Annons:
Etikettkattprat
Läst 1706 ggr
Attacks
2/14/13, 6:38 PM

Fotografering og publisering av andres katter.

Hvis man er sammen med andre sine katter, enten det er på besøk eller utstillinger - spør dere først eieren om lov til å fotografere,eller er det eier av kameraets rett til å ta bilde av det man har lyst til?

Er det da OK og også publisere bildene offentlig uten å spørre kattens eier om det først?

I motsatt fall, om jeg finner et bilde av mine katter ( der fotografen har spurt om lov,og fått ja av meg), og jeg ønsker å bruke bildet/bildene feks på min hjemmeside, så er det helt naturlig for meg å spørre om lov,enda det er min katt. Jeg spør til og med om jeg skal skrive under/på bildet fotografens navn.

Ja,så ydmyk er jeg, og jeg syns det er en selvfølge og normal høflighet og god folkeskikk.

Men ikke alle bryr seg om det. Noen spør ikke om lov, enten til å fotografere,eller til å bruke fotografens/ kattens eiers bilder.

Hva mener dere om dette? Nei,man trenger ikke gjøre en fjær til en høne,eller et stort drama ut av det,men man trenger jo ikke være egosentrisk så til de grader. Lurer på om dem som  gjør det,hadde syns så mye om det,om det hadde vært dem selv det gjaldt jeg 🤔

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
SacredSouls
2/14/13, 7:55 PM
#1

Nei det er da en selvfølge å spørre om lov. Jeg ville aldri tatt bilder av en annens katt uten å spørre om lov først.

Jeg går jo ikke rundt å tar bilder av andres menneskers barn og legger de ut på nett heller 😃 Ok, litt satt på spissen det der ,men jeg synes nå det er eiers rett til å si nei rett og slett.

For meg er det snakk om vanlig folkskikk og høflighet slik som du også ser det Attacks.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2/14/13, 8:36 PM
#2

Hehe, det er en veldig riktig sammeligning,for i så måte er jo dette våre 4-bente barn, enda vi ikke skal legge til menneskelige egenskaper til sjarmtrollene ❤️.

Det er ganske mange som henger opp små skilt med " Ikke rør katten" på burene sine ( meg inkludert). Man SKAL spørre først. Kanskje man må begynne med å lage andre skilt også . " Ikke rør katten ,og spør meg først før fotografering,takk" ☝️

Håper flere kan delta i diskusjonen,uansett hva slags synspunkt dere måtte ha.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
2/15/13, 8:26 AM
#3

Jag tycker att man frågar först, och att man som regel inte öppnar andras burar utan att ägaren är där eller åtminstone är tillfrågad innan. Det är en annan sak om katten står på domarbordet eller i är i panel. Då känns det mer okej att fota random katt.

Sen beror det också på vad bilderna ska användas till. Flera fotar ju på utställningar och lägger upp bilder i mappar och visar upp söta katter på utställning. Då bör man alltid fråga först, och tala om att "jag lägger upp bilderna på facebook - kika gärna där sen!". En helt annan när bilderna ska användas i mer kommerciellt syfte. Det tycker jag är obehagligt - att upptäcka att mina katter används som reklam/utbildning/… utan min vetskap. Tycker alltid att man ska fråga och respektera kattens ägare. 

Jag frågar ALLTID om jag får låna bilderna på mina katter. Jag har inga bilder på min foderkatt men hon fotades på en utställning när hon satt i mattes famn. Jag blev jättejätteglad när jag fick låna den bilden. Jag gör alltid hänvisningar till fotografen, som sig bör.

Fotografen äger rättigheten till tagen bild, men jag tycker inte att fotografen har rätt att göra vad de vill för att kunna ta bilden. Det är god sed att fråga först. Alltid. Att respektera varandra och respektera varandras egendom är a och o. Och rent krasst. Våra katter är vår egendom.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
2/15/13, 9:24 AM
#4

#3

Skulle jag komma på någon med att öppna burdörren till min katts bur olovandes hade jag blivit förbannad, så gör man helt enkelt inte. ICKE! Den enda som har rätt att göra det är en ev assistent 😡

Real stupidity beats artificial intelligence every time

yve2
2/15/13, 11:00 AM
#5

Jag är ju en sån där foto nörd och jag brukar fota katter vid domarbordet utan att fråga om lov, men det är mycket sällsynt att jag publicerar dessa på nätet utan jag har dem först och främst för eget bruk.

Jag fotar nästan aldrig vid burarna förutom mina egna katter eller om jag frågat ägaren om lov först.

It's a cat's world… adjust! :)

AngelsCo
2/15/13, 3:05 PM
#6

Vid domarbordet och i panel får man helt enkelt tåla att det fotas. Däremot tycker jag verkligen inte att andra människor har rätt att öppna burdörren till mina katters bur för att fota. Att det fotas är inte problemet, hur det fotas kan vara. Men i 98 procent av fallen är det ett icke-problem.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Rithwa
2/15/13, 6:06 PM
#7

Kattklubbar lägger ut resultaten på sina hemsidor och det är väl kanske ännu mer ¨pinsamt¨ om det står att katten är diskkvalificerad än att man tar ett foto och lägger ut det på FB eller siames i Fokus. Tänker jag fel där.

Jag tycker om att fotografera alla vackra katter som finns runt omkring oss och de allra flesta gillar att få se korten som man tar och dom som inte tycker om att se bilderna har alltid ett annat val. Tänk om alla slutar med det då blir det bara ett fåtal bilder av ens egna katter och det är ju inte kul.

SE*Wishetens
2/15/13, 6:10 PM
#8

Självklart ska man få fotografera på utställningar! Givetvis inte öppna burar utan att ha frågat ägaren först, men i övrigt ser jag inga problem med det. Vill man inte att ens katt ska fotas alls, får man väl se till att hålla sig vid buren eller sätta upp en skylt om att fotografering av katten undanbedes. Jag tycker det är kul att folk fotograferar på utställningar, ofta kan man fråga "fotografen" och få bilder på sin egen katt skickat till sin mail - det gillar jag! Dessutom är utställningar att räkna som allmän plats, så något fotoförbud råder inte såvida inte klubben beslutar om det.  🙂

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Mewz
2/15/13, 6:28 PM
#9

#8 Men nu vet ju både jag och du att det förekommer att folk på eget bevåg öppnar burar och fotar 😉

Real stupidity beats artificial intelligence every time

SE*Wishetens
2/15/13, 6:45 PM
#10

#9 > jaså? Det har jag aldrig sett. På vilken utställning har det förekommit?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Rithwa
2/15/13, 6:58 PM
#11

jag har aldri varit med om det och jag har hållit på i många många år.

Och förresten kanske har dom tillåtelse att göra det. Kanske är det så att det är ägaren bästa vänner fast inte burgrannen vet om det.

Jag har aldrig sett någon främmande ta ut katt ur bur, däremot händer det nästan vid varje utställning att ägaren inte är på plats när katten skall upp och då brukar alltid burgrannar hjälpas åt att ta upp katten för bedömning. Är det OK eller är det något vi skall sluta att göra.

Attacks
2/15/13, 7:15 PM
#12

Jeg har faktisk aldri nektet noen å ta bilder av mine katter,men det  er dette med at man faktisk kan spørre.🙂 Så er det hvordan eventuelle bilder blir brukt etterpå……eller misbrukt. Har enda ikke opplevd selv noe negativt ,men jeg har hørt mange historier, og det også før FB kom til. For all del, det er hyggelig å se bilder av egene katter feks i et album på FB, men om bildet blir brukt i mindre hyggelige settinger, det er DET som jeg syns er verst. Og visst er det anderledes om man fotograferer ved dommerbordet.

De gangene jeg har stilt,så sitter vi sammen med gode venner, og passer på hverandres katter.( vel og merke ikke om der "lurer en fotograf i buskene",men at ikke hvermannsen stikker inn fingerene og skal klappe og kose etter å ha gjort det med x antal andre katter før dem kom til mitt bur. Men det er jo helst besøkeren, ikke utstillere. De fleste utstillere kan mer om renslighet og smittepress.

 Det verste er dem som åpner burdørene som den største selvfølge uten å ha spurt eier først,det er så respektløst. Og jeg vet om også ikke bare fremmede, eller selskapsustilleren,men også oppdrettere som har gjort det der…

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SacredSouls
2/15/13, 7:20 PM
#13

Her må det da ha blitt en del misforståelser ?? Ellers så er det mye jeg ikke har fått med meg. Jeg trodde dette bare var en diskusjon om det om å spørre før man tar bilde. Jeg er opplært til å være høflig og spørre først…Respektere andre mennesker og vise dem den respekten ved å spørre.De eier jo disse flotte kattene og da spør man.Det er mye hyggeligere å gjøre det enn å ikke si noenting synes jeg.

Jeg spurte en sist jeg var på utstilling om å få ta bilder av en så vakker herremann senere på dagen. Eier svarte surt nei og såklart ville jeg aldri spurt der igjen 😃

 Jeg elsker å vise frem pusene mine og ville aldri sagt nei til fotografering.Men ja, jeg må da få lov til å ha en mening om at det er hyggelig å bli spurt først uten å bli den store stygge ulven.😕

Men det er uansett fryktelig trist om dette skal bli en så stor sak. Jeg håper de som fotograferer på utstilling fortsetter med det.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Attacks
2/15/13, 7:29 PM
#14

Man har hyggelige fotografer og man har såkalte papparazzi, og der finnes vel sånne også i katteverden,ikke bare i A-kjendis verden 😉

Men er helt enig med deg, Line,det er dette med å respektere. Men om man ikke ønsker,og sier nei, så syns jeg også man skal si nei på en pen måte, så visst går det begge veier.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[S*Cupcakes]
2/15/13, 7:42 PM
#15

Jag tycker det bara hör till att man frågar om man får fotografera katten och likaså berätta vart bilden kommer läggas ut, publiceras eller användas till. Oftast brukar fotograferna fråga och berätta, och sen kommer man hem och sitter och väntar på att få se sina katter på bild - superkul ju!

Jag skulle inte vilja att mina katter fotades på utställning i något kommersiellt syfte, t.ex. till en dokumentär eller något jag inte vet vad det handlar om. Det har funnits sånna exempel, vi har uppfödare och utställare som syntes i en raskattsdokumentär på Tv3 som speglade uppfödare som blodtörstiga pengagalningar som sket i hur katterna såg ut bara vi tjänade pengar. Jag har också varit på utställning där en fotograf från en konstskola tog foton och jämförde oss senare på en utställning med amerikanska föräldrar som tar sina döttrar på skönhetstävlingar…  Vissa saker vill jag inte förknippas med.

Attacks
2/15/13, 8:33 PM
#16

Nå blir jo ikke det helt det samme,men litt likt er det jo. Jeg vet det finnes bilder av mine katter på diverse raseringer. Noen steder har jeg sendt inn bilder selv, andre ganger har andre brukt mine bilder i feks fargegalleri. Men jeg har blitt spurt først. Og jeg sier sjeldent nei, for sånne ting er det jo bare hyggelig å kunne bidra med, og litt reklame er det jo for meg også 🙂Jeg sier som sagt sjeldent nei til å la folk bruke mine bilder,eller til å fotografere. Det var ikke det som var hensikten med tråden heller. Bare så enkelt som at  : Spør først 🙂

Ja,utstillinger er offentlige,men akkurat nede ved burradene så er det litt mer privat arena,syns jeg da.

Jeg har vel ikke så mye mer å komme med akkurat nå ihvertfall.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Fante
2/15/13, 8:39 PM
#17

Ett stort TACK till Attacks för ditt privata mail 🙂Har nu lagt upp mina album igen 🐱

Attacks
2/15/13, 8:52 PM
#18

# 17 Rett og slett,veldig hyggelig.🌺 Jeg gikk jo her en hel dag på jobb og ikke visste jeg at noen hadde misoppfattet denne tråden så til de grader, da den er helt  generell. Kanskje like greit jeg ikke visste om det før jeg kom hjem, for da hadde jeg ikke hatt det lett på jobb, der hvor jeg ikke kunne få sagt i fra. Men deilig å fått skværet opp misforståelser, dem kan være utrivelige 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Rithwa
2/16/13, 2:42 PM
#19

Tydlige har även jag kanske missuppfattat den för jag har tagit lika illa vid mg som  #17 gjorde.

Det har aldrig varit min mening att varken skada er eller erat katterynamn  era katter med att fotografera. Utan enbart dela med mig av glädjen av att få visa upp bilder av alla vackra katter.

 Ni som känner att ni har kort av era katter som jag har album får jättegärna höra av sig till mig så tar jag bort dom.

Attacks
2/17/13, 4:40 PM
#20

Men kjære tid. Jeg tror virkelig det er misforsåelse på misforsåelser ute å går. Ellers så har vi forskjellige "terskler" i Norge og i Sverige på hva som er ok å ta sin frihet til, og hva man skal spørre om 🙂

Jeg ( og Line) har ihvertfall ikke misforstått hverandre, og det er bare så enkelt som :

"Spør først, før du knipser bildet" - om du ihvertfall kommer ned til burraden. Og skal bildet brukes til mer enn hjemmebruk,så er det jo fint å spørre/si i fra.

Og denne tråden er helt GENERELL ,den er ikke laget for å gjøre noen personlige personangrep overhode.  Vet ikke hvor mer tydlig man kan få sagt det.🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
AngelsCo
2/18/13, 9:40 AM
#21

Tycker att det är intressant att ingen upplever att det öppnas burdörrar med tanke på att jag sett det på 3 olika utställningar. I ett av fallet var kvinnan som öppnade burdörren en ytlig bekant, i ett annat var det en för ägaren främling. Tydligen kände främlingen uppfödaren till katten och då var det ju okej…
Iof är 3 gånger på alla de utställningar jag varit på försumbart, men tillräckligt för att jag ska bli illa till mods. Om du vet med dig att du är respektfull mot ägare, och använder bilder i privat bruk, då är det ju ett icke-problem. Jag menar… Fante har fotat mina katter flera gånger och hon är alltid extremt vänlig och trevlig och respektfull. Jag tycker att det är tråkigt att exempelvis hon tog åt sig. Om du inte gör något fel - ta inte åt dig. Vet du med dig att du kanske inte följt etikettsreglerna - korrigera det till nästa utställning. Inget mer med det.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

amandahurtigh
2/19/13, 12:29 PM
#22

Jag blir rädd när jag hör att de öppnas burar….
…har aldrig sett och hoppas att jag aldrig ser heller.

…men alla är väl så less på bilder på Ingemund så jag behöver nog inte oroa mig😉

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Upp till toppen
Annons: