Annons:
Etikettavel
Läst 1873 ggr
NoOrilux
2013-02-14 16:01

Fargespørsmål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om en bruker en hankatt av farge OSH n 24 i avl, blir det da mye av hans farge videre på ungene eller kommer det mye ann på hva moren er? Eller kommer det ann på hva som ligger bak i stamtavlen?

Jeg liker best solid farg, men så har jeg verdens beste mysgutt her som jeg vurderer å beholde. Han er OSH n 24. Bruker jeg han kommer jeg da til å få masse masse spotter og lite annet? 

Annons:
Garmabias
2013-02-14 19:31
#1

Vilken hona har du tänkt dig isåfall så är det något lättare att svara🙂

Temperamentet är  så viktigt men om du vill få fram solida kissar är väl nog risken att det följer med lite spottar med denna mysgossen.

NoOrilux
2013-02-14 23:46
#2

Honen er OHL b tenker jeg :)

Mewz
2013-02-15 19:42
#3

Ja alltså, du har väl koll på genetiken?

Agouti är ju som du vet dominant men sedan beror det ju även på om han är homozygot agouti eller inte.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

NoOrilux
2013-02-15 22:29
#4

Det viktigste er jo klart personligheten til pusen, men man lurer jo når man tenker videre avl. 

Jeg kan ikke nok genetikk til at jeg vet at agouti er dominant, vet rett og slett ikke hva agouti er, men er på vei til å google og lese om det nå. Takk for svar 🙂

origirl
2013-02-15 22:44
#5

 Det kommer an på hunkatten, hva hun bærer/ evnt ikke bærer og hvilke gener som bestemmer seg for å poppe opp/ ikke poppe opp  😃

Spotless
2013-02-16 11:25
#6

#5 Fast det där är ju inte riktigt sant när det gäller TS fråga om agouti (tabby) eller inte agouti på ungarna. Jag förstår frågan som att TS helst vill ha katter utan agouti (tabby). Anlaget för agouti är ju dominant, det räcker alltså med att hanen ger det anlaget vidare till avkomman för att den ska bli agouti. Är han sedan homozygot för anlaget så ger han det till alla ungar och alla blir agouti.

I övrigt handlar det så klart på vilka andra recessiva anlag honan och hanen bär, dilution, colourpoint etc.

#4 Agouti är ett annat ord för mönstrat/tabby.

Annons:
GoodWibes
2013-02-16 12:47
#7

Hvis jeg ikke husker feil fra en annen tråd her inne, så er mamma´n hans solid. Han har da fått agoutigenet sitt fra pappa, og har bare ett. Dvs at det er 50% sjanse for at han gir agoutigenet videre til sine unger. Hvis han parres med en solid hunnkatt, vil 50% av avkommene bli mønstret…statistisk sett…

NoOrilux
2013-02-16 13:44
#8

Mamman hans er solid, OSH n og pappan OSH d 24. Takk for flotte svar, alltid fint å lære nye saker. Nörd

[S*Cupcakes]
2013-02-16 14:11
#9

Solid färg är recessivt, alltså kan det ligga kvar i flera generationer. Jag har en katt som är efter mönstrade kombinationer i två generationer, och hon är solid. Mamma, pappa, morfar, mormor, farfar - mönstrade/agouti. Det här är super simpel och basic genetik som man som uppfödare bör känna till tycker jag.

NoOrilux
2013-02-16 14:43
#10

Om man som oppføder ikke legger mest vekt på farger, men heller konsenterer seg om helse og gemytt føler jeg at man da er på bra spor. Så får man heller spørre om farge om man blir nyfiken.

[S*Cupcakes]
2013-02-16 14:50
#11

Hälsa och temperament har väl i högsta grad med genetik att göra. Grundläggande kunskap om färger bör man som uppfödare lära sig, men det är ju min åsikt, tack och lov så får man göra som man vill eftersom ingen annan ska styra ens avel. Men det är ganska kul och intressant att lära sig, så jag rekommenderar att du sätter dig och börjar plugga lite färggenetik 🙂

origirl
2013-02-16 14:52
#12

#9 Man har lov at ställa dom frågor man undrar över her inne, utan att man ska behöva få snarkiga kommentarar tilbaka!

NoOrilux
2013-02-16 15:02
#13

Jeg syns kunnskap er viktig og leser mye både om det ene og det andre. Men det frister ikke så at spørre her og prøve å tilegne seg kunnskapen, når man får til svar at man da er kanskje ikke er en god oppdretter om man ikke har fargegenetikken øverst på listen over hva som er viktig. 

Det er jammen godt at en har forskjellige interesser og åsikter. Jeg kan mer om helse, gemytt, mine katters stamtavler og lover/regler enn jeg kan om kattens farger og sier det åpent. Beskjeden om å plugge er mottat, men da spiller jeg ballen viderere og kanskje man kan lære seg å spre kunnskap/svare på spørsmål med en hyggelig tone når folk faktisk vil lære seg dette gjennom å spørre.

Annons:
Attacks
2013-02-16 19:09
#14

Jeg kan anbefale denne boken.

"Praktisk Katteopdæt" - den er dansk og er skrevet av en veldig flink NFO oppdretter. Jeg fikk kjøpe boken direkte av oppdretter,før den kom i butikkene.

Boken er fantastisk lettlest. Man kjenner seg igjen i så mye, og nesten helt bak i boken står et lengre avsnitt om genetikk. Den er fin å ta frem når det er noe man lurer på. Enten man kan det fra før og vil dobbelt sjekke,eller for å lære seg noe.

Mange steder på nett står genetikken så kronglete forklart og man mister nesten helt motet. Men ikke i denne 🙂

Kan kjøpes i Norge her feks :

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8771143475

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

NoOrilux
2013-02-16 20:13
#15

Takk! Skal sjekke ut boken. 🙂

SacredSouls
2013-02-16 20:22
#16

Man er aldri ferdig utlært som oppdretter og alle er vi nybegynnere en gang.

Men en ting som er sikkert er at Siames I Fokus skal være et sted alle skal kunne spørre om ting uten å føle seg dumme.Jeg synes det er trist at man skal bli mottatt på en slik måte. Det går imot alt hva vi som driver Siames I Fokus ønsker for denne siden.

Istedet for å fortelle hva en burde ha kunnet og tråkke personen ned er det da mye bedre å lære bort noe,dele av sin kunnskap og føle at man har gjort noe trivelig for en annen den dagen.

Det koster så veldig lite å være hyggelig.🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[S*Cupcakes]
2013-02-16 21:08
#17

Jag fattar inte vart nånstans jag varit otrevlig ens. 😮

Jag tycker det är ganska banalt att börja kasta anklagelser om att jag skulle vara otrevlig, när jag 1. förklarar att anlag som är recessiva kan ligga kvar väldigt länge, 2 förklarar att genetik har i högsta grad att göra med hälsa och temperament som uppfödaren ifråga syftade till och 3, rekommenderar att läsa på för att det är ett roligt och intressant ämne som i högsta grad borde intressera? ☝️

Kanske är det språkbarriären ni missförstår, men jag blir ganska häpen över att kallas både snorkig och ohövlig - det är ju inte så kul för mig heller. Jag har ingenstans skrivit att man är en "sämre uppfödare" för att man inte kan färggenetik. Men som uppfödare har man väl någotslags ansvar och att ha kunskap om genetik är just viktigt vad gäller hälsoaspekten. My bad om någon tog illa upp för att jag trampade på en öm tå. 🤐

AngelsCo
2013-02-16 21:42
#18

Du kan få omönstrade avkommor efter din katt om du parar katten med en katt som inte är homozygot mönstrad. Tycker att det är extremt tråkigt när folk hugger åt varandra och övertolkar varandra. Jag tycker cupcakes har en poäng i att man borde kunna åtminstone grundläggande genetik. Det är inget att bli upprörd över - det är bara att läsa på. Det får vi alla göra.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mockfjardingen
2013-02-16 21:58
#19

Oavsett om man är en van uppfödare eller nybörjare så tror jag vi alla någon gång har (eller kommer att någon gång att få..)överraskningar när det gäller färg och mönster och annat som nedärvs. Dels för att vi inte kan så mycket som vi tror, dels för att allt som står i stamtavlor inte är sant, och dels för att genetiken ibland slår oss ett spratt (kanske för att det som står i papperen inte är vad vi tror och vad andra uppfödare inte är öppna om..) mm..

Jag har själv fått tex en brunsköldspaddsspotted hane (ska inte gå att få) och mönster och färger man inte trodde var möjligt.. Men jag har lärt mig efter vägen att vara noga med att studera stamtavlor, avelsdjurens mönster, utställningsresultat och även genetik. Men än har jag nog säkert inte sett allt!

Men vi har alla varit, eller är nybörjare, så jag tycker frågan är befogad. Jag tror att han kommer att få en hel del spottat (det ligger mycket agouti bakom både mamma och pappa) men även en del solida. Och om man ser till vilka färger det kan bli så har inte blivande mammakatt så mycket dilution bakom sig, inte heller pappakatt, så det får nog tiden utvisa om det blir nåt blått eller lila :) DNA-testa dem om du vill veta mer säkert.

Man lär så länge man lever, och om man är uppfödare måste man lära sig snabbare än så… ;)

Jättesöt kattunge är det iallafall!!!

Garmabias
2013-02-16 22:45
#20

Kan rekommendera en bok som heter Colours and Patterns (FIFes)

Skriven av Alva Uddin och Dagny Dickens. 

😘

Annons:
NoOrilux
2013-02-16 23:06
#21

Takker for de konstruktive svarene og bokforslagene.  

Tror nok ikke jeg kommer til å delta mye her inne, så jeg takker de som ikke avskrev mitt spørsmål med frågen om jeg skjønner genetikk, og da en super simpel och basic genetik som man som uppfödare bör känna till. Bra at det er skrevet flere bøker om fagfeltet bare på tema fargegenetikk og at det ikke bare er meg som syns at det er et uoversiktlig felt. Jeg har ikke drevet med oppdrett altfor llenge og har nok syndet i å heller se på genetikk i forhold til dna, sykdom, kroppstyper, arv versus miljø og andre felt istede for hvilken farge mine katter kan få. Jeg plugger i vei for meg selv, og lurer jeg vet jeg hvertfall om noen som jeg kanskje kan spørre privat og ikke slik at det plager dem som helst mener at man bør komme ferdig utlært.

Mewz
2013-02-17 07:43
#22

Men rent krasst så är det inte hjärnkirurgi :) Koll på grundläggande färg och annan genetik är måste för att kunna föda upp, enligt mig. Hur ska man annars kunna arbeta för ett mål. För det är väl därför man avlar? För att man har ett mål eller speciellt tanke. Ja, självklart är alla nybörjare och man lär under tiden men avel är inte att bara para två katter mellan varandra.

Därför är det jättebra med support från andra, tex den man köpt katt av eller någon annan som kanske avlat längre även om det kanske är en annan ras. Det är alltid bra att ha någon att bolla tankar och idéer med. Det gör jag själv med även om jag är inne på mitt 16e år som uppfödare och inte kommer ha någon OSH-kull förrän senare i år.   🙂

TS, jag kan varmt rekommendera Robinson's Genetics for cat breeders and veterinarians.

Messybeast är en websajt med mycket om genetik.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

lynxlo
2013-02-17 10:17
#23

Onödigt att dra detta ett varv till. Det finns säkert olika drivkrafter vad gäller uppfödning och väl är väl det! Mål behöver inte nödvändigtvis ha att göra med framsteg och profilering, det kan vara tillfredsställande nog att få fram trevliga friska katter, och det förtjänar precis lika mycket respekt som andra målsättningar. Ödmjukhet tycker jag vore en grundläggande förutsättning för att verka som uppfödare, om någon.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Myzakatt
2013-02-17 12:41
#24

Nä men tar man en kull måste det väl finnas en orsak till kullen. Eller i allafall en orsak varför katten ska gå i avel. I mina ögon ska man kunna tillföra rasen någonting

NoOrilux
2013-02-17 14:05
#25

Syns også at man skal tilføre rasen noget ved å drive avl, men for meg er det andre områder innenfor oppdrett, genetikk og etikk jeg har konstentrert meg om. Hva slags farge avkommene har kunnet få fra kombinasjonen er ikke det jeg har vektlagt mest. Det er ett intersant felt og var derfor jeg spurte. Genetikk handler om så mye mer enn hva slags farge pelsen får ved ulike kombinasjoner. Det er poenget jeg vil ha frem. Jeg syns at grunnleggende bør en vite mer om kattenes beteende, sykdommer og linjer (ja det er mye genetikk i hva slags kroppsfasong, hodefasong, øyenfarge) som ligger bak i stamtavler. Om jeg vet at kattene jeg parrer får unger som kan bli diluted i blå eller lilla er morsomt å vite. At jeg prøver å finne ut om de får lang eller kort pels er kanskje litt viktigere. At jeg prøver å finne ut om min katt bærer gen for f.eks pra eller hmc er viktig. At katten har agressive eller dårlige mødre i sitt opphav er for meg viktig. Om genetikken kanskje ikke kan bevise at oppførsel stammer litt fra gener, så kan en hvertfall kanskje studere det nærmere og ta noen kloke valg for å få trivelige avkom.  Farger er en smakssak og det er ikke sikkert at min smak er den samme som kjøperen. Derfor har jeg tenkt alle farger er velkommene når jeg har valgt mine avlsdyr, men jeg personlig har en favoritt og derfor spurte jeg her om jeg kommer til å få mye spotter. 

Jeg anser dette som ett åpent forum og da ønsket jeg å stille spørsmålet slik at alle tilogmed de av oss som ikke er er en ordbok på ord som homozygot/recessivt osv skulle forstå.  Jeg satt i midlertidig pris på svarene som innehold innformasjon med og uten fagutrykkene, da kan jeg lære meg mer om dette. Det er ett spennende felt og jeg er glad at det finnes folk som kan forklare på en god måte. Takk til de som faktisk svarte meg på mitt spørsmål og gav meg klarhet i mye ang. farger, mønstre og arveegenskaper i så måte.

De som da fant det forgodt å fortelle meg at jeg da ikke er så god siden jeg ikke har denne grunnkunnskapen, ja dere har nå virkelig fått frem ett poeng at: det ikke er lurt å spørre. 

Mottoet det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar er hva jeg tenker.

Myzakatt
2013-02-17 14:12
#26

Pawpeds har också kurser på nätet man kan gå med olika inlämingsuppgifter och grupparbeten. http://pawpeds.com/pawacademy/courses/g1/g1info_se.html

[S*Cupcakes]
2013-02-17 15:21
#27

Genetikk handler om så mye mer enn hva slags farge pelsen får ved ulike kombinasjoner.

Om du läser mina inlägg kanske en gång till så ser du att det är exakt det jag försöker säga. Men har man ingen grundläggande kunskap i vad recessiva anlag innebär, eller vad homozygot, heterozygot, fenotyp genotyp och otillräcklig penetration. Så tror jag inte att man har någon god kunskap i genetik vad anbefaller hälsa heller. Det blir lite som att säga att man kan visst räkna matematik, men inte multiplikationstabellen för den har inte med matematik att göra. 😎

Vi har svarat dig, mer eller mindre att "recessives are forever" det gäller både färg (i detta fallet solid, siamesmask kan du också räkna dit). Agouti, som din katt är, är en dominant gen, vilket innebär att har han en solid förälder och en mönstrad förälder kan han inte vara homozygot mönstrad, för han har fått ett anlag av varje förälder. Det är det jag menar med grundläggande kunskap om genetik. Vad som menas med recessivt, homozygot osv. Att lära sig det genom att läsa på om t.ex. färggenetik öppnar en lättare ingång till genetiken och ett sätt att kunna hålla isär de olika begreppen, som i allra högsta grad, har både med temperament och hälsa (något du är intresserad av) att göra. Genetik är mer än bara färg, såklart. 😉

Sen ska man inte kasta sten i glashus. Jag skulle ju kunna tolka dina svar som att du menar att jag bryr mig inte om hälsa för jag bryr mig bara om färg, men det antar jag att du inte gör. Man ska inte alltid ta för givet att folk försöker vara otrevliga, jag har ingen utbildning i pedagogik och jag är långtifrån perfekt, skulle nog våga kalla mig "mänsklig" men däremot har jag rätt att säga att jag tycker att man inte kan påstå sig vara kunnig i genetik när man så uppenbart inte kan särskilja på de enklaste genetiska begreppen. 🤔
Men då får jag väl vara elitistisk, och elak och otrevlig, om jag tycker att det är för katternas bästa man bör lära sig så mycket man kan, och såklart är vi alla nybörjare, men är man alldeles för grön kanske man ska stanna på inlärningsstadiet innan man tar en kull. Nu säger jag inte att TS är på detta stadie, men nog är vi flera som tycker att en grundutbildning i kattuppfödning borde vara på sin plats innan man börjar föda upp..? 🤔

Annons:
SacredSouls
2013-02-17 16:00
#28

Pawpeds kurset  er veldig lærerikt og gøy ikke minst 🙂 Anbefales! Jeg er også helt frelst i min "bibel" Robinsons genetics som #22 nevner. Den er vel ikke av de mest lettleste siden den er på engelsk og også bruker en del fagutrykk.Men genetikk er veldig gøy å lese om og jeg koser meg når jeg sitter med teppe,boken "Robinson" og kaffen min 😃

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2013-02-17 16:06
#29

Syns det er så synd at det blir så mange misforståelser. Er veldig enig med deg #27. Mer informativt kan det vel ikke bli 🙂

Alle har vi vært nye så klart,men ikke alle er like heldige å ha en slags mentor bak seg, som kan hjelpe en avsted på riktig vei. Det hadde jeg i sin tid, og jeg føler meg veldig heldig. Læres skulle det jo uansett, og noe tok man lett på, andre ting måtte terpes på og bli forklart mange ganger.Og jeg er så klart IKKE ferdig utlært,det blir man aldri.🙂

I dag har  vi internet tilgjengelig hele tiden, og mye kan søkes opp. Men en mentor er gull verd. Er veldig glad for at jeg hadde min å støtte meg på i starten, en som hadde årevis med erfaring og var veldig veldig flink! Kjøper man av en ny oppdretter,gjerne alle avlskattene,så har ikke dem like stor kunnskap å dele av seg,for dem er  ganske ferske dem også. Så min anbefaling til alle som er ganske nye/trenger kunnskap, spør dem som gjerne har holdt på 20 år eller mer. Er dem dyktige,så vet dem også hva dem snakker om. Så er det jo så at ikke alle alltid syns en forklaring er like enkel å forstå,dem trenger en annen. Ikke alle er like gode til å lære fra seg, eller ikke alltid like flinke til å ta i mot kunnskaper. Men ofte er det enklere å lære via en fysisk person,enn bare å skulle lese seg til alt.

Sånn har jeg det på jobb også. Er det noe nytt man skal læres opp i,så går jeg alltid først til den jeg har lettest for å ta i mot kunnskaper av. De andre nytter det ikke med,enda så flinke dem er, for da går kunnskapen inn et øret, og minst halvparten ut igjen på andre siden 😛

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Lisala58
2013-02-17 19:05
#30

Väldigt intressant läsning det här 😃

Genetik är både enkelt o kul om man sätter sig in i det…. men måste fråga en sak ang alla bokstäver och nr som finns på kattfärger… Varför!?

Skulle det inte vara enklare o skriva ut vad katten har för färg/teckning istället?
…som det är nu måste man ju iaf tala om på vanlig "bondsvenska" för de som inte är insatta.
Förstår dock att dessa bokstäver o nr är internationella ….eller?

Har själv inte lärt mig alla "koder" utantill än, men är på god väg o det beror ju på att jag gillar genetik 😉

SacredSouls
2013-02-17 19:42
#31

EMS blir brukt i Fife .Det er et system som ble utviklet for lettere å gi informasjon om hvordan en katt ser utifra en EMS kode. (Easy Mind System)

Å sortere en katt utifra rase,farge, mønster og tegning.I den rekkefølge.Det er samme koder for alle raser.Ved å kombinere tall og bokstaver vil man da få en EMS kod som vil gi en den info man trenger  for å vite hvordan katten ser ut og hva slags rase det er.🙂

Ta  feks en blå bicolour orientaler

Den får EMS kode OSH a 03

Der OSH står for rasen orientaler, a står for blå farge og 03 står for tegningen bi-colour.

Hadde katten i tillegg vært tabby ville den ha hatt koden for tabby= 21 foran 03

Så først rase,deretter farge, så betegnelsen for mønster, og tilslutt tegning.

Hvis man kan hele EMS tabellen med alle koder så kan man fort identifisere en katt utifra de bokstaver og tall som står.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lisala58
2013-02-17 19:58
#32

Jo jag har förstått det 😃

Men det ser ganska tråkigt ut i stamtavlan….😐

Attacks
2013-02-17 20:40
#33

#32 Hva mener du ser tråkigt ut?  Det er bare å pugge kodene, og når det sitter,så er oppbyggningen av EMS veldig informativ og enkel, syns jeg da 🙂
Jeg begynte jo med rødt og padder, og fikk lære meg nesten alle fargekodene ganske så raskt.

Jeg må ofte inn å sjekke kodene for cinnamon-padde,fawn-padde, siden det er farger jeg ikke jobber med. De går noen ganger i glemmeboken min.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Dagny
2013-02-17 23:53
#34

Svar till 30: Förkortningar/koder för kattfärger/kattraser har funnits i mer än 100 år. Och de är ganska nödvändiga, det finns inte plats att skriva ut färgerna i klartext i stamtavlorna. Dessutom heter färgerna olika saker i klartext beroende på språk. Ett skräckexempel på lång färg i klartext är 13 NF Aw Svartsköldpaddsilverspotted-vit (norsk skogkatt) = 40 positioner. I EMS-systemet kodas katten NFO fs 09 24 = 12 positioner. Den korta EMS-koden är internationell och används över hela jordklotet.

Här är ett annat skräckexempel på lång färg i klartext och på annat språk: Sinikilpikonnahopeatäplikäs ja valkoinen - färgen finns på flera raser, även på Itämainen lyhytkarva. Ett bravo till den som ger rätt EMS-kod för denna katt!

Annons:
GoodWibes
2013-02-18 01:20
#35

#34

Kan det være OSH gs 09 24? (evt 01/02/03 alt etter graden av hvitt)

Farge i klartekst: blåskilpaddesilverspottet med hvitt.

😉

Dagny
2013-02-18 05:05
#36

Precis rätt!

GoodWibes
2013-02-18 09:45
#37

😃

Upp till toppen
Annons: