Annons:
Etikettavel
Läst 13731 ggr
[AlexF]
2/17/13, 1:33 PM

Är det en siames?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har undrat över det här en tid så tänkte nu ställa frågan här där folk vet mycket om just siameser.

När man söker på siames så kommer det upp bilder på katter som ser totalt olika ut.

Den vanliga har ju längre/bredare nos, fladdermusöron och är smalare, så min fråga är om den andre alls är siames?

Annons:
[AlexF]
2/17/13, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Äsch, den ena bilden laddades inte upp, här:

Cazzos
2/17/13, 1:39 PM
#2

Det finns två olika former på siameser.

Modern och en annan, kommer inte ihåg vad den heter. Tror den heter traditional eller nåt sånt 🤐

Den ena är slankare i kroppsformen, den andra är lite "mulligare"/rundare i kroppsformen och ansiktet, som du märkt. 🙂

EDIT: Traditional är den med rundare ansikte & kropp, Modern är den slankare varianten. 🙂


Myzakatt
2/17/13, 1:58 PM
#3

Thai kallas väl den äldre varianten Här finns en äldre tråd om detta http://siames.ifokus.se/discussions/4e009db288f4727800000746-siames-anno-1920

SacredSouls
2/17/13, 2:09 PM
#4

Den gamle typen siameser som er avbildet i ditt første innlegg kalles nå for Thai. Andre navn er tradisjonell siameser og old style eller klassisk siameser.På sent 1800 tall ble de første siameser (wichien- maat) importert til vesten.Her i vesten ble de kalt siameser etter Siam mens i hjemlandet Thailand ble de kalt Wichien -maat.I thailand er det forstatt en populær katterase.

Nå avler vi mer den moderne typen ( som det kalles) ,med lavere satte ører,lengre profil etc. Men rundt omkring i verden så finnes det de som fortsatt driver med klassisk siameser/Thai.

De to typene skiller seg litt. De har langt tilbake felles slektninger med den moderne siameser. Men ettersom den moderne siameser ble mer og mer populær var det noen som ønsket å bevare den gamle typen siameser. Det ble importert nye katter fra Thailand og flere oppdrettere rundt omkring i verden jobbet for å få den gamle typen mer populær.På 90 tallet ble en old style siameser vist frem som Thai i Tyskland mens først i 2006 ble old style siameser klassifisert og godtatt som Thai i TICA .

En Thai kan parres med moderne siameser og også importerte katter fra Thailand.

🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

grandma
2/17/13, 3:26 PM
#5

Jag tycker att old school-siamesen är väldigt lik burman men burman kommer ju från en siameshybrid som parats med en vanlig siames osv, så det är kanske inte så konstigt att de är lika.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

AlexH
2/22/13, 2:47 PM
#6

denna variant kallas för Thai, den är vanligare i öst än här i väst.. när jag var i Moskva på decemberutställningen (3000 katter , 5 organisationer) så var Thai en större grupp än SIA/OSH där.. väldigt aktiva rasklubbar..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
fvanilla
2/22/13, 4:53 PM
#7

#5 Den klassiska siamesen, burman, koraten och khao maneen ser alla rätt så lika ut då de har samma ursprungsområde och är släkt mer eller mindre, så det är ju inte så konstigt.

Upp till toppen
Annons: