Annons:
Etiketthälsa
Läst 1665 ggr
jenny80
2013-01-27 23:31

Hårig oriental

Hej på er.

Vi har precis blivit ägare till en kopiöst söt liten herre.

En långhårig oriental på knappt ett år.

Har aldrig haft den rasen förr och har därför en fråga.

Hårar de mycket?

Tycker just nu att han fäller massor, men det kan ju vara för att han är lite stressad just nu. Vi har en annan katt hemma också som är väl lite sådär nöjd med hans existens just nu och han har bara varit här i två dagar.

Men normalt, hårar de mycket då?

Annons:
[lisme]
2013-01-28 04:12
#1

Vi har både langhår og korthår og hos oss er det korthårskattene som slipper mest hår

Lejdet
2013-01-28 08:45
#2

Grattis till en fin kisse men…Ursäkta, men har du inte pratat med uppfödaren om såna saker och om rasen i sig innan du köpte den? Eller är det en omplaceringskatt?

Jag har både kort och långhår och precis som Lisme säger så fäller långhåren mindre upplever jag.

kattslottet
2013-01-28 11:13
#3

Tycker också att man väl bör ha kontakt med uppfödaren, någon sådan borde ju finnas och det kan vara bra att ha kontakt i alla möjliga sammanhang. Glad

Vi har både siameser och balineser, och deras hårlag är ju mycket lika orientalers, och även där är det korthåren som fäller mest och värst. De silkiga hårstråna är dessutom lättare att få bort, medan korthårshåren hakar sig fast mer i tyg. Men jag tycker å andra sidan inte att någon av dem verkar fälla mycket värre än andra katter.

NoOrilux
2013-01-28 15:44
#4

Noen katter slipper jo litt pels ved stress tileksempel når de flytter til ett nytt hjem.

jenny80
2013-01-29 13:50
#5

Det är en omplaceringskatt och jag har haft kontakt med ägaren. Men just det tänkte jag inte på att fråga om! =) Dock så har jag pratat med ägaren nu som säger att han fäller hår men inte massor. Men precis innan jag tog honom så hade de varit hos veterinären och där blev han väldigt stressad och mjällade mycket plus att han här får tampas med våran fräsfröken, så det är väl inte konstigt om han just nu har lite mycket att tänka på… ;)

Upp till toppen
Annons: