Annons:
Etikettkattprat
Läst 2337 ggr
MonaLia
2013-03-18 08:23

Bondkatt och oriental ihop?

Kan man ha en bondkatt och en oriental ihop? Och kan de då bli riktigt bra kompisar så de kan ligga och mysa ihop osv?

För när jag flyttar om ett år ungefär så vill jag ha en oriental men min pojkvän vill ha en bondkatt och om det går vore det ju perfekt för alla!

Isåfall, ska man skaffa en bondkatt först och sen en Oriental-kattunge eller tvärtom? Vilket blir bäst? Man vill ju att katterna ska kunna mysa ihop och så och inte bara tolerera varandra och hålla sig på sina hörn!

Jag har läst om många som har flera siameser/orientaler och en huskatt och att huskatten ofta blir mobbad, men om man bara har EN oriental och en huskatt som blir ihopsatta i rätta åldrar, så borde det väl kunna gå att de trivs ihop bra?

Tack för svar!🙂

Annons:
Helenaf76
2013-03-18 09:00
#1

Bästa är nog att skaffa kattungarna samtidigt. :-) Då växer de upp tillsammans och präglas på varandra.

Helenaf76
2013-03-18 09:03
#2

Nu var jag lite snabb på att trycka skicka :-) Jag skaffade en huskatt när mina katter var vuxna. Visst tyckte de att det var en konstig filur som kom in i deras liv men eftersom Torsten är Torsten, en cool husis som tar allt med ro, så gick det bra. Villemo, äldsta damen i huset, jagade och slog efter honom men de kunde ändå äta från samma tallrik.

Ska du skaffa två så tycker jag att du ska skaffa dem samtidigt, dessutom har de ju som mest roligt när de är små tillsammans ;-) Även om det kan vara "jobbigt" för oss tvåbenta med omkullvälta blomkrukor osv. ;-)

Lycka till!

MonaLia
2013-03-18 09:04
#3

Okej, ja det låter ju som en bra ide! Tack 🙂

carinbrack
2013-03-18 10:17
#4

Vi hade Kaiser, husis, när vi skaffade Dexter, siames. De är jättebra vänner, gosar och sover ihop, men Dexter vill leka och det är Kaiser inte så sugen på. Dexter vill också vara tillsammans hela hela tiden, medan Kaiser är en fri och självständig kisse som behöver lite ensamtid. Därför skaffade vi Tux, siames.

MonaLia
2013-03-18 10:50
#5

Hmm okej, det här är så svårt! 

Att ha en oriental ha varit min dröm sen jag var liten och jag vet att det bästa vore att ha 2 orientaler ihop men min pojkvän vill ju helst ha en bondkatt eftersom han vuxit upp med såna och tycker dom är de bästa katterna som finns… man vill ju inte bara säga nej till honom heller och skaffa två orientaler bara för att jag vill! Sen kan man ju inte ha hur många katter som helst i en lägenhet heller, så kan ju inte ha två orientaler och en huskatt..

Det kanske skulle funka att ha en husis och en oriental om man försöker leka mycket med orientalen själv, så att husisen kan få lite egentid med, eller jag vet inte, jättesvårt som sagt!

Zakira
2013-03-18 19:43
#6

Vi hade en huskatt på 1år när vi skaffade vår oriental. Och de tycker om varandra jättemycket och tvättar varandra, sover ihop ibland och leker tillsammans. Så absolut kan de funka ihop! Däremot är vår oriental så otroligt mycket mer energisk och intensiv att vår huskatt ibland (men sällan) tröttnar och antingen säger ifrån eller ignorerar honom. Det gör att vi får leka och gosa extra mycket med honom för att han ska vara extra nöjd. Sen så gillar inte vår husis alltid att ligga på hög och sova vilket kat4 ofta gör och om/när vi skaffar en till kat4-katt så tror vi att såna saker kommer märkas mer tydligt hos de två likasinnade om man jämför med husisen.

Annons:
MonaLia
2013-03-18 20:14
#7

Okej men va skönt att höra att det funkar! Man kan ju börja med att ha en oriental och en husis då och sen ifall jag flyttar till större efter ett par år kan jag kanske skaffa en till om jag tycker det behövs!😃

Tack för svaren jättesnällt! Ni räddar min framtid haha! 

Jag längtar så himla mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nebel
2013-03-19 01:10
#8

Hej! Jag kan hålla med om att Kat4-katter kan ha en sorts "närkontakt av tredje graden". Tänker bl.a. på det ömsesidiga dyrkande som kan uppstå (med inslag av härmning/följa John), högliggande där man knappt ser var den ena katten slutar & den andra börjar, långa bräkande diskussioner ;) mm mm ;). Alla katter har ju dock sina unika personligheter och man vet aldrig riktigt vad för spännande helhet som (förhoppningsvis;) bildas när man för ihop dem. Har sedan ca 3 år åter huskatt i familjen och den gossen har inte varit speciellt uppskattad av långnäsorna. Upplever inte att det beror inte på "snobbism" utan mer på att gossen ruda är en hittekatt som troligen ej blivit tillräckligt mammad och därmed varken förstår eller pratar kattspråk speciellt bra. Jag har dock tidigare, mycket goda erfarenheter av att ha siames och huskatt tillsammans. Mitt första radarpar Bini & Mantra hade stort utbyte av varandra i både bus och kel under sina nästan 15 år tillsammans. Tog dem som jämngamla kattungar och rekommenderar liksom #1 detta.. Är övertygad om att er framtida oriental- och huskattskombination kan fungera hur bra som helst, lycka till!

MonaLia
2013-03-19 07:22
#9

Åh okej då får jag helt enkelt skffa dom samtidigt då så får man hoppas på att dom passar bra ihop! Tack så mycket för svaret, känns bra att höra om andras erfarenheter! 🙂

berthagenn
2013-03-20 12:57
#10

Jag har en husis och 3 siameser - har haft fler husisar. Det går skitbra. 😎

Det är personligheten som räknas - min ena siames Ruben älskjar nog husisen Charlie mer mest i flocken. De två ”gamlingarna” ligger alltid ihopa. De var lika gamla när jag fick dem faktiskt.

Lejonhjarta
2013-03-20 15:26
#11

Rasismen här hemma började när min siahona fick ungar första gången. Långhåriga husisar tål dom absolut inte, korthåriga går bättre men dock inte alla. Fått dela upp våran gård…

MonaLia
2013-03-25 20:47
#12

#11 Okej så man ska inte ha en långhårig husis då! 

#10 Ja det verkar ju som det funkat bäst för de flesta om man skaffar katterna samtidigt! 

Tack för svar(:

Upp till toppen
Annons: