Annons:
Etikettfoder
Läst 4237 ggr
MijmuPix
2013-03-03 11:06

Leverpastej?

Någon som vet om leverpastej är laxerande på katter?

Annons:
Nemosos
2013-03-03 11:38
#1

jag använde det som tablett-muta två ggr om dagen under ett helt års tid  för en gammal husis som var sjuk, märkte aldrig av ngt på hans avföring.

[S*Cupcakes]
2013-03-03 11:39
#2

Messmör!! Mina katter älskar det dessutom.

Nemosos
2013-03-03 11:41
#3

Ja, messmör är väldigt laxerande! :)

[S*Cupcakes]
2013-03-03 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gurkan hälsar att man kan äta jättemycket messmör bara för att det är gott.

MijmuPix
2013-03-03 11:59
#5

Tack för era svar!

#1: Aha, vad bra! Intressant att höra!

Messmör ger jag till äldsta katten som kan bli lite hård i magen ibland, det är superbra! Fast nu behöver jag komma på något som är som motsatsen till messmör, som är "stoppande, och helst i samma konsistens och som man kan ge varje dag :-) Jag har kylskåpet fyllt av testade och av katten i fråga icke godkända mat&godis-grejer. Det är en katt som är väldigt kinkig med maten!

[S*Cupcakes]
2013-03-03 12:30
#6

Potatismjöl och vatten! Pyttelite,tills du får önskad effekt. Du får dock ge det med 1ml spruta-

Annons:
MijmuPix
2013-03-03 13:20
#7

#6: Aha, det har jag inte hört om tidigare, tack för tipset! Men kan man ge det varje dag över lång tid; om än i liten mängd?

Lejdet
2013-03-03 13:26
#8

Kolsuspension som finns på apoteket flytande är stoppande

Garmabias
2013-03-03 13:27
#9

Förr i tiden brukade jag ge majsvälling ljummen, det verkar stoppande. Babysemper finns i vanliga mataffärer. Det är mycket gott och alla vill ha det. Risken är stor att katter vill ha det alltid. Numera vet jag lite mer och tänker på spannmålet!?

kalindas
2013-03-03 16:08
#10

Som #9 säger så majspuré eller välling brukar uppskattas.
Morotspuré gav jag mina som stoppande och potatispuré ska också stoppa upp. Köpt på bebishyllorna, bara kolla så den inte innehåller massa annat. Se vilket de gillar. 🙂

Enligt min veterinär så finns det inga bevis på att kol som t.ex. Kolsuspension hjälper mot diarré. Men gav det alltid till mina kaniner.

/Elisa

Carlitos
2013-03-04 11:32
#11

Vi ha använt Novalucol till hund och katt, vid diareé. Har inte provat på katterna än, men det har fungerat bra på vår lilla vovva.

Sen har vi problem med våra Siames tjej som den senaste tiden alltid blivit förstoppad stackaren, det är nog dag att åka in till veterinären och kolla upp det. Vi har bytat foder nu till Carina Lynx för att se om det kan hjälpa… vi har laxerande medel hemma som vi fått ge henne i rumpan. Men det är så trist att hon ska ha det så här. Ska testa ge henne lite messmör som ni säger å se. Har ni några andra tips på varför hon alltid blir förstoppad??

kalindas
2013-03-04 11:51
#12

#11
Kan vara att hon dricker för lite. Hade liknade problem på mina gamlingar. De var alltid hårda i magen och Spokie fick till sist analsäcksproblem.
Sen ger man mer kött eller foder med kött i så verkar de riskera att bli lite hårdare. Märker det när mina får Orijen nu.

Messmör som du själv skriver och testa att öka vätskemängden. Så kanske det hjälper.

/Elisa

Garmabias
2013-03-04 12:09
#13

#11 Jag skulle nog ge enbart blötfoder en tid så slipper du ge henne laxermedel. Kanske du kan prova att ta laxolja över blötfodret också🙂 Visst är det praktiskt med torrfoder men om de dricker för lite i förhållande till torrfodret är det inte bra alls. Lycka till!

Annons:
Carlitos
2013-03-04 13:01
#14

Tack snälla ni! 🙂 det får bli mer blötmat nu, samt laxoljan å messmör 😉

//Carolin

Spotless
2013-03-04 13:12
#15

#5 Hur pass stoppande ska det vara? Attapectin är ju ordentligt stoppande och i tablettfrom. Tabletterna smakar nog inte gott alternativt inget alls och de är jättestora, men de är lätta att mala till pulver mellan två skedar. Tänkte att det kanske skulle funka att blanda i mat som är god, t.ex. leverpastej. Gissar att du provat Zoolac, Canicur och/eller Fortiflora?

Lycka till!

MijmuPix
2013-03-04 13:29
#16

Tack för alla svar! :-)

Jag vet inte om det är leverpastejen eller probiotikapulvret (<-- eller om dosen på probiotikan varit för hög) som blandats i leverpastejen som är "boven i dramat", men lite lös mage har det varit på herr katt av detta.
Eftersom jag vill ge probiotika varje dag och katten är väääldigt kräsen med maten och har en känslig mage så vore det så bra om jag kunde hitta *något* som funkar att ge varje dag. Blötmat vill han (dessvärre!) inte äta. Probiotikan ska ju förhoppningsvis göra gott för magen på sikt, så jag vet inte om magen bara reagerade på leverpastejen eftersom katten inte ätit det tidigare (åtminstone inte på flera år)? Men jag har inte tidigare hört att just leverpastej ska ge dålig mage, typ 1 tsk/dag, fast individer med känslig mage kanske är känsligare för viss mat.

kalindas
2013-03-04 13:49
#17

#16
Han tycker inte om a-fil eller liknade? Finns väl lactosfri också. Då kan du ju blanda i lite extra probiotika i den. 🤔

/Elisa

Upp till toppen
Annons: