Annons:
Etikettkattprat
Läst 2567 ggr
elli-kleo
3/24/13, 1:25 PM

sällskap till siames

Jag undrar vilka kattraser som passar bäst och vilka som passar mindre bra ihop med siames? Jag har hört att en siames är det ideala. Men vad är "näst bäst" Tänker på att t ex oriental är betydligt mer lik en siames än vad en perser är ;) Så vad tycker ni? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
kalindas
3/24/13, 1:31 PM
#1

Siames, Oriental, Balines, Orientaliskt långhår, Seychellois långhår/korthår och Peterbald är exakt samma kattras. Bara olika färg och pälskvalitet. 🙂
Så de katterna fungerar nästan alltid bra tillsammans.

Övrigt tror jag att de passar bäst med katter som Cornish Rex, Devon Rex, Sphynx och andra livliga korthårskatter som gillar närhet.

/Elisa

elli-kleo
3/24/13, 1:48 PM
#2

Raser som burma, bengal och birma då? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

kalindas
3/24/13, 2:08 PM
#3

#2
Birma är jag skeptisk om de fungerar ihop. Men alla är ju personligheter. 
Bengal kan säkert gå, liksom Russian Blue eller Ocicat. Hur Burmorna är vet jag inte.

/Elisa

grandma
3/24/13, 2:27 PM
#4

Burmorna verkar ju vara väldigt lik siamesen på många sätt speciellt efter jag läst tråden, "du vet att du har en oriental". Det kändes som det var mina katter jag läste om. Kanske någon som har både och som kan berätta lite, hoppas jag😉.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

elli-kleo
3/24/13, 2:40 PM
#5

Tack för alla svar :) hoppas någon kan berätta som har personliga erfarenheterav siames tillsammans med en annan ras eller huskatt :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[ChinHeart]1
3/24/13, 7:06 PM
#6

Jag har en siames och fyra blandraser/huskatter. Alla fem är underbara vänner och gosar mer än gärna i en stor hög👍

Annons:
NoOrilux
3/24/13, 7:25 PM
#7

Jeg har orientalere sammen med en ragdoll og en bengal. 

Ragdollen er en helt annen type enn de andre, det går bra men han blir lett oversett (eller overlekt) eller så syns han at orientalerene er plagsomme. Han har mye pels og syns ikke det er så fint å ligge i høg som de. Orientalerene er også kjappere og mere aktive enn ragdollen, som kan sammenlignes med hellig birma, main coon, norsk skogkatt og andre Kategori 2 katter.

Bengalen passer perfekt sammen med orientalerne i aktivitetsnivå og ønske om nærhet.

Spotless
3/25/13, 10:42 AM
#8

Jag har bra erfarenhet av cornsih rex och Kategori IV tillsammans. Cornishen, liksom  kat. IV-raserna, är aktiv, nyfiken och social, de vill ligga tätt tätt i hög och helst då på en själv. 😃

Carlitos
3/25/13, 11:30 AM
#9

Vi hade en Helig Birma innna oxå, men han ville helst ligga ifred och var inte så social av sig mot dem andra katterna, lite mer av en ensamvarg, men gosade gärna med oss tvåbenta 🙂

elli-kleo
5/27/13, 11:54 AM
#10

Tack för alla era svar! Har lite bättre "hum" nu ;) Långhåriga katter verkar inte vara det ideala. Utan en korthårig med mycket energi :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

fvanilla
5/28/13, 12:22 AM
#11

Jag har en burma och en siames, de är väldigt lika varandra. Ibland när jag läser om hur siameserna är stämmer det mer in på min burma än på min siames, faktiskt.

#4 Håller med!

elli-kleo
5/28/13, 1:13 AM
#12

#11 vad roligt att höra :) Burma är nämligen en av mina favorit raser :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

grandma
5/28/13, 8:57 AM
#13

# 11 Jag blir väldigt glad att höra det eftersom jag har burma och skulle kunna tänka mig en siames så småningom.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Maxima06
5/28/13, 11:26 AM
#14

Jag har korat och seychellois/oriental ihop och de funkar utmärkt.

[lisme]
5/28/13, 6:54 PM
#15

Vi kjenner flere som har Maine Coon og orientalske katter sammen, og det ser ut til å fungere greit. Kattene tilpasser seg hverandre 🙂

Upp till toppen
Annons: