Annons:
Etikettavel
Läst 1659 ggr
[idaskoog]
2013-02-07 12:43

börja med uppfödning

Hej!

Jag läser och läser mest varje dag om hur jag ska starta med min uppfödning. Jag tänkte skriva lite nu vad jag förstått så får ni gärna rätta mig om jag har fel…

*Kategori IV-katter innefattar: Siames,Balines,Orientaliskt korthår och långhår,Peterbald, seyhellois korthår och långhår?

*Man måste ansöka till Sverak om ett stamnamn och sedan hålla tummarna för att bli gokänd?

*Ett stamnamn börjar med S*…. Ex. om mitt stamnamn skulle vara: S*idaskoog ?

*Jag kan föda upp vilka raser jag vill och hur många jag vill? Kan jag föda upp exempelvis alla sorters Kategori IV-raserna?

*En hona får ha max 3 kullar under en 24-månaders period?

*Uppfödaren är skyldig enligt sverak att PRA-testa sina avelsdjur om inte deras föräldrar visats PRA-fria?

Sedan saker jag inte funnit svar på:

*Hur många kullar bör/får en hona ha under ett liv?

*Måste jag bestämma mig innan för vilka Kategori IV-sorter jag vill föda upp eller kan jag om 5 år t.ex helt plötsligt gå från siames till oriental?

*Hur undersöker jag en kattunge för att se om det blir en bra avelshona?

*Vid vilken ålder kan man börja ställa ut en katt?

Sedan….OM någon där ute är intresserad så får den gääääärna vara min mentor och hjälpa mig! Jag har tusentals frågor och jag vill absolut inte börja med detta utan att först undersökt och förstått allt vad det innebär att vara uppfödare. 

Hoppas ni inte tycker jag är jobbig som skriver så mycket frågor här på forumet,men jag vill så gärna veta och undersöka allt!

Annons:
Fridaybrew
2013-02-07 12:59
kalindas
2013-02-07 13:05
#2

Lite svar.  

Du behöver inte vara medlem i Sverak för att vara uppfödare. Det finns även andra kattklubbar som t.ex. WCF och TICA. 
WCF klubbarna har ofta något billigare stamnamn är Sverak.

Vill du ställa ut mycket så ska du välja Sverak, men WCF har flera utställningar per år också och en väldigt trevlig gemenskap. Flera här på SiF är med i WCF klubben http://hallandskatten.com 

Reglerna om uppfödning är samma oavsett klubb/förbund du väljer. 

-

Du kan aldrig garantera att kattungen du köper blir en bra avelshona, allt sådant är lotteri, men genom att välja en katt från sunda friska linjer där släktingarna haft lätta födslar mm, så är chansen större.

-

Ang. ålder att ställa ut är det lite olika. I WCF får man ställa ut kull, kattungar under 3 månader. I övriga klubbar är 3 månader gränsen för utställning.

-

Du väljer själv vilken eller vilka raser du vill föda upp.
Det du ska tänka på att det är en väldigt dyr hobby. Under de år jag födde upp tror jag att jag gick back minst 30 tusen.

Så en buffert på 10 tusen innan en kull är inte fel. Mycket som kan hända.

/Elisa

Missannas
2013-02-07 20:39
#3

En mentor är ju jättebra att ha, mitt förslag är att du väljer uppfödare med omsorg, någon som vill stötta och hjälpa dig i dina avelsplaner. Ibland finns ju även möjligheten att börja med att vara fodervärd, då får man lära sig mycket och får ta del av många fördelar med uppfödningen samtidigt som man inte bär ansvaret som uppfödare. 

Sen är boken Kattuppfödning av Ylva Stockelberg är en ganska bra bok att börja med. 

Lycka till!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[idaskoog]
2013-02-07 21:54
#4

Tack för all respons!! Jag har kollat med flera uppfödare om att vara fodervärd men det verkar inte vara så många som är i behov av det eller vill ha det. Annars så är det självklart något som jag vill,jag har även skrivit om att jag vill bli fodervärd här i forumet. Mvh Ida skoog

Fante
2013-02-08 01:24
#5
Lejdet
2013-02-08 09:28
#6

#4 Jag bor ca 30 min från dig och är i behov av fodervärd, kanske inte just nu, men till hösten om saker går enligt mina planer (vilket de ju inte alltid gör som bekant..)

Har även en uppfödarvän som skulle behöva fodervärd åt en siames.

Kontakta mig via PM om intresse finns? Om inte annat är du hjärtligt välkommen att hälsa på och se hur jag har det 

Annons:
Upp till toppen
Annons: