Annons:
Etiketthobby
Läst 3696 ggr
Nebel
2013-01-26 10:15

Någon som provat Peewee strö?

Använder Ever Clean Less Track sen några år men blir allt mer störd av dammet som bl.a sätter sig i go-gossarnas päls (det luktar ju superstarkt & onaturligt och jag undrar vad de får i sig när de putsar sig). Skulle även vara trevligt med ett mer miljövänligt alternativ. Funderar på att pröva Peewee lådor & strö. Någon som har erfarenhet av detta? Funkar lådorna bra, & är ströet verkligen luktfritt? Ni kanske har idéer om andra bra produkter? Alla tips mottages tacksamt ;)! Anette

Annons:
kalindas
2013-01-26 10:33
#1

Om du vill ha klumpbildande sand så testa "CatsBest Ökoplus" den dammar inte, är luktfri och miljövänlig.

PeWee är helt ok, men bajset luktar lite mer och katter som är vana att gå på finkorning lersand, kan vara svårt att vänja över.

/Elisa

GunillaSverkersson
2013-01-26 17:00
#2

Jag har just nu CatsBest Natur Gold samma som #1 men pellets  som pee wee, perfekt när man har kattungrar . Bildar geleklumpar , men de lite större pelletsen gör att det blir minimalt med skräp på golvet när de hoppar i och ur lådan. Dyrt men värt pengarna.  I vanliga fall kan man ha eldningspellets , billigt, Gladjag köper på Odal funkar även i peewee lådor.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kattslottet
2013-01-26 17:36
#3

Jag använde CatsBest Ökoplus, tycker att den funkade bra när man hade färre katter än fem… doftade lite konstigt av typ honung när de hade kissat, vilket blev lite olustigt att känna när man tömde lådan, men absolut inte illa.

Om du behöver en ny låda också kan du ju kolla in http://www.becothings.com/becotray.html , en riktig ekolåda gjord av växtfibrer. De finns i djuraffären närmast mig, jag har varit lite nyfiken men eftersom jag redan har lådor känns det ju mindre miljövänligt att byta ut dem… Obestämd

och ett sidospår, men ändå inne på katt-tillbehör gjorda av växter - Pureness Eco gör matskålar som funkar utmärkt, jag skickar med alla kattköpare en sådan. Skrattande http://i31.servimg.com/u/f31/16/81/86/36/all_re10.jpg

Nebel
2013-01-27 00:10
#4

# 1-3 Tack för era åsikter & tips! Har läst om CatsBest när jag varit ute på Supercat och beställt varor men sen fick jag se att Djurmagazinet här i stan tagit hem Peewee och fick lite beslutsvånda ;). Utifrån era beskrivningar så kommer jag helt klart pröva CatsBest nästa gång det är dags att fylla på förrådet. Då behöver jag ju varken belasta miljö el ekonomi med att köpa nya lådor heller ;). # 3 Jättefina produkter! Lådorna är tyvärr inte aktuella för mina killar då de lever rövare så till den milda grad att höga kanter & huv är ett måste. När orientalen går så sprätter han med benen så det bara smattrar i lådväggarna (ev gäster brukar få sig ett gott skratt ;) och huskatten gräver helst så omsorgsfullt att all sand är utanför lådan till slut…det är roligt med katt…nästan jämt ;). Skålarna skulle jag dock verkligen kunna tänka mig. Tack för bonustipset!

Maxima06
2013-01-27 16:10
#5

För mig tog det ett halvår att få över alla katterna på peewee, valde att ta det långsamt. Nu har de gått på peewee i två år utan bekymmer, kattungar har inte heller varit svåra att få att gå på peewee ströet. Jag tycker perosnligen att det luktar betydligt fräschare med gran/tall doften än vilken annan sand som helst. Slipper dessutom doften av parfymerad skit ;)

Jag föredrar huvlådorna men har alla sorterna här hemma, det skvätter ur med ur de utan huv, men jag har plockat bort dörren på dem.

Millimina
2013-01-28 10:48
#6

#4 PeeWee har en låda med huv oxå!

Jag vill ha PeeWee, men det vill inte Beata. Så då får det bli sand mot mattes vilja…

Annons:
Garmabias
2013-01-28 21:27
#7

Ett finfint alternativ är litter kwitter. Att lära katterna gå på människornas toalett, sedan är det bara och spola. Själv har jag dock inte vågat mig på det ännu. Tror att det går ganska snabbt att lära katterna dockGladTänk att slippa släpa hem en himla massa kilo kattsand. Jag har peewee och tycker det fungerar bra. Tog dock över ett år innan någon enda katt ville gå in i lådan. Det var först när vi hade kattungar som alla småttingar ville använda peewee, då gick även de stora dit. Så nu har vi 2 st för att slippa trängsel. Enda nackdelen är just bajset som luktar mer. Såg i ett reportage från ett Amerikanskt kattpensionat hur de monterat ventilation en bit ovanför kattlådan. Fungerade tydligen utmärkt, all bajslukt sögs ut. Kanske inte det lättaste att ordna med om man bor i lägenhet..

kalindas
2013-01-28 22:45
#8

#7
Litter Kvitter kan fungera om man har en till två katter. Annars är det nästan omöjligt att lära alla.

/Elisa

Nebel
2013-01-29 01:18
#9

#5, 6 & 7 Verkar ta viss tid för katterna att ställa om (vissa mer envisa än andra ;) så jag tänker att jag får köra en låda med varje när det är dags att pröva ny sand/strö. #6 Tack! Kollade även huv-lådan och den såg helt ok ut Litter Kvitter låter som en dröm men jag tror aldrig den kommer att besannas med mina två envetna gossar ;)

Upp till toppen
Annons: