Annons:
Etikettstandard
Läst 3259 ggr
NatasjaHemby
2013-03-14 10:48

Pälsfärg påverkar ögonfärg?

Det där med orientalernas ögonfärg verkar vara en ständigt het fråga och alla verkar vara ganska överens om att den blivit sämre och att riktigt gröna ögon nu är något exklusivt snarare än standard. Men efter att ha läst så mycket jag kunnat hitta om ögonfärg så verkar det vara lite olika beroende på vilken pälsfärg katten har. Jag har t.ex. sett på flera ställen att det anses vara ovanligt med riktigt gröna ögon på röda katter (och därmed också på paddor?).

Men vilka färger anses ha bäst ögonfärg då? Vad är era erfarenheter av detta, spelar pälsfärgen roll för ögonfärgen?

/Vetgirig nybörjare

SE*Simbelmynes

Annons:
[S*Cupcakes]
2013-03-14 10:54
#1

Jag tycker vi börjar få fler och fler katter med gröna ögon igen, jämfört med bara för 5 år sedan. Många uppfödare har jobbat för att få bättre ögonfärger. Det är klart att det kan variera beroende på pälsfärg, men det tror jag egentligen bara är en slags "bortförklaring". Jag har både solida, paddor och mönstrade med fin ögonfärg här hemma. Däremot verkar vi också ha fått in bruna ögon, men förhoppningsvis ligger det bara på vissa linjer och går att jobba bort. Skillnaderna mellan bra och dåligt är större nu, men overall tycker jag att jag ser mkt fler gröna fina ögon nu än för några år sedan. Det går framåt! 

Grundar på min egen erfarenhet och koll då jag gått assistent sedan 2007.

NatasjaHemby
2013-03-14 12:09
#2

Roligt om det är så att det verkar gå åt rätt håll. Jag har mest sett inlägg där folk protesterar mot att öron prioriteras framför ögon av både domare och uppfödare.

Det är kanske snarare linjer än pälsfärg som påverkar då? Och eftersom vissa färger av naturliga skäl är vanligare i vissa linjer så kopplar man felaktigt ihop det med färgen?

SE*Simbelmynes

[S*Cupcakes]
2013-03-14 12:24
#3

#2 Jag tycker inte att öron prioriteras lika mycket längre, det krävs mer än ett par öron på en katt i dagsläget för att den ska bli framgångsrik. Som måttstock kan man kolla på katterna som blivit SW och WW de senaste åren. Det är inte så att de har "bara" öron, de har ett helt paket.

[S*Cupcakes]
2013-03-14 12:26
#4

Sen vill jag påpeka att BARA gröna ögon inte gör en katt heller, lika lite som BARA stora öron gör det. Det är som sagt hela huvudet, kroppen, längder, typ osv. Det är lika tråkigt att förlora mot en katt som har bara gröna ögon, när man har en komplett katt, som att förlora mot en katt som har bara öron och resten är bara tokigt.

AmandaWvW
2013-03-14 13:08
#5

Jag tycker smoke- och silverkatter generellt har grönare ögon. Stämmer det?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

[S*Cupcakes]
2013-03-14 13:23
#6

#5 Jag har sett både och, att katten är silver betyder inte automatiskt att den har gröna ögon. Det är nog mer linjebaserat än anknytet till färgen i sig.

Annons:
Lejdet
2013-03-14 18:01
#7

Jag tror att det delvis kan bero på att de gröna ögonen förstärks av vissa färger på pälsen, ju mörkare katt, text svart, choklad så ser ögonen grönare ut. Jag tycker också mig ha märkt en viss förbättring på ögonfärgen hos OSH på senare tid. Domarna är mer petiga nu än bara för nåt år sedan med ögonfärg, men även form. Många sk. Dumbokatter med enorma öron får ju lätt ett ledset uttryck på ögonen.

NatasjaHemby
2013-03-14 22:27
#8

Skönt att höra att det är flera som tycker att ögonfärgen blivit bättre. Ögonen är ju en så stor del av kattens utseende.

#7 Jag tror nog också att din teori om att vissa färger framhäver varandra är en del av sanningen.

SE*Simbelmynes

AngelsCo
2013-03-15 07:35
#9

Självklart hänger ton på katten och visuellt intryck av ögonfärgen ihop. Men det är ju också så att om du har en blaskig ögonfärg på en choklad eller en svart kommer det synas ännu mer än på en blå eller lila.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: