Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 1404 ggr
[lucii]
2013-02-26 21:18

Vit bebis?

Jag har hört att vita katter kan födas blinda, stämmer detta? Jag är lite sugen på en vit bebis men vill ju veta att den är frisk först.

Annons:
NatasjaHemby
2013-02-26 21:40
#1

Aldrig hört talas om att just vita katter blir blinda, däremot verkar vitt över lag vara ganska förknippat med dövhet i djurvärlden. Tänker du på Foreign White (vit siames) så är de ju ett kapitel för sig eftersom de är siameser med vit mask. Tror inte de har anlag för dövhet, men överlåter till en expert att svara. Andra vita katter (vita MCO t.ex.) tror jag däremot att de flesta uppfödare har som rutin att hörseltesta innan leverans.

SE*Simbelmynes

[lucii]
2013-02-26 21:58
#2

Jag kanske blandade ihop blindhet med dövhet. Kan man kräva intyg på detta?

MissMaven
2013-02-26 22:02
#3

#TS Nej, vita katter löper inte högre risk än andra att bli blinda. 

Det finns en del information på svenska om vita katter på katter i fokus och andra kattsajter, du kan söka där. Jag skrev ett inlägg om det i en gammal tråd på ett ställe (copy/paste följer):

"Som en riktlinje anges 65-85% av alla blåögda vita katter där ras inte är en parameter vara döva, jämfört med 40% av alla odd-eyed och 17-22% av de grön- eller orangeögda vita.

MEN, hos vita raskatter är andelen döva katter betydligt lägre, på grund av selektiv avel.

Jag kan inte mycket om hur det är hos andra raser, men jag har för mig att antalet döva individer hos sådana, selektivt framavlade blåögda vita katter inte går över ett par procent och är nästan obefintligt hos odd-eyed eller orangeögda vita katter.

Foreign White, vita siameser, riskerar inte att vara döva mer än andra, icke-vita katter, om de inte är bärare på rött pigment. Riktlinjen för oss som håller på med avel av FW är - för att få friska och hörande avkommor bör man para vita siameser med lila-, blå-, brun- eller chokladmaskade siameser. Mer om vita siameser kan man läsa här.

Från en studie av Foreign White framkommer att andelen döva Foreign White i England (637 testade katter) och Nederländerna (200 testade katter) kan anses försumbar eftersom det är 0,8% och 0% vardera (även icke-vita katter kan bli döva, så en del procent är egentligen förväntat hos icke-vita katter också)."

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2013-02-26 22:04
#4

#2 Ja, man kan testa hörsel på katter och få intyg att de är hörande. Alla vita katter som används i avel (seriös avel) måste vara testade och ha intyg att de inte är döva.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lucii]
2013-02-26 22:08
#5

Tack så jätte mycket! Jag skulle älska katten lika mycket om den var döv men det gör ju saker svårare eftersom rösten är det de flesta katter lyssnar till.

Om katten skulle vara döv blir den billigare då? När jag tänker efter så skulle jag nog inte bry mig så mycket om det fanns en massa annat hos katten jag blev kär i. Bara hon passar ihop med mina andra två.

Vänner tycker det är konstigt att jag vill ha en till. "Du har ju redan två". Vissa vill ha 3 barn. Jag vill ha 3 håriga barn. :P

Eine
2013-02-27 13:08
#6

OT men jag läste om rött här. Kan man para vit siames med en blå,även om den har rött bakåt i stamtavlan då? Säkert en väldigt dum fråga,men hellre det än att inte fråga alls.Det kan iaf inte dyka upp röda i en sådan parning..😊

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
kalindas
2013-02-27 13:22
#7

#6
Det är bara om katten du parar med är röd eller padda som det kan ge problem. Att det finns röda katter bakom gör ingen skillnad. 🙂

/Elisa

MissMaven
2013-02-27 13:31
#8

#6 ja, absolut, det går bra att para en blå med en vit siames, även om den har rött i stamtavlan. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Eine
2013-02-27 13:39
#9

#7 #8 Tack. Det är som jag trodde,men bättre att fråga .Jag har ingen erfarenhet av de vita skönheterna!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: