Annons:
Etikettutställning
Läst 1596 ggr
SacredSouls
2013-03-05 14:54

Utstilling og stell

Jeg er så sjelden på utstilling at jeg helt glemmer hva som er best å gjøre mellom hver gang.Jeg skal på utstilling nå i april og er litt usikker på om jeg skal bade Raspen (sia d) først eller ikke.Hva bruker dere å gjøre når dere skal på utstilling? 

Sist vi skulle på utstilling fikk han et kjempe utbrudd av svart hake uka før. Jeg gnikket og gnikket baby olje og klorhexedin om hverandre. Men det ble bare verre og verre for hver dag. Helt til jeg lot det være i fred såklart. Da, poff ble det borte 😃

Så tips til shampo og tips til hva jeg skal gjøre om de svarte prikkene bestemmer seg for å dukke opp to dager før utstillingen hadde jeg blitt veldig takknemmelig for.

Vi har brukt denne her med pusseskinn. Og det er stort sett det vi har gjort før utstilling.

061.jpg (280×280)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[S*Cupcakes]
2013-03-05 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Silicea gel! Supert! Du låter det torka fast på hakan, det är inte farligt för katten att få i sig (snarare bara bra) och sen borstar du bort det med en tandborste eller en annan liten mjuk borste. Gör det en tid innan, så försvinner prickarna :)

[S*Cupcakes]
2013-03-05 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Schampo, använder jag Silky Show Cat Schampo & Conditioner från Espree, och sen Silk pet som du använder, men jag kardar pälsen ordentligt innan bad för att få bort döda hår så att man slipper hårbollar efter badet. 
Sen sämskskinn och silk pet på show, häv gärna i silkdropparna någon timme innan du skall upp för bedömning, så hinner de gå in i pälsen och du får bäst effekt. Jag häver också i silkdroppar dagen innan, för jag har märkt att det ger bäst resultat :) Less is more också, späd gärna schampo/balsam för mycket, och ta för lite silkdroppar, än för mycket! 

Här är Twiggy preppad för show.

SacredSouls
2013-03-05 15:08
#3

Så bra.Tusen takk 🙂 Da kan jeg kanskje forhindre svarthake krisen denne gangen.Får man kjøpt det på apotek?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[S*Cupcakes]
2013-03-05 15:11
#4

Apotek, hälsokost affärer :) Det funkar ganska bra på fettsvans också.

SacredSouls
2013-03-05 15:16
#5

Ja fettsvans har vi jo også 😃 jaja ,jeg får være glad bare vi kommer oss på utstilling uten de store kriser. Skal se på nettet etter den shampo du nevner. Bader du mange dager før?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[S*Cupcakes]
2013-03-05 15:25
#6

Ska jag ställa på lördag så badar jag på måndag, senast tisdag. Så att pälsen hinner lägga sig. Badade igår och idag ser Kiku ut som ett fluff 😂 Har du väldigt fet päls skulle jag bada med Espree Energee eller Berry Delight en omgång innan, alltså 2 schamponeringar före conditioner.

Annons:
[S*Cupcakes]
2013-03-05 15:30
#7

Gimpet puder funkar också bra för att få bort fett ur pälsen, det är som ett torrschampo som suger åt sig fettet och så borstar du bort det. Det ger en väldigt silkig och glatt och torr känsla, precis så som du vill ha pälsen :)

[S*Cupcakes]
2013-03-05 15:35
#8

Jag borde skaffa en perser, så som jag gillar att pyssla och dona med show preparation 😎

Så jag skaffade en nakenkatt. Ha.Ha.

Fante
2013-03-05 20:10
#9

Jag badar också mina innan utställning Min hanne som hadde fetsvans badade jag först med goop schampo för att få ut fettet och sen med silky schow Och sen bara en liten dutt med balsam i en stor flaska med vatten som jag noga skakar innan jag använder Först en vecka före utställning och så en gång till dagen före för att hålla fettet borta Har funkat bäst för mej Och svart hakanen förebygger jag med att gnugga med en blöt sträv frotehanduk en gång i veckan Men det får man göra hela tiden för att hålla den i schack Har gjort samma på mina korthår också

SacredSouls
2013-03-05 20:13
#10

#9 Tusen takk.

Det som er så merkelig er jo at han har ikke hatt svarthake siden. Men nå i går så jeg plutselig at det var noe der igjen 🥵 Mor stresser foran utstilling også får han svarthake,haha.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
2013-03-06 17:30
#11

Tänkte tala om hur jag badar katter. För ev nybörjare

1.Fyller i badkaret med ljummet vatten fullt. Spär ut schampo i en liten skål 1 del schampo 10 delar vatten. fyller en hink med ljummet vatten ,ett litermått till hands

2. laddar med handdukar

3.Började med kattungen Sang blötte ner honom genom att doppa försiktigt flera gånger först bara fötterna i badkaret

4.tog pyttelite utspätt  schampo. Schamponerade honom stående på golvet

5 Sköljde av det mesta schampot genom att hälla vatten med litermåttet när han stod på golvet.

5. Sköljde av honom i badkaret

6. Bon-Bon och sist Matakoni, fertil hane kan behöva lite mer schampo vid svansroten

Allt gick fort och bara katter som ville därifrån men inget bråk eller sprattel. Jag tror att de flesta katter blir rädda för duschen.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Upp till toppen
Annons: