Annons:
Etikettavel
Läst 988 ggr
Valyria
3/6/13, 2:08 PM

En liten fråga till er uppfödare

Jo, jag går in på många uppfödares hemsidor. Ofta står det "säljer endast katter för avel till registrerade uppfödare".
I mitt fall är det så att jag är jättesugen på att utställa. Om det går bra och jag känner att det verkligen är rasen för mig kanske man vill börja med uppfödning.
MEN jag vill ju inte registrera stamnamn osv i fall det blir så att jag känner att jag inte vill ta någon kull. Eller om katten tex inte går bra i utställning.

Frågan är.

Kan ni uppfödare tänkas sälja en till utställning/avel ändå isåfall?
Kan man skriva i avtalet att köparen endast får ta kull på honan i fall man registrerar ett stamnamn?

Hoppas jag inte skrev för rörigt ;-)
Är mamma till små barn och vet inte alls hur det kommer se ut senare. Man vet ju inte om tiden ser rätt ut för uppfödning senare. Barnen kan ju bli sjuka etc…

MvH CatrinM

Annons:
[S*Cupcakes]
3/6/13, 3:07 PM
#1

Om jag säljer en katt till utställning, till någon som verkar intresserad, och denna med tiden skaffar ett stamnamn och börjar gå i uppfödarplaner, så vill jag ha en kontakt med köparen som köpt avkomma ifrån mig och kunna säga bu eller bä huruvida jag tycker katten jag sålt lämpar sig till avel eller ej.
Att jag endast säljer till registrerade uppfödare - ja jag är en av uppfödarna som har det skrivet på hemsidan, är för att helt enkelt från början sålla bort oseriösa förfrågningar. 

Men som du undrar, självklart kan man komma överens om allt detta genom avtalet man skriver när man säljer katten.

Attacks
3/6/13, 3:31 PM
#2

Jeg selger mine katter som ikke skal i avl ferdig kastrerte,også dem til utstilling.

I Norge kan man ikke pr dags dato ta et kull før man må ha et stamnavn. Det koster da ikke så mye å ha et stamnavn,og dem som kanskje vil ta et kull senere, må ta seg råd til det, syns jeg 🙂

Selger jeg en avlskatt til en ny oppdretter,så syns jeg man har plikt til å støtte og hjelpe denne på vei i starten.Den nye oppdretteren skal så klart få lov å ha sine egene meninger,men det er ikke enkelt å stå der helt alene. Jeg selger ikke hannkatter til førstegangsoppdrettere,men kjøper dem en hunnkatt, så kanskje,dersom jeg har en hannkatt som passer, kan denne lånes.( Eller hjelpe å finne passende hannkatter. Hunnkatteieren har til slutt siste ord.)

Så jeg er også en av dem som kun selger avlskatter til registrerte oppdrettere. Jeg syns avl er såpass seriøst at man ikke bare skal ta et kull for morro skyld,det skal være et mål med det for rasen.

Jeg selv da jeg startet opp fikk masse god hjelp,gode råd og større fra en erfaren oppdretter med uvurderlige kunnskaper. Det var en god bagasje å ta med seg videre,når man etterhvert stod ¨på egene ben.

Man kan jo også vurdere å være eventuelt forvert for 1 kull,for å se om oppdrett gir mersmak. Da behøver man jo ikke stamnavn, og man står ikke like alene i alt.🙂 Det er mange som benytter seg av forverter i Sverige.

Så dem som velger å kun selge til registrerte oppdrettere gjør det kun i beste mening for rasens skyld.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Valyria
3/6/13, 6:53 PM
#3

Tack för era svar!

#1 Jo men precis. Vill ju att det ska bli fina och trevliga katter. Jag är inte alls ute för att ta en kull bara för "att det är kul".
Skulle vara bra i fall man kan skriva liknande i avtalet. Att uppfödaren med mer erfarenhet kan hjälpa till att avgöra om hon blir bra avelshona :-)

#2 Jo jag har funderat på att vara halvfodervärd.
Men det är just det att om uppfödaren vill ta en kull, så kan man väl inte få ha åsikter när det ska ske? Tex om det skulle vara så att det inte passar oss att ha kattungar hemma just det tillfället.
Därför backar jag för att vara fodervärd. Vill helst själv ha valet att bestämma.

Varför jag vill vänta med stamnamn är för att det skulle kännas tråkigt i fall katten får tex underbett osv, och då inte kan gå i avel… eller om situationen hemma blir så att det inte passar sig med kattungar.

[S*Cupcakes]
3/6/13, 8:00 PM
#4

#3 Man kan ju också avtala om ett slags halvfodervärdsskap, där uppfödaren äger katten och har första kullen på katten, i samråd med dig som köpare och sedan övergår katten i din ägo. Isåfall slipper du den ekonomiska biten och kan ta ett stamnamn först när du sett hur honan i praktiken fungerade i avel, förutsatt att temperament, hälsa och typ på henne nu var lovande :) 

Lite som en utbildning med mentorskap skulle man kunna kalla det. Man får ha kullen hemma, man får vara med och planera och dona med kattungarna och hur kattungesäljandet går till, man får en liten erfarenhetsgrund att stå på och en mentor att rådfråga. Jag brukar skriva i mina köpavtal att kattungarna kommer med en livstids dygnet-runt jour för frågor - det är bara ringa!

Du får gärna kontakta mig privat och berätta mer om dig själv!
resten av allt du behöver veta om planer osv. finns på
www.cupcakes-cattery.se

Upp till toppen
Annons: