Annons:
Etiketthälsa
Läst 4368 ggr
lynxlo
2013-03-02 18:40

Borsta tänderna?

Hejsan!

Jag skulle vara jätteglad om någon ville delge erfarenheter el tankar om  tandborstning. Undrar hur det skulle gå till utan att katterna får fnatt? Har ni tips om var lämplig borste (och kräm, om det är brukligt?) kan införskaffas? Hur ofta vore lämpligt?

Jag har även läst att kycklingvingar skulle vara bra för tänderna att tugga, men undrar då om det inte vore riskfyllt att ge råa kycklingvingar med tanke på spetsiga ben? Jag är lite orolig över tandstatusen på en av våra kissar och skulle vilja förebygga bäst det går, men helst så smärtfritt som möjligt..

Tacksam för svar!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nebel
2013-03-02 19:33
#1

Sitter med liknande funderingar som lynxlo. Min kille dissar det mesta i kött- & fågelväg, är inte så begeistrad i våtfoder utan vill helst knapra torrfoder ;(. Tycks som om han ibland blir besvärad, som om torrisarna "fastnar" i munnen (?). Har tidigare försökt borsta tänder på katt utan framgång men skam den som ger sig! Hittade inga borstar på djuraffären så jag har idag köpt babytandborstar. Tror ni det fungerar? Har även för mig att någon föreslog att man skulle borsta (??) med Aloe Vera?

Garmabias
2013-03-02 21:39
#2

Häromdagen kom det senaste numret av Våra katter(sveraks tidning)

I den tas det upp mycket om tandhälsa/tandvård. Det stod bla. att man börjar vid 16 veckors ålder att borsta tänderna på sin kattunge..då finns det flourfri tandkräm och en liten smalare tandborste. Där stod bla. att här har uppfödaren ett stort ansvar att informera om den så viktiga tandhygienen.

Jag har själv inte upplevt dålig tandhälsa på mina katter och erkänner att jag missat denna bit!

Annars är det känt att katV katter har en hel del problem med tänderna och det finns en speciell försäkring för ex. FORL hos försäkringsbolagen.

Det ska vara rå kyckling klubba. Absolut ej kokt då bildas farliga flisor.

Torkad kyckling( finns i djuraffärer) är också bra för tänder och tandkött har jag läst.

Sedan finns det ju grisöra som vissa katter gillar. Luktar säkert blörk men vad gör man inte för sina små pälsklingar!!

Det finns även en slags leksak som katterna gillar att tugga på i någon form av tyggummi mix, också bra för tänder och tandkött.

ps. jag kan skicka mitt ex av tidningen nu när den är läst?

Nerdysiamese
2013-03-02 22:07
#3

jag borstar tänderna på min katt dagligen med petosan tandkräm och en liten bebistandborste, det var inte så populärt i början men hon har blivit väldigt duktig =)

petosan tankrämen var till stor hjälp då det smakar och luktar väldigt gott för katten.

kycklingvingar är också jättebra om man kan få katten att förstå att man kan äta dom, och benen är inga problem så länge benen är okokta.
kokta ben splittras och blir vassa små skärvor som kan punktera tarmar och magsäcken.
okokta ben där emot splitras inte på samma sätt och kattens mage är gjord att hantera det.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

kalindas
2013-03-02 22:50
#4

Borstar tänderna på mina då och då. Brukar lägga på aloe vera på tandborsten. På fyra av fem fungerar min lilla el-tandborste bra.
Smilla är däremot av andra åsikter. 😉

/Elisa

grandma
2013-03-03 00:12
#5

Ja vad ska man säga om det? Good Luck med att borsta de tänderna😂.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Nebel
2013-03-03 02:14
#6

#4 ;D Mina gamlingar var ungefär lika pigga på tandborstning som din coola Smilla.

Annons:
MijmuPix
2013-03-03 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En av mina katter är 8 år och har jättebra tänder. Hon sliter i tu leksaker på löpande band, så leksakerna fungerar ungefär som råa kycklingben här ;-) (damen i fråga vägrar äta råa kycklingben, hon föredrar Ikeas råttor eller andra mjukisdjur)
Jag tipsar gärna om denna sidan som har en del intressant i tandborstningsväg: http://www.veterinarbutiken.se/49-tandvard-och-munhygien-katt 

# 4: :-D Där var det en som INTE gillade el-tandborsten!

Här är en bild på Lillegutt som anser att man endast behöver borsta huggtänderna och risgrynen längst fram, resten av gaddarna är överkurs ;-)

Nemosos
2013-03-03 11:31
#8

Vi borstar tänderna på två av våra katter.

Vi använder petosan "borste" (en mjuk grej som man trär över fingret, alltså ingen borste) och Paroex GUM spray.

Detta funkar till och med på vår högst motsträviga husis.

Med petosan "borsten" blir det väldigt odramatiskt eftersom man inte behöver få in en tandborste utan endast sitt finger :)

Den ena får dessutom plaque-off på maten.

För den ena siamesen funar IKEA-råttorna fint som tand-rensning. Han slaktar nog en om dagen… :)

[S*Cupcakes]
2013-03-03 11:35
#9

Jag använder mig av hemmasydda microfiber-fingrar för att borsta tänderna. De som lutar åt mer känsligt tandkött får Stomodine, de andra får Bucacat. Blandar också PlaqueOff i maten när vi vunnit sånna, det är dock inget jag skulle gå och köpa :)

lynxlo
2013-03-03 11:36
#10

Å hon riktigt snörper på munnen Smilla, förstår henne och är så impad att de andra går med på att få en burrande mojäng i munnen!! Jag tyckte själv det tog tid att vänja sig, kändes först som hela hjärnan började vibrera och ögonen for i kors.. Stort tack för svaren!! Ska prova kycklingklubba till att börja med, grisöron får bli plan B :) Går det att finna tandkrämen på apoteket? Värt kolla upp FORL försäkringen med. Det fanns info om tandvård i royal canin paketet och Garmabias har varit både noggrann och ansvarsfull i såväl information som support- nöjdare kunde ingen vara!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nemosos
2013-03-03 11:36
#11

#9 Jag använder också vunna plaque off :P

lynxlo
2013-03-03 11:40
#12

Oj nu vart det fler svar under tiden jag skrev- stort tack alla, får återkomma vid lugn stund!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

MijmuPix
2013-03-03 12:04
#13

#8 & #9: Jag blir så nyfiken, har ni möjlighet att visa bilder på dessa "borstar"? :-)
Var köper man denna Petosan "borsten"?

Annons:
[S*Cupcakes]
2013-03-03 12:30
#14

#13 Jag syr mina själv, vill du att jag ska sy upp en kollektion åt dina katter :)

Nebel
2013-03-03 13:49
#15

Vad många bra tips! Undrar också var man kan köpa "borstar", kräm och andra medel som nämns? Med vänlig hälsning, Anette

Nebel
2013-03-03 13:56
#16

# 7 Gick in på sidan du tipsade om nu och såg att det mesta fanns att hitta där. Tack för d & för den härliga bilden på Lillegutt ;)!

[lucii]
2013-03-04 10:54
#17

Min ena katts tänder ser inte kloka ut. Min mamma brukar säga att Athena skulle behöva tandställning. Men annars har hon ju friska tänder och hon har inga problem med dem heller. Eftersom hon inte ska ställas ut kan vi nog leva med detta ;)

MijmuPix
2013-03-04 13:35
#18

# 14: Tack för erbjudandet men det behöver du inte, jag var bara lite nyfiken på hur de här micro-fingertutorna såg ut :-) Hur långa "skaft" har de? Superbra idé att sy själv!

lynxlo
2013-03-07 15:42
#19

Tack för tips, bilder och länken till tandborstningsprylar! tror jag ska prova ett basic set med fingertuta och kycklingsmakande tandkräm (låter värre än grisöron..). Tror inte det blir poppis med fingrar i munnen men det är värt ett försök. Kanske vore det läge att skaffa sig ståldräkt ala hajdykning att ha under tandborste-tutan. Lillegutt, så välartad och så grymt fin! Också var det de där råttorna igen, de nästlar då sig in överallt! Vart jag mig i världen vänder står jag där med sönderrivna rått-kastar händer. Men om det är så att de fixar tandborstningen på kuppen så är det ju lite plåster på såren i alla fall!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: