Annons:
Etikettavel
Läst 1395 ggr
[idaskoog]
2013-02-27 03:55

vikt på siameshona och pawpeds

Hej!

Jag har precis blivit med katt :) 

Jag undrar nu hur mycket ungefär en siameshona väger genom sin uppväxt. Jag har aldrig haft siames,hon ser så liiiten ut 😊

Sedan undrar jag om jag själv aktivt måste lägga in min tjej i pawpeds samt PRA-resultatet?

Annons:
Alba333
2013-02-27 13:05
#1

Mellan 2,5 - 3,5 kg anses väl normalt för en vuxen siameshona och den vikten ska hon ha kommit upp i när hon blir könsmogen. Sen kan de naturligtvis variera precis som för oss människor. Det viktiga är väl hur hon känns i hullet. En siames är slank men ändå muskulös. Man ska inte känna benknotorna genom skinnet när man håller dem utan det är mjukt och lent och man kan inte sluta klappa 😉

Om inte uppfödaren lagt in din katt i pawpeds måste du göra det själv. Scannad kopia på stamtavla och PRA-resultat kan mailas eller så skickar man med post.

Lycka till med din älskling 🙂

[idaskoog]
2013-02-28 04:30
#2

Tack!

Men hur mycket väger de som kattungar då? Ungefär??

GunillaSverkersson
2013-02-28 06:08
#3

De ska väga över 1 kg vid  12 veckor. Våra honor låg mellan 1,2 -1,5 kg . Hanarna  mer. Hur mycket väger din tjej. Det är även bra att hålla koll på vikten hos sin nya kattunge, för att snabbt kunna avgöra om den äter dåligt eller är sjuk.

 Men som 1# skriver är även detta att känna över ryggen ett bra mått, om de tex blir dåliga i magen (som händer vid flytten ibland) så känns skelettet lite för bra när man klappar över bakre delen av ryggen.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Upp till toppen
Annons: