Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3471 ggr
spexis22
2013-03-19 09:46

Hetsäter!

Min orientalhona har alltid varit en hetsätare och spyr upp torrfoder då och då. Jag har prövat att köpa torrfoder med större kulor, torrfoder för känslig mage, spritt ut torrfoder över ett en stor bricka. Delvis har det blivit bättre men på sistone så har hon börjat spy upp oftare, till och med mjukmaten som jag börjat ge henne mer istället för torrfoder.

Hon är en ganska rund och blivit överviktig efter bukoperation där hon höll på att stryka med efter fått en otäck infektion i livmodern (detta är ca 2,5 år sedan). Hon verkar frisk annars, leker som en galning osv…

Är det någon som har andra tips eller borde jag ta henne till veterinären för undersökning? Måste lägga till att sist jag var där tog jag upp detta men de sa att hon "såg/kändes" frisk ut "bara lite rund" men att det gick att banta ner med bantningsfoder (som hon spyr upp).

Annons:
Carlitos
2013-03-19 10:51
#1

hmmm.. vi hade problem med att vår katt spydde efter hon ätigt, men det var pga förstoppning, hon var helt uppblåst i magen och hård, så hon dricker nog för lite.. sen har jag en annan oriental som brukar kräkas av vissa torrfoder, men det är nog för att hon inte tåler det. Mina katter har alltid tillgång till torrfoder helatiden, men jag har nu börjat med att ge dem mer blötmat och testat en ny sort Bozita och torrfodret kör vi nu med Carina Lynx, båda sorterna beställer vi på nätet och får det hemkört. Annars har jag inga bra tips mer än att du bara ger lite åt gången och lite oftare.

//Carolin

NatasjaHemby
2013-03-19 12:10
#2

S.k. dietfoder är något av det sämsta du ka ge din katt. Skillnaden mot "vanligt" torrfoder är att det är utspätt med mer spannmål, som katten inte kan tillgodogöra sig. Katter är carnivorer och inte alls gjorda för att äta spannmål och många katter mår dåligt av att äta torrfoder. Vill du absolut ge just torrfoder så välj en sort som är fri från spannmål. Förhoppningsvis kommer din katt att få en bättre mättnadskänsla av detta och inte äta så mycket att hon spyr. Vill du ge henne något ännu bättre så övergå helt till blötfoder eller BARF. Kan varmt rekommendera BARF iFokus, där finns många trevliga och kunniga medlemmar som gärna ger kostråd, oavsett vilken fodersort du väljer :)

Sen skulle jag nog inte utesluta att det är något fysiskt fel på katten. Blir problemen inte bättre efter foderbyte så skulle jag definitivt uppsöka veterinär, om inte annat så åtminstone för att utesluta att det är sjukdomsrelaterat.

SE*Simbelmynes

Garmabias
2013-03-19 13:44
#3

Jag tycker att du skulle gå över till blötmat. Eller ev.välja ett torrfoder utan spannmål. Det allra bästa är förståss att ge Barf mat.

amandahurtigh
2013-03-19 17:47
#4

Min Ragdoll har alltid varit lite för hetsätig, så det kan ibland komma upp innan han lämnat matskålen. Detta blev dock 1000 gånger bättre då han (som han gör nu) äter mest mjukmat och kött. Hårdmaten får han äta genom en foderboll, som han måste putta på för att få ut mat vilket gör att han äter saktare.

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

grandma
2013-03-19 18:42
#5

Min burmahona började hetsäta ett tag efter hon kastrerades med resultatet att hon spydde upp allt. Spelade ingen roll om det var mjukfoder eller torrfoder eller vilken sort det var. Jag bestämde mig för att dela upp hennes måltider så hon fick mat 4 ggr /dag. Det funkade för mig då jag studerar och jobbade mycket hemma. Allt gick jättebra tills jag skaffade mig en till katt  för en månad sen, som inte hetsäter utan han vill äta då och då, med resultatet att min lilla brunis på kort tid ändrade sin silhuett och såg ut som tjocka Trisse.

En tjock burma är inte så vackert. Nu fick jag tänka om. Hon äter ju upp hans  mat om jag inte passar henne så när de får mat på morgonen så tar jag bort den när de ätit klart i fall de inte ätit upp. Sen precis innan jag går, smyger jag fram mat igen som de sen får klara sig på tills jag kommer hem vid 16-tiden. Då får de lite igen och oftast äter inte hannen upp sin portion och då tar jag bort den maten. Slutligen får de en sista slatt vid 20-21 tiden. Det här förutsätter ju att man inte har en massa katter och ungar men det funkar för mig än så länge. Honan har gått ner lite och kräks inte medan hannen står kvar på den vikt han hade när han kom. De får i stort sett bara blötfoder med lite torrisar att knapra på.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

spexis22
2013-03-20 12:46
#6

Tack för alla svar 😃 Jag ska genast plocka bort torrfoder och ge mer blötmat "oftare" samt börja barfa lite.

Annons:
Sagolik
2013-04-23 12:24
#7

Min Pumah har samma problem. Torrfoder är det värsta tänkbara för henne i synnerhet, och för katter med känslig mage i allmänhet har jag märkt. Jag har slutat ge båda våra katter torrfoder.

Jag ger Pumah råa kycklingvingar som inte kan hetsätas. Dessutom får hon gratis tandvård på kuppen av allt gnagande. Mitt bästa tips!

/Sarah

[idaskoog]
2013-04-24 04:08
#8

Min huskatt spydde jämt upp maten, han var hur frisk som helst men spydde jämt. Vi provade all sorts mat, dyr och billig. Sedan köpte vi ett med enbart protein i och då slutade han spy helt och hållet.

Upp till toppen
Annons: