Annons:
Etikettfoder
Läst 4307 ggr
Gerro
2013-01-30 20:25

Fäller mycket?

Hejsan!

Har märkt att Sune fäller väldigt mycket. Såfort som man klappar honom så blir man täckt med hår!
Är det så med alla Siameser?

Jag borstar honom nästan varje dag, händer att jag kanske glömmer nån gång i veckan. Men iaf varannan dag.

Hur kan jag förhindra att han fäller så mycket? Mer än att borsta honom varje dag.

Och jag badade honom för nån vecka sedan eftersom att han luktade lite illa på ena sidan av ryggen. Men märkte att han inte var ett så stort fan av att bada haha :P
Finns det något sätt att få honom att känna sig trygg i dushen? (Han badas i en balja.)
Eller ska jag bara berömma varje gång han badas?

Tacksam för svar!


Annons:
Gerro
2013-01-31 07:44
#1

Putt!


cillaroten
2013-01-31 08:29
#2

Fäller gör dom ju periodvis,men knappast så att man blir täckt med hår..Obestämd

Tycker mina hårar ner väldigt lite och jag är iiinte duktig på att borsta kan jag erkänna!!  Vad får han för mat?

Ang detta med att badas..det är bara att berömma och prata som vanligt med honom.  Jag badar inte mina ofta,det är innan utställning mest. Dom älskar det inte,men står ut Flört

ps. Jag badar inte dom,utan ställer dom i duschen. Kanske skulle testa utan baljan?

Mvh/Cilla

Garmabias
2013-01-31 08:30
#3

Att Sune fäller tror jag beror på fodret. Vad ger du honom att äta?

Man brukar få håravfall då fodret har för mycket spannmålsprodukter i. Ge ett foder med hög halt av animaliska produkter i.

Våtfoder med några droppar laxolja på gör susen för päls och hud.

Laxolja innehåller omega 3 bla.

Jag skulle inte bada honom. För det första är han inte van med det och kan bli stressad. För det andra torkar man ut huden och det i sin tur kan ge håravfall. Torka istället med en trasa där han ska bli ren.

[S*Cupcakes]
2013-01-31 10:58
#4

Vissa siameser släpper massor med hår när de myser. Vi har tre stycken i familjen som gör så just nu, och bakåt i tiden har jag träffat många många siameser som gör just så. Och orientaler.

När ni gosar, så släpper han päls. Det har ingenting med foder eller att du glömmer att kamma honom att göra, utan att han helt enkelt är en sån katt som fäller päls när han myser.

cillaroten
2013-01-31 12:12
#5

Att katter/hundar fäller mer vid stress har jag hört många gånger och även själv varit med om(på hund). Men har faktiskt aldrig hört att dom gör det när dom myser Glad Tur att mina myser utan att fälla Skrattande

[S*Cupcakes]
2013-01-31 13:31
#6

Katter är väldigt olika, jag har en katt som reser ragg och puffar hela svansen när han äter något gott eller myser - en annan av mina katter börjar mjälla när hon blir 'övergosig', mammas siameser fäller och det gör även en av mina orientaler. Tror inte att det är någon annan förklaring som foder el. dylikt utan helt enkelt en siamesherre som släpper päls när han myser.

Annons:
Gerro
2013-01-31 16:53
#7

#2

Han får hills. Jag överdrev dock lite med att man blir helt täckt med hår ;)
Men han fäller ganska mycket.

Okej det ska jag testa!

#3

Ja, jag har hört att hills inte är så bra Obestämd
Så jag ska fixa annat foder. Vad rekomenderar du?

Okej!

Okej tack så mycket, det ska jag göra :)

#4

Jaha okej, det hade jag aldrig hört talas om haha :D
Ja det är mest när vi myser som han fäller ^^


Garmabias
2013-01-31 19:46
#8

#7 Det finns flera foder att välja på utan spannmål, men jag för min del kör med Bozita både torrfoder och våtfoder.

#4 Det var en nyhet att höra att de släpper hår när de myserKyss

Jag har haft katter sedan 40 år tillbaka och aldrig upplevt det själv.

Gerro
2013-01-31 19:51
#9

#8

Okej tack!


Cazzos
2013-02-03 10:44
#10

Orijen torrfoder har jag hört ska vara godkänt?
Mjau blötfoder är också bra. (Mjau och Bozita blötfoder har i princip samma innehåll)


Gerro
2013-02-03 10:46
#11

#10

Okej tack så mycket!

Vill bara tillägga att han började att fälla såhär mycket den här månaden, så det kanske bara är en period?
Men jag ska iaf byta till ett annat foder ändå.


Cazzos
2013-02-03 10:47
#12

#11 Det är trots allt på väg att bli vår nu, men jag vet inte, katter kanske inte får sån där vinterpäls som andra djur på samma sätt? Tyst


Gerro
2013-02-03 10:48
#13

#12

Jo det tror jag :)
Vi hade en norskis & han fällde jätte mycket när det höll på att bli vår ^^


Annons:
Cazzos
2013-02-03 10:52
#14

#13 Hehe ja, då kan det vara "vinterpälsen" som börjar lossna Glad

Men är det underullen som lossnar, eller är det den övre pälsen? Alla katter har väl underull, oavsett hårlängd? Det kanske är det som lossnar, och en sån där FURminator-typ av borste kanske skulle hjälpa? Glad


Gerro
2013-02-03 10:57
#15

#14

Inte säker men tror att det bara är övre :)


kalindas
2013-02-03 12:08
#16

Siames och Orientaler har ingen underull. 
Kan vara vinterpälsen. Köp en gummikarda och kamma honom med.

/Elisa

Gerro
2013-02-03 12:18
#17

#1

Okej det ska jag gö :)

Men han går inte ens ute, kan det fortfarande vara vinterpälsen?


kalindas
2013-02-03 12:29
#18

Ni har ju extra värme på elementen som kan göra att han fäller nu på vintern.

/Elisa

Gerro
2013-02-03 12:58
#19

#18

Okej då vet jag, tack så mycket :)


Upp till toppen
Annons: