Annons:
Etikettkattprat
Läst 978 ggr
[lucii]
3/7/13, 11:22 AM

En bra budget?

Jag tänker på att skaffa Siames 24/7. Min pojkvän har till och med börjat acceptera att vi ska ha fler bebisar. När jag är mammig kallar jag alla mina katter för bebisar.

Men sen är det ju den ekonomiska biten också. En fin hona kanske kostar 7000 något? Sen är det försäkring. Är det dyrare försäkring än "vanlig" katt? Om jag ska avla måste jag ju lägga undan för det också. Men det är ju något man kan spara ihop väl? Hon blir ju knappas gravid i vecka 14 :D

Ni vana uppfödare, hur mycket lägger ni undan och är det något jag glömt nu?

Annons:
NatasjaHemby
3/7/13, 11:49 AM
#1

Denna tråden ger en ganska bra ekonomisk överblick, tycker jag :)

http://katter.ifokus.se/discussions/511182cbd4ebea4c9206eae2-starta-uppfodning

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
3/7/13, 11:50 AM
#2

SE*Simbelmynes

[lucii]
3/7/13, 11:51 AM
#3

Tack så mycket :)

Lejdet
3/7/13, 12:32 PM
#4

Det är DYRT med avel! Jag kunde själv aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig hur dyrt det kunde bli, trots att folk hade varnat mig. Utslaget med allt, veterinärbesök, mat, strö, nya leksaker, klösträd(varje år nytt), rastgårdar, utställningsanmälningar, burskynken, inköp av nya katter, lån av hane, kastreringar, försäkringar etc.etc. så hamnar jag på MINST 6-7000 kr/månad har min käre son som är civilekonom räknat ut åt mig… Jag vill inte veta!

Sen får jag förvisso in kanske 40-60000/år i sålda ungar, men det går ändå verkligen inte ihop sig. Ibland har man fler utgifter än inkomster på ungarna om de råkar bli sjuka före 6 v ålder etc.

Sen kanske jag är överdrivet petig med mat, strösort, nya fräscha saker etc. och jag åker till veterinären för minsta lilla.

Sen hade jag ju kunnat bo i en vanlig tvårumslägenhet om jag inte hade katterna, nu har jag istället köpt ett nytt större hus på 190 kvm för att vi ska få gott om plats ;-) 

Man blir lätt såhär fånig ;-)

kalindas
3/7/13, 3:45 PM
#5

Under de 4 år jag hade uppfödning tror jag att jag gick back minst 30 tusen kronor. På sjuka djur, vaccinationer, mat osv…
Nu behöver du ju inte ha en sådan otur, men om du har planer på att föda upp så är det inte fel att ha sparat ca 10 tusen för oförutsedda utgifter. 🙂

Vet inte riktig vad försäkringen ligger på om man inte är uppfödare. Men har du fyra katter försäkrade i samma bolag brukar det vara rabatt, likaså om du är med i kattklubb. Ring runt till olika bolag och kolla försäkringar.

/Elisa

MissMaven
3/7/13, 4:35 PM
#6

2012 var första året jag sparade de flesta räkningarna (dock förmodligen inte alla) för kattmat, leksaker, veterinärbesök, prover, försäkringar och diverse andra utgifter. Vi hade en kull, 6 kattungar där vi sålde 5 och behöll en kattunge. Förutom den kattunge har vi en fertil hona och fyra kastrater hemma.

Katterna var inte sjuka, dock opererade vi bort ett lipom (godartad knöl) på en katt (Leroy) och en annan katt (Albert) hade en olycka som också resulterade in en operation. Ingen av de operationerna var akuta och vår veterinär har rimliga priser och vi har fullförsäkring med allt extra hos IF. Vi åkte så klart akut när Albert blev skadad (han hade bröstbenfraktur som opererades senare, som jag nämnde, inte akut).

Kattungarna var friska, dock behövde Claire koll och uppvätskning när hon åt något olämpligt (antaglingen sandkorn, det var mitt fel och jag mådde så dåligt över det) och blev dålig i magen som liten (kanske 4 veckor gammal var hon). Det gick över efter en dag, men man kan ju inte riskera med små kattungar och vi sprang direkt till veterinären
med henne (dock betalade vi inte akutavgift, de var snälla). Men, om
en kattunge blir sjuk som liten, kan det kosta mycket. De är försäkrade på sin mamma, men bara upp till en viss summa (typ upp till 6000 och självrisk är 2500:-. Jag kan ha fel, men ungefär så är det hos IF i alla fall, för små kattungar. Om jag minns rätt har jag försäkrat dem individuellt så fort de fyllt 6 veckor).

Vi har ställt ut två katter i två dagar, så det var inte mycket utställningsutgifter heller. Vi köpte inga nya katter.

Vi gick back 35 000:- bara under 2012. Men vi har katter, de är våra familjemedlemmar och de kostar, så jag ser inte på det som förlust. Vissa tycker om dyra smycken eller att gå ut eller segla, vi har våra katter och jag tycker att de är värda varenda krona.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[S*Cupcakes]
3/7/13, 4:37 PM
#7

Typ, miljonär eller ekonomiskt oberoende MINST skulle man behöva vara känns det som ibland. Men, som tur är tycker jag om att handla kläder på second hand och inredning på loppis 😎

Nu är vi två stycken med inkomster och bor relativt billigt, men vi hade nog inte skaffat bil om vi inte haft katterna, bussen går var 10e minut ner på stan 20m utanför porten.. men man måste ha en bil så man kan åka på kattutställningar (bensin är inte billigt, inte bo på hotell heller haha) till veterinären, till kattvakterna osv osv. 

Jag har ingen aning om, hur mycket katterna kostar om jag ska vara ärlig, och jag kör nog med "huvudet i sanden" kring det också, annars skulle jag väl inse själv hur tokig man är…

[S*Cupcakes]
3/7/13, 4:39 PM
#8

Om du dessutom som jag bor ca 25-100mil från närmsta fertila hane så kan du räkna ut att en stor kostnad är resorna också ;)

flis
3/7/13, 5:23 PM
#9

Sjuka djur kostar skjortan både för sällskapsägare och uppfödare. Att ha en sparad slant att kunna använda när oturen är framme är super. Kolla upp försäkringen så du vet vad den täcker. Forl ingår inte i Agrias värld, om katten drabbas kan det kosta hur mycket som helst. Priserna skiljer sig mycket mellan olika veterinärer.

[lucii]
3/7/13, 6:02 PM
#10

Tack alla för era ärliga och kloka svar! Det är mycket att kolla upp och som ni säger sparade pengar är ingen dum ide. Jag är fullt medveten om att det kan bli tufft men katter är mitt liv!

[lisme]
3/7/13, 8:21 PM
#11

Selv om du har en god sum på sparekonto skal det bare en bitteliten grei til, så rakner alt…. Vi oppdaget at vi hadde parasitter på kattene, først ble de behandlet for Giardia, deretter for TF. Bare behandlingene og testene for disse parasittene kom på over 50 000. Og på grunn av Giardia valgte vi å kassere de aller fleste møblene våre, klorestativene, kattetoa osv. Så i 2011/2012 har vi nok brukt 300 000 på katter og på grunn av dem.

[lucii]
3/7/13, 9:07 PM
#12

Oj :P Ja det är dyrare än man tror. Jag har väl haft tur med mina katter. Även om de jag har just nu är huskatter har jag bara haft dem på rutin koll hos vet. Kastrering när de var små också. De andra katterna har aldrig fått någon sjukdom eller så. Och de har ändå varit katter som gått ut och in. Är Siameser mer känsliga eller är det bara otur att vissa drar på sig sjukdomar?

Attacks
3/7/13, 9:46 PM
#13

Så lenge kattene holder seg friske og ingen triste ting med fødsler skjer,så klarer man seg bra. Men rakner det,selv om man har forsikring,så blir det veldig dyrt. I Norge er jo topp-forsikringen hos Agria 45000kr, og den brukte Milla opp en gang i fjor på svært kort tid, minus egenandelen. Den dyreste katten hittil var nok Sushi, som brakk foten. Det triste var at hun brakk den opp igjen når hun ble frisk, og selv om forsikringen hadde startet på nytt igjen, så lot vi henne slippe flere runder.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: