Annons:
Etiketthälsa
Läst 1385 ggr
Nerdysiamese
3/25/13, 10:05 PM

Regelbunden Matvägran

Jag har en liten kastrerad siamesdam på ett år vid namn Mystra som i vågor matvägrat i två månader nu och vi förstår inte varför.

När det började misstänkte vi depression då en månad innan hade hennes lillasyster gått bort i en olycklig historia.
Mystra själv verkasdes i stort väldigt frisk förutom när hon plötsligt vägrade äta en dag.

Då matvägran var ett stort problem under sjukperioden för hennes lillasyster blev vi genast jätteoroliga och ville utesluta om det var något fysiskt fel på henne, så det blev en tur till veterinären.
Det enda som upptäktes var en liten urinvägsinfektion,så vi fick pencillin och smärtstillande.

Men trotts att hon fick sin medecin ville hon fortfarande inte äta, utan vi fick tvångsmata henne med a/d och hon höll sig väldigt pigg och glad i övrigt.
Men så vi ringde veterinären igen och fick åka för ultraljud av buken.
på ultraljudet uptäckte dom att hennes magsäck var svullen och utan vidare säger dom till mig att hon har FIP, även fast blodproverna såg fina ut så var han övertygad om att det var det det rörde sig om.

jag blev ju självklart jätteledsen och trodde att även min andra katt skulle dö, men sedan med tröst och stöd från uppfödaren så insåg jag hur osannolik den diagnosen var.
Men vi fick lämna in avföringsprover för att testa efter Corona, vilket hon var positiv för men i alldeles för låga nivåer.

Det här tog lite mindre än en månad, och här någonstans börjar vi få henne att äta, det som lyckades locka henne då var BARF-mat så vi körde på det.
Men efter nästan två veckor börjar hon matvägra igen, så det var bara till att tvångsmata igen.

I och med den bristande hjälp vi fått från veterinären återgick vi till att misstänka depression, så vi skaffade feliway spray och lät henne hälsa på min mors katter, något hon verkades tycka var jättekul, och hon började äta igen efter en veckas vägran.

Nu började det närma sig att vi skulle få hem kattungen som skulle få göra henne sällskap, lösningen på våra problem hoppades vi.
Hon fick åka till veterinären en gång till bara för att dubbelkolla och fixa vaccinationer, inga problem hittades.

En vecka senare kommer kattungen, och det var lite grinigt i början men det löste sig på några dagar, och under den tiden åt hon glupskt och vi skymtade det lilla matvrak hon en gång i tiden brukade vara.

Nu har vi haft kattungen i en vecka och nu bestämde Mystra sig för att inte äta igen.

Jag föratår verkligen inte!
Jag erbjuder henne mat hon brukar gilla.
Jag aktiverar henne ordentligt dagligen.
Veterinären hittade ju uppenbarligen inga fel om det nu inte skulle vara så att hon är den piggaste och längst överlevande katten med FIP.
Vi har feliway spray i eluttaget. 
Jag borstar hennes tänder dagligen och dom ser fina ut.
Hon har fått sällskap som hon verkas älska, dom leker och myser konstant.

Vad gör jag fel då min katt inte vill äta normalt?
Har ni andra haft problem med katter som regelbundet matvägrar?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
kalindas
3/25/13, 10:18 PM
#1

Låter väldigt jobbigt för er och katten. 😕
Har ni testat att ge henne kortison en längre tid och se om det hjälper? Kortisonet gör ju ofta att de blir mer matglada och har hon någon inflammation i kroppen så ska den förhoppningsvis läkas ut med kortisonet.

Alternativ 2 är att hon kan ha magkatarr och mår illa. Vad ni kan prova då är en fjärdedels Pepsid om dagen och se om det gör nytta.

Men jag skulle nog börja med kortison.

Hoppas ni får ordning på det!

/Elisa

MissMaven
3/25/13, 10:39 PM
#2

Kan det vara pankreatit? 

Ont i tänderna (kanske FORL)?

Eller som #1 föreslog, problem med magsyra?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nerdysiamese
3/27/13, 12:29 AM
#3

Jag ringde min vanliga veterinär för att bolla era förslag med henne, men hon verkades ganska uppgiven när det gällde min katt tyvärr…

Skall söka mig till en anna veterinär och se om jag får några bättre svar då istället.
men tack så jättemycket för era tips! =)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nilla
3/27/13, 9:03 AM
#4

Ge inte upp. Sök tills du hittar en veterinär som INTE är uppgiven, som försöker hitta vad som fattas henne. Vi håller tummarna stenhårt.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
3/27/13, 9:14 AM
#5

#3
Så länge din katt mår bra i övrig finns ju ingen anledning att bli uppgiven för veterinären. Det är väldigt praktiskt att ropa FIP när man inte kan hitta felet. 
Hade en katt där de sa han hade FIP, men det stämde inte med hans ålder. Visade sig på ultraljud att han hade en inflammerad tjocktarm.
Han fick en spruta med långtidsverkande kortison och blev helt frisk.

Även om det skulle vara FIP din katt har, så skadar det inte att ge predisolon eller annat cortison, då det rekommenderas på flera sidor om just FIP.

Kontakta en annan veterinär.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: