Annons:
Etikettavel
Läst 1306 ggr
NatasjaHemby
2013-02-24 17:25

Uppfödardrömmar.

Nu har jag suttit och läst här på SiF i flera månader och både följt nya diskussioner och bläddrat igenom otaliga sidor under flikarna för gentik/uppfödning och standard/färger och känner att det börjar bli dags att skriva ett eget inlägg.

Jag har levt med katter hela livet och själv just nu två huskatter plus en stödhemskatt från en förening för hemlösa katter. Den stora drömmen är att föda upp raskatter och idealkatten för mig är en katIV-katt, allra helst OSH.

Steg ett på vägen mot eget katteri är förstås att köpa min första OSH och det är där jag skulle vilja ha lite hjälp med att reda ut mina tankegångar. Min första tanke var att först köpa en kattunge endast för sällskap och senare eventuellt skaffa "avelskatter", men jag blir allt mer kluven. Jag har varken plats eller lust att ha någon större kattflock (fler än 4-5) just nu och köper jag först en ren sällskapskatt för att sedan inse att jag verkligen vill avla så är jag ju redan där uppe i fyra katter allt som allt… Dessutom har jag redan goda förutsättningar för en liten kattuppfödning och känner mig ordentligt påläst om allt vad det innebär.

Naturligtvis är det viktigaste för mig när jag letar katt att jag känner något speciellt för katten och att det är rätt katt för mig, oavsett om den är avsedd att användas för sällskap+avel+utställning eller "bara" som ren sällskapskatt! Även om jag skulle bestämma mig för att sikta in mig på en avelskatt så kommer den i första hand att vara en familjemedlem, precis som mina andra katter, och den kommer definitivt inte att vara mindre älskad om den av en eller annan anledning inte kommer att kunna gå i avel som planerat. 

Så, efter denna wall of text, finns det någon här som har lust att guida mig lite? Kanske hjälpa mig att väga för- och nackdelar och gärna "grilla" mig lite för att se om jag verkligen är redo att börja planera för katteri? :)

SE*Simbelmynes

Annons:
NatasjaHemby
2013-02-24 18:19
#1

Kanske ska tillägga att jag redan börjat fila på avelsmål och -strategier samt funderar på att gå med i en kattklubb redan nu.

SE*Simbelmynes

kalindas
2013-02-24 20:29
#2

Mitt tips om du vill föda upp är att du kanske kan bli fodervärd åt en liten honkatt och sedan fortsätta därifrån. 🙂
Då har du chans att lära dej, plus stöd från uppfödaren. Att du redan nu tänker på att inte skaffa för många är bra.

Något man enligt mig lätt förbiser är hur stor risken är att man plötsligt har för många katter. Med för många så är risken större för osämja och sjukdomar.
Av någon anledning så brukar problemen för de flesta jag läst om här, inkl. mig själv börja när man har 6 vuxna katter eller fler. Varför vet jag inte, men det verkar på nåt sätt vara de magiskt tal där. 🤔

Kat4 katterna är trots de är de mest sociala av raser och sover på hög, extremt dominanta och revirkänsliga. Tror det är därför de blir problem och de reagerar med stress.

Kanske blev lite med OT än det var tänkt detta inlägget.

/Elisa

NatasjaHemby
2013-02-24 22:51
#3

Fodervärd är ett bra tips, det har jag också funderat över. Ska nog kolla runt lite och se om det finns efterfrågan på fodervärd i Skåne med omnejd.

Det var ju vettigt OT, så det gör inget 😉Har sett både dig och andra påpeka just riskerna med många katter på flera ställen på forumet, så det är något jag har med i beräkningarna. Vill förstås inte heller skaffa fler djur än jag verkligen känner att jag har tid med, både nu och ~15 år framåt.

SE*Simbelmynes

Alba333
2013-02-25 11:11
#4

#2s tips om fodervärd var det första som poppade upp i mitt huvud också och jag vill verkligen puffa för det! Då får du chans att "prova" med ordentligt stöd i ryggen och tillgång till erfarenhet och kunskap.

Var i skåne håller du till? Vi finns i nordvästra skåne och har eventuellt en hona att placera ut på foder…

NatasjaHemby
2013-02-25 16:32
#5

Ja, det låter ju onekligen som en god idé. Jag vet inte varför, men jag har nog fått för mig att det skulle vara jättesvårt att hitta en foderkatt (inkl. uppfödare som personkemin stämmer med då förstås). Men det kanske inte är så krångligt som jag tänkt mig.

Jag bor i Malmö.

SE*Simbelmynes

Valyria
2013-02-25 21:15
#6

Tips om du vill veta kostnader och lite annat runt uppfödning, läs denna tråd

http://katter.ifokus.se/discussions/511182cbd4ebea4c9206eae2-starta-uppfodning

MvH Catrin

Annons:
NatasjaHemby
2013-02-26 09:27
#7

Bra tips, ska läsa den när jag kommer hem från jobbet! Har redan läst några liknande trådar här på SiF och tycker det känns bra att få lite insikt i allt som man måste tänka på.

SE*Simbelmynes

GunillaSverkersson
2013-02-26 10:04
#8

Lycka till och vad roligt att du läser på innan, själv blev jag indragen genom min dotters intresse, och nu har jag haft min första egna kull hemma och jag kommer att vilja ha fler men tidigast i höst. Vi är mamma och mina båda döttrar och en fodervärd(min bästa kompis) som kan hjälpas åt, med tex stödmatning, veterinärbesök eller kattvakt.

Det jag vill säga är att det är väldigt bra att ha någon som kan ställa upp som bor nära och kanske titta till kattungarna om man reser bort eller har mycket på jobbet. Det blir ju en lång period ca tre månader, även om de behöver mest tillsyn första veckorna.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

NatasjaHemby
2013-02-26 15:54
#9

#8 Mycket bra tips! Hela familjen - mamma, pappa och bror - är kattmänniskor och vi är vana att hjälpas åt och kattvakta när det behövs. Däremot så har ingen av dem någon direkt erfarenhet av uppfödning, så för min del känns det som ett måste att uppfödaren av min blivande katt är intresserad av att stötta och svara på frågor som kommer upp längs vägen (vilket jag misstänker att de flesta engagerade uppfödare gärna gör).

#6 Har läst tråden nu och det var matnyttig repetition för mig 🙂

 Har redan en ganska rejäl kattbudget och har känslan av att det knappast gör något om den växer ännu mer innan det är dags för katteri…

SE*Simbelmynes

Valyria
2013-02-26 16:35
#10

#9 Vad bra att man kunde bidra med något :-) Även jag har intresse av att starta uppfödning. Men känner att detta får bli när barnen är större då det går åt otroligt mycket pengar till de små liven. Det är ju så kul att köpa till sina små… blir en raskatt dock till sällskap istället.

Lycka till och hoppas det går bra för dig!

Upp till toppen
Annons: