Annons:
Etikettkattprat
Läst 1461 ggr
GunillaSverkersson
3/5/13, 9:58 AM

Siames i focus som forum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppas att detta forum kommer att fortsätta diskutera inavel, sjukdomar, parasiter,katter som kissar inne och alla andra problem som vi kattägare förr eller senare stöter på. det är även roligt med kattungar och positiva saker som händer, problem som löser sig osv.

Jag uppskattar alla trådar som berör sådana ämnen eftersom jag fortfarande är ny och behöver hjälp och stöd.

 När vi behandlade vitfläcksfamiljen mot parasiter fick vi otroligt stöd. När våran hona fick livmoderinflamation fick jag hjälp redan innan jag kom in till veterinären med vilket penicillin som var lämpligt osv.

Säger det igen vi är kolegor och inte konkurrenter. Man måste kunna skriva här och vara ärlig utan att bli påhoppad.  Och alla måste våga skriva, inga frågor är dumma enligt mig. Jag är vuxen och kan ta ,när vissa anser mig vara korkad, men det är inte så lätt när man är ung eller helt ny. Så för gärna fram egna åsikter men tyck inte så mycket om andras. Vis sysslar ju även med levande djur, så alla gånger är det inte helt klart vad som är rätt eller fel. Det som är rätt för mig kan vara fel för någon annan i en annan situation.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
kalindas
3/5/13, 10:00 AM
#1

Sant! 🙂

/Elisa

lynxlo
3/5/13, 10:04 AM
#2

Varm buff för detta inlägg!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Missannas
3/5/13, 10:17 AM
#3

Bra skrivet Gunilla 🙂

En eloge till er uppfödare och andra medlemmar som vågar vara öppna och delar med er av era erfarenheter, jag har lärt mig så mycket från er. Jag blev medlem här för fyra år sedan och innan dess satt jag och läste alla trådar om foder, avel och sjukdomar. När jag hittade forumet på nätet så blev jag så glad, åh nu jag slipper jag vara siames-nörd helt själv 😃 tänkte jag! 

Nilla, Line och jag driver ju inte forumet själva, det är ju upp till er medlemmar att fylla det med det ni vill. Vi hoppas att ni känner att ni vågar skriva utan att bli påhoppade och att forumet kan fortsätta i samma konstruktiva och positiva anda som tidigare oavsett delade meningar i de diskussioner som uppstår.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
3/5/13, 11:17 AM
#4

Veldig bra skrevet Gunilla. Det er et slikt forum vi ønsker å ha. Et forum hvor alle skal få svar på sine spørsmål og bli møtt på en hyggelig måte.Uansett om man er kosekattkjøper,ny oppdretter,dreven oppdretter eller midt i mellom oppdretter 🙂

Jeg ble medlem her i 2007 og medarbeier i 2009 tror jeg .Det er mange år det 😃

Håper vi kan få til en enda mer positiv tone fremover men samtidig ha noen gode diskusjoner hvor fokuset er sak og aldri person eller katt 🐱

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[S*Cupcakes]
3/5/13, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, det är inte så roligt att bli bemött som jag blivit sista tiden när man försöker dela med sig av kunskaper och bara får i ansiktet att man är otrevlig. Det är ju inte därför jag försöker dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter direkt. 🤐

Det är klart att inga frågor är för dumma, men man kanske inte ska kasta sten på den som kommer med svaren alla gånger? Jag håller mig till saklighet och fakta, och då verkar alla missförstå det som att jag ser ner på dem som kanske inte läst på lika mycket eller hållt på lika länge som jag. Det är ju liksom inte för att vara elak, utan för att dela med mig av det jag vet och kan, som jag skriver sakligt med fokus på fakta.
När man tar åt sig personligen av fakta, istället för att läsa det jag faktiskt skriver, så kanske man kan läsa texten några gånger till innan man skriver en otrevlig rad till mig personligen. 🐱

Jag är ju till skillnad från många andra inte anonym här på forumet, så jag skriver inget som jag inte kan stå för 😃

Såhär ser jag ut, och man kan få komma fram och prata med mig och se just hur otrevlig jag verkar när jag får stå och skratta och förklara med vevande gester och roliga miner i verkligheten. De flesta som träffat mig och mina katter på utställningar vet redan det här, så kom gärna fram och prata. Man kan få klappa peterbald också. Jag lovar, jag varken bits eller slåss eller skäller, men jag kan massor och jag delar gärna med mig av det jag kan. 😇

tuska
3/5/13, 12:37 PM
#6

 Tack Jenny, du kommer alltid med så mycket vettigt.  jag skulle inte vara rädd att fråga dej om massa konstiga funderingar man kan ha.  Mitt sista problem va du villig att hjälpa mej med, men det löste sej alldeles på egen hand.

Annons:
Mewz
3/5/13, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär fungerar forumvärlden. Det kommer alltid finnas personer som tar åt sig vid en generell diskussion. Att fråga kring andras uppfödning är inte att lägga sig i, men samtidigt får man ha i åtanke att aveln är just en gemensam gryta. Det någon gör påverkar alltid andra, därför är grundläggande kunskap i genetik ett måste som inte går att bortse ifrån. Har man det inte så finns det hjälp och support att få.

Jag personligen kunde inte bry mig mindre kring hur någon avlar, sålänge där finns en tanke och plan bakom. Att man har tänkt tanken färdigt, helt enkelt. Och ja, jag har många gånger tagit mig friheten att fråga "Hur tänkte du här?" ;)

Tyvärr har svaret väldigt ofta varit "jag ville bara ha en kull, jag är ju inte uppfödare".

Jag pratar också jättegärna på utställning så nästa gång, säg hej istället för att springa och titta på mina katter när jag inte är där. Jag lovar att jag förvarnar innan jag bits 😂

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[lucii]
3/5/13, 2:09 PM
#8

Tyvärr är det så att vissa är känsligare än andra. Jag väljer mina ord hela tiden. Inte enbart i detta forum utan vart jag än "befinner" mig. För andras och för min egna skull.

Jag tar själv åt mig enormt mycket och jag vet hur lätt det är att bli misstolkad. Några fel ord kan nästan starta ett "krig".

Jag hoppas alla tänker på att vi alla som är med här är människor och vi reagerar olika. Om man har en dålig dag ska man kanske inte logga in här och ta ut det över andra. Sen är fakta och åsikt som dag och natt.

Jag kan inte lika mycket om Siameser men jag har lärt mig mycket om hur olika människor beter sig. Vi vill alla att denna sida ska vara trevlig. Jag tänker som så att man måste kanske inte "gå på" diskussioner som börjar spåra ut en del. Ibland måste man sätta ett stopp när man märker att det inte leder någonstans.

Diskussioner är jätte bra men det ska vara på en bra nivå. Det ska inte kännas som knivhugg för att man har en annan åsikt. Jag har själv aldrig upplevt detta här men jag har läst trådar där ingen velat ge sig. Visst envishet är bra men man måste inte "vinna" diskussioner.

Jag skriver absolut inte om någon här utan bara generellt att man bör välja sina strider ormsorgfullt. 

Jag har fått jätte bra tips och information av er här och jag hoppas vi kan fortsätta att hålla det så :)

Ta hand om er alla och fortsätt sprida glädje och lärdom till oss andra!

Med mycket kärlek / Lucii

kalindas
3/5/13, 2:12 PM
#9

Många missförstånd kommer pga att man kanske formulerar sig på ett vis som de som läser tar som otrevligt. Självklart innebär inte det att personen i fråga menar att vara otrevlig eller nedlåtande. Det bara blir så när man skriver. 
Tyvärr är det ett av det största problemen med forum att det man skriver kan missförstås just pga av en felaktig formulering.

Kan själv trassla till det som XXX ibland och då är det bara att försöka sig trassla ur det och rädda bitarna med vänner och vettet i behåll. 😉

/Elisa

berthagenn
3/5/13, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Detta forum är så himla bra, älskar detta stället. Ni är så kloka härinne, som små mini-gandhis ❤️

Jag har fått ett sådant stöd själv. Är dock inte uppfödare, men vid dödsfall och sjukdom har jag fått ett sådan stöd av er härinne.

Just love you! ❤️😍

Min lille Storm (Aka Djärfs Amarillo) gillar fotboll. 😃

Lejdet
3/5/13, 2:42 PM
#11

Jag är ju en av de som kanske vissa gånger skulle välja att ignorera när folk insinuerar saker och istället ta ut min ilska på andra saker. Jag är egentligen en snäll och empatisk människa,men har ett rejält temperament när jag känner mig ifrågasatt av folk som inte ens har varit hemma hos mig. Jag avskyr när folk skor sig på andras olycka och misstag. Då blir det svart i min hjärna och jag skriver innan jag tänker. Däremot går min ilska över lika fort som den startar och jag är ingen långsint typ. Jag ber er offentligt om ursäkt nu här på forumet för att jag är en av dem som ibland startat onödiga diskussioner. Jag lovar att hålla en lägre profil i framtiden.

berthagenn
3/5/13, 4:14 PM
#12

Jag tycker att denna tråden är så himla fint skriven.

Detta är beviset för vår passion och vänskap över alla gränser.

❤️❤️

HjärtaHjärta

HjärtaHjärta

HjärtaHjärta

Heja forumet! 😍

berthagenn
3/5/13, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag laddar även upp en bild på mig själv (har alltid avskytt mig själv på bild), hälsa gärna om ni ser mig i Malmö på utställningen.

Annons:
kalindas
3/5/13, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kom precis på att jag suttit på detta forum sen i alla fall 2005. Det är ÅTTA ÅR!!! 😮

På bilden nedan. En ung Smilla och fina Jackson från 2005.

/Elisa

SacredSouls
3/5/13, 7:20 PM
#15

#14 😂  Ja jeg vet. Jeg også nesten.

En ting er sikkert. Vi har holdt dette forumet gående i mange år og nå florerer det jo av diskusjonsgrupper etc på facebook også.Det er jo veldig hyggelig det,absolutt. Jeg er med på flere av dem. Men I Fokus er jo virkelig litt av et nettverk og all eloge til de som startet dette. 

Etterhvert (når vi blir pensjonister kalindas 😃) må vi kanskje gå over fra dette til Siames i fokus på facebook. Men slik som det er nå så er man jo på facebook hele dagen uansett. Jeg synes det er kjempekoselig å ha et annet sted også. Noe som forgår på svensk/norsk og et sted hvor de fleste kjenner hverandre litt på et eller annet plan. På facebook så er det så lett at man drukner i massen,ingen blir hørt og bare de "store" oppdrett er synlige.

Edit: Haha,nå har jeg sittet for lenge på siames i fokus for nå begynner jeg å putte inn svenske ord som eloge 😛

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
3/5/13, 7:23 PM
#16

Så många fina inlägg i denna tråd och en eloge till Gunilla! 🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
3/5/13, 7:28 PM
#17

#15
Tycker det är bra med SiF. Lättare för kat4 intresserade att hitta info om rasen. Precis som du säger så drunknar man i för mycket information på Facebook. Här är det lättare att hitta. 😃

/Elisa

grandma
3/5/13, 8:11 PM
#18

Det här är verkligen en jättebra sida och det är ju anledningen till att jag läser mycket här trots att jag har burma. Ibland kan det brinna i huvudet när man är i het diskussion, ja jag har också blivit arg och skrivit otrevligt på en annan sida och det skäms jag väldigt mycket över. Jag är oftast saklig och ser saker ganska klart på sånt som skrivs och provokationer går bort. Men… även solen har sina fläckar.

Det jag har upplevt både med mig själv och andra är att man inte alltid läser vad som verkligen står i ett inlägg utan man ser en sak eller något som blir som ett rött skynke och så är allt igång. Eller som ni skriver ovan att man lätt missförstår varandra. Det skrivna ordet verkar också ofta hårdare speciellt för att man inte känner de som man diskuterar med.

Nu har jag inte ens läst vad det är som hänt här och jag har förstått att ni tagit bort den tråden, vilket säkert är bra. Det jag ville säga med det här inlägget är att ni alla medlemmar här verkar så kloka och har så otroligt mycket att ge och att det spårar ur någon sällsynt gång är mänskligt.

Kram till er

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: