Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 893 ggr
johannaandersen
2013-01-16 16:16

Behöver expert-kattunge-tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen händer det; till helgen går en dröm i uppfyllelse och jag blir matte till en bruntabbymaskad siameskille och en viltfärgad abessinierflicka! Glad Egentligen var det tänkt att det skulle vara en siames och en oriental/balines (om någon minns så efterlyste jag kullar i ett inlägg i höstas!), men ödet ville annorlunda och istället blev det världens sötaste lilla aby. Tror att de kommer att ha riktigt roligt tillsammans med tanke på hur mycket spring i benen båda har!

Nu skulle jag behöva ett råd, och vem är inte bättre att fråga om inte experterna själva? :)

Det jag grubblar på är val av transportbur. Tycker ni att det är bättre för katterna att ha varsin bur eller skulle det kännas tryggare i en stor tillsammans? (I framtiden alltså, jag kommer givetvis att hämta dem en och en!) Jag köpte en idag som är lagom för en ensam katt eftersom att försäljaren sa att katten känner sig tryggare om inte buren är så stor (köper i så fall en till längre fram), men nu i efterhand funderar jag på om jag inte skulle tagit en stor som de kan åka ihop i istället. Bra eller dålig idé?

Om ni har något mer tips för en nybörjar-siamesmatte (eller abessinier också för den delen!) så dela gärna med er! Allt är välkommet, speciellt gällande tandbortsning eller leksaker osv! Ett högt fint klösträd, leksaksråttor, kattbäddar och kattlådor är redan redo. Jag har haft adopterade vuxna huskatter innan men är som sagt helt ny på SIA och aby! :) tack på förhand!

P.S, abyn är kastrerad, don't worry!

Annons:
AngelsCo
2013-01-16 16:34
#1

Grattis till jättefina katter!

Min första uppfödare rådde mig att alltid ha mina katter i varsina burar, eftersom det eventuellt kan inträffa något. Katter är inte alltid lätta att ha med att göra, eller beräknerliga. Däremot har jag i flera års tid haft flera av mina katter i samma bur eftersom det helt enkelt är lugnast så. Det gäller INTE alla mina katter - min kastratdam skulle mörda min yngsta hona och även min hane om hon tvingades åka med dem. Å andra sidan låter min avelshona och hennes mamma olyckliga om de får åka utan varandra… Men. Om du ska ha dem i samma bur - köp en rejäl och stor bur åt dem. Och se till att de inte kan ta sig ur dem. Många abys och siameser är väldigt bra på att lirka upp blixtlås och kan inte åka i mjuka transportburar utan att ta sig ut.
Mitt råd är helt enkelt att du lär känna dina katter innan du avgör om de ska åka tillsammans eller för sig.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lisme]
2013-01-16 17:36
#2

vi har alltid kattene sammen i samme bur bortsett fertile hanner. Har aldri hatt noen form for problemer i den forbindelse

Lejonhjarta
2013-01-16 18:57
#3

Ang buren så hänger d på katterna själva. En del vill å fungerar bäst å ha ihop andra inte. Du får helt enkelt se vilka individer du får hem å pröva dig fram. Glad Jag har båda delarna i mitt gäng så det är svårt å råda, det är ju levande varelser med egna ideer å tankar.

Jättefina bägge två iallafall.Kyss

Upp till toppen
Annons: