kanske bör tillägga att min gosse tyvärr är en riktig torrfoder-junkie och att han trots relativt svåra magproblem vid stress generellt är väldigt tålig vad gäller alla typer av torrisar. Lycka till, må vårsolen värma er i helgen och påskpyntet locka Lillegutt till lite bus! Kram/Anette

Nilla
3/30/13, 7:16 AM
#10

Åh nej Emma…jag är så ledsen! Fina fina Kingston. Skickar en stor styrkekram till dig. Stackars Lillegutt…😢

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MijmuPix
4/1/13, 7:53 AM
#11

# 9: Aha, tack för info!

# 10: Tack!

Katterna fick påskpresenter från en god vän; en slags små pompom-bollar i prassligt, metalliskt foliepapper. Lillegutt tyckte att de var jättekul och har lekt med dem lite då och då under påskhelgen. Det värmer ett oroligt mattehjärta så oerhört! Detta är nog första gången jag sett Lillegutt leka sen Kingston dog.

Nebel
4/1/13, 1:45 PM
#12

Härligt! 😀💛🌻

lynxlo
4/2/13, 8:38 AM
#13

Heja er!! Nu blir det nog sakta men säkert bättre. Jag funderade på om det kanske kunde hjälpa med miljöombyte en kort tid, ifall det är möjligt. Om vanor och rutiner bryts en kort stund kanske Lillegutt kunde få nytt perspektiv på tillbaron och förmå knyta an till de andra vännerna på nytt. Förundras ofta över hur katterna verkar vara i synk med människor när det gäller bearbetning och tillvänjning, trots sin radikalt kortare livstid..Önskar er en ljus vår med mera bus!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: