Annons:
Etikettkattprat
Läst 1637 ggr
[lisme]
3/17/13, 11:42 PM

Hva skjer med pelsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I kveld fikk jeg mail fra den nye eieren til (N)Bekmørtnans Qui Gon Jinn (OLH b). Han er født 10.11.12 og er dermed 18 uker nå. Han har hatt en kjempefin sjokoladefarge på pelsen, men nå er den begynt å endre seg til grå! Hvorfor skjer det, hva er dette? Bror (N)Bekmørtnans Obi Wan Kenobi (OLH b) har ingen tegn til endring av farge, hans pels er fortsatt nydelig sjokoladefarget

Annons:
[lisme]
3/17/13, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett til

kalindas
3/18/13, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såg diskussionen på Facebook. Tycker att han borde visat smoke tidigare om han var det. I och för sig så har jag själv två katter som man knappt ser att de är smoke. Men de är korthåriga.

Tror mer på feberpäls. Skatan hade feberpäls när jag köpte henne (se foto). Nu var hon även smoke, men de stickelhår hon hade tror jag inte var orsakade av det utan av att hon hade varit sjuk.

Han ser stickelhårigt ut och smoke ska ju bara ge vit färg i hårbottnen.

/Elisa

kalindas
3/18/13, 8:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skatans päls nu.

/Elisa

[S*Cupcakes]
3/18/13, 10:11 AM
#4

Fever coat. Jag tror inte det är smoke, det måste vara fever coat. Det ser inte silver ut heller.

Spotless
3/18/13, 11:24 AM
#5

Nu har ju jag en annan ras (CRX) och på dem är det vanligt med vita hår, ibland mer och ibland mindre, i samband med pälsbyte från bebis- till vuxenpäls. Det behöver (i alla fall inte när det gäller min ras) inte röra sig om sjukdom och fever coat utan något som hör åldern till. Min egen Jago ser nästan exakt ut som Skatan i #2 just nu. Jago är född den 28 oktober 2012. På våra långhår (BAL/OLH) har det inte varit lika tydligt men visst har de vita stickelhår ibland de med.  

Jag tror inte att katten i #0 och #1 är smoke.

[lisme]
3/18/13, 5:30 PM
#6

#5 Men er er det ikke snakk om stickelhår, det er jo som om katten har en ettervekst som er grå 😕 Katten har ikke vært syk eller slapp og heller ikke hatt feber så jeg synes det er veldig merkelig. Dagny Dickens mener at han er smoke, men jeg kan ikke forstå at han er det, han har aldri hatt annet enn sjokoladefarge på alle hårstrå og på hele hårstrået inntil for litt over ei uke siden. Noen sier at sølvet utvikler seg sakte, og den er jeg med på men får katten et sånt skille da? Det høres merkelig ut, skulle tro at sølvet utviklet seg mer gradvis, ikke sånn at plutselig en dag forsvinner fargen på hårstrået

Annons:
Spotless
3/18/13, 7:22 PM
#7

#6 En cornish har ju inga stickelhår, de har bara underull. Jag uppfattar det som att det rör sig om döda hår som ska bort för att ge plats för ny päls när mina kattungar/juniorer ser ut som Skatan på bilden ovan.

[figgelina64]1
3/18/13, 8:08 PM
#8

#7# Du kommer väl ihåg Arizona när jag trodde hon var tickad blåpadda, men detta försvann med kattungepäls och ålder, jag hann till och att DNA testa henne och hon var solid blåpadda och du hade rätt 😉

Fast jag är inte duktig på detta så jag kan tyvärr inte hjälpa till, men det skall bli spännande att följa :-)

Spotless
3/18/13, 10:02 PM
#9

#8 Ja, det minns jag. 🙂

[lisme]
3/18/13, 11:22 PM
#10

Jeg har fått en forklaring som stemmer med min logikk, så da er jeg og eier fornøyd 🙂

Katten er ikke smoke, den har ikke feberpels som noen på Facebook har hatt som teori. Pelsen har rett og slett mistet pigmenter som en bivirkning av bruk av DHS (Dihydrostreptomycin) Så etterhvert vil Qui Gon Jinn bli pent sjokoladefarget igjen 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
3/19/13, 10:55 AM
#12

#10
Så du menar att de kan mista färgen av DHS? Det var intressant info. Aldrig hört talas om. Kul att lära sig nåt nytt. 🙂

/Elisa

[lisme]
3/20/13, 12:25 AM
#13

#12 Ja det mener jeg. Årsaken til at jeg mener det er at en erfaren oppdretter som i sin tid tipset meg om DHS i forbindelse med diarè kunne fortelle at to av hennes kattunger ble omtrent nakenkatter etter bruk av DHS. Hun har erfaring med sølv på katter også og hun sier at dette ikke er sølv, men en reaksjon på DHS

Annons:
Upp till toppen
Annons: