Annons:
Etikettavel
Läst 2716 ggr
Lejdet
1/13/13, 12:06 PM

Hjälp med färg!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Obelix, nu 4 veckor gammal är ett mysterium för mig!

Jag kan varken avgöra om han är en oriental bicolour eller en SYS!!??

Den senaste veckan har han utvecklat någon slags jämn creme/lila-färg på hela kroppen med undantag av stora kritvita fält som går upp som en bläs och även på halsen/bringan/sidan. Öronen är i mina ögon lila eller blå?, absolut inte choklad. Hans två halvsyskon är utan tvekan choklad och färgen är helt annorlunda på deras öron. Har haft över 30 ungar som varit choklad så den färgen är jag rätt så bekant med.

Rent genetiskt fattar jag ingenting! Lägger nu in ett antal bilder tagna idag. Självklart var han inte stilla en sekund som vanligt, men ni borde se de vita fälten som går upp på sidan?

Föräldrarnas stamtavlor:

http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/289882

http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/302144

Annons:
Lejdet
1/13/13, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det kritvita går ju upp som en krage runt halsen

Lejdet
1/13/13, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

nästa..

Lejdet
1/13/13, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

framifrån (trött på mattes fotograferande)

Lejdet
1/13/13, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vill inte va med på fler bilder nu!

Lejdet
1/13/13, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ni får ursäkta att tanten inte fått av sig morgonrocken än ;-)

GoodWibes
1/13/13, 12:30 PM
#6

SYS er han ihvertfall. Hadde han vært orientaler, så hadde jo fargen vært der fra begynnelsen av. For meg ser han for mørk ut til å være lilla, så jeg syns han ser ut som en blå SYS. :)

Annons:
ramithi
1/13/13, 12:32 PM
#7

Jeg vil si blå om jeg går utfra halen og det ene øret jeg ser på det siste bilde. Han er for mørk til å være lilla. Men oppå hode ser han nesten sjokolade ut. Men jeg tror jeg må si blå, men kan hende jeg tar feil.

Lejdet
1/13/13, 12:32 PM
#8

#6 Ja, visst borde ju färgen på kroppen funnits från början då?  men hur kan han ha sådana vita fält på kroppen om han är en SYS?

Lejdet
1/13/13, 12:34 PM
#9

Titta på svansen på första kortet, visst är den rätt mörk? Jag vill också gissa åt blå, men hans mamma har å andra sidan en väldigt mörk konstig lila..

GoodWibes
1/13/13, 12:39 PM
#10

En SYS er jo en siameser med hvitflekk. Den vil ha samme hvite flekker på kroppen som en hvilken som helst annen katt med hvitflekk. Hvor mye de hvite feltene vises, kommer an på hvor mørk kroppsfargen er ellers. Obelix ser ut til å kunne bli ganske mørk i kroppsfargen sin, og da vil de hvite feltene også komme fram bedre. SYSer kan jo også ha høyere eller laver grad av hvitt. Noen har bare litt i ansiktet og mage/bein, mens en høygradig hvit (van) vil være helt hvit på kroppen og med farge på hodet og halen. Det fungerer som sagt på samme måte som en hvilken som helst hvitflekkskatt.

kalindas
1/13/13, 12:44 PM
#11

Han är en SYS och som de övriga säger så är han troligtvis blå. Glad

/Elisa

alltidsiames
1/13/13, 1:13 PM
#12

Han är ovanligt fin också!

Lejdet
1/13/13, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack, alla, men jag är fortfarande vilsen.. ok, har fattat att oriental kan han INTE vara oavsett, men Spotless sa på facebook att han inte KAN vara lila eller blå med den stamtavlan, stämmer det? Måste han vara choklad med de föräldrarna? Hans halvsyskons öron och svansfärg är inte alls likadan och det skiljer ju bara 4 dgr mellan dem.

Tingeling har ju en väldigt konstig lila, se bilden

Annons:
GoodWibes
1/13/13, 2:47 PM
#14

Hvem er far? Kan du legge ut stamtavlen her?

Lejdet
1/13/13, 2:53 PM
#15

# 14 länk till stamtavlorna finns i första inlägget!

LottaX
1/13/13, 3:05 PM
#16

Han kan bara vara lila eller chocklad, INTE blå

Lejdet
1/13/13, 3:18 PM
#17

# 16 ok, då gissar jag ändå på att han är lila och har ärvt sin mammas konstiga mörka lila. Vad tror du när du ser bilden på hans mamma?

Djungelkottens
1/13/13, 3:27 PM
#18

Om du är säker på att han inte är choklad så måste han vara lila. Det är de enda färger du kan få när man som hastigast kollar stamtavlorna.

Jag tycker han ser kall ut i färgen på öronkanterna och svansen ser inte heller choklad ut men foton kan ju ljuga. Hade din hane varit en burma hade jag sagt att han antingen var blå eller lila. På fotona ser svansen lila ut och öronkanterna ser blå ut.

Jag kollade också in kattungar på din hemsida och där ser Obelix ut att vara av en helt annan färg än sina halvsyskon som är choklad.

kalindas
1/13/13, 3:30 PM
#19

Hade för mig pappa var svart? 
Är pappa choklad så är han väl helt enkelt mörkt lila.

Har för mig att Holliday är morfar till honom? Flera av Hollidays ungar som inte heller kunde vara något annat än choklad har varit väldigt mörka.
De har haft nästan svarta trampdynor, trots att de inte ska kunna vara nåt annat.
Alla chokladkatter jag träffat på innan har haft ljusa nästan beiga trampdynor.

En idé skulle ju kunna vara att dna testa mamman och se om hon verkligen är lila.

Kan ju vara någon dilute katt också. Obestämd

/Elisa

Lejdet
1/13/13, 3:34 PM
#20

# 18 Tack, ja jag vet att det är svårt med att återge rätt färg på kort och precis som du säger så har han i verkligheten inte alls samma färg som sin halvsyskon (som absolut inte kan vara annat än choklad rent genetiskt).

Jag får väl vänta några veckor till med att skicka in reg. papperna så får jag se hur han utvecklas. Oavsett så verkar han ha fått mycket vitfläck på sin lilla kropp ;-)

Annons:
Spotless
1/13/13, 3:37 PM
#21

#13 Jag skrev att med de föräldrarna så måste han vara choklad eller lila, men att jag tycker att han är alldeles för mörk för att vara lila - alltså är han choklad (fast han ser mörk ut för att vara choklad, men han kan inte vara annat). Skrattande Att han är SYS är det ingen tvekan om, återstår bara att se vilken vitfläcksgrad han har, troligen (efter att ha sett kroppsbilder) 03 (det var ju min gissning innan med). Glad

GoodWibes
1/13/13, 3:38 PM
#22

#15 Uuups! Det første man blir blind på er øynene. Tungan ute

Kan det være at noen av forfedrene er registrert feil? Jeg syns mamma´n ser mer blå ut enn lilla.

Tror en DNA-test, som Kalindas sier, hadde vært lurt her. Glad

GoodWibes
1/13/13, 3:41 PM
#23

Men…er det Tingeling eller Vega som er mor?

Linken i første innlegget er stamtavlen til Vega…Men bildet over er Tingeling?

Lejdet
1/13/13, 3:42 PM
#24

# 23 hoppsan ;-) Det är Tingeling som är mor! Ibland har man för bråttom!

Tingelings stamtavla: http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/290491

Lejdet
1/13/13, 3:45 PM
#25

#19 problemet med tassarna är att alla hans verkar vara vita för han har helt rosa trampdynor på alla 4

Djungelkottens
1/13/13, 3:46 PM
#26

Jag har kollat in Tingelings färg och jag skulle säga att hon är lila. Lila kan ju komma i olika nyanser. Ljusare och mörkare, varmare och kallare. Hon har en mjukt ton i sin grå färg på fotot på din hemsida. Den är typisk för en lila katt. På burma har vi också haft katter som varit så mörka och kalla lila att man kunnat tro att de varit blå. Jag har också sett burmor som tydligt och klart är lila men har blå nosspegel och blå öronkanter!

Lejdet
1/13/13, 3:48 PM
#27

Ska ändå PRA-testa ett gäng här snart så då är det väl lika bra att skicka in ett DNA-färgtest också

Annons:
origirl
1/13/13, 5:10 PM
#28

Jeg ville tippe blått eller lilla Glad

[lisme]
1/13/13, 6:32 PM
#29

Vår Vinnie er en lilla orientaler, og han har den mørkeste lillafargen vi har sett. Han er så mørk at Finn-Ove lenge mente at han var blå, men han er lilla

SE*EndlessOceans
1/13/13, 11:17 PM
#30

Hm jag har hört att man inte kan testa för dilute modifiergenen. eftersom man fortfarande inte vet exakt hur den genen fungerar?

kalindas
1/14/13, 6:29 AM
#31

#30
Kan säkert stämma. Glad

Själv har jag inte ens bestämt om den genen ens finns. Även om jag sett en ganska tydlig skillnad på de katter som säga vara det. Men det kan ju lika gärna vara olika nyanser. Obestämd

/Elisa

AngelsCo
1/14/13, 9:09 AM
#32

Katten måste vara choklad eller lila, eftersom det inte finns någon svart (fullfärg) att ärva från någon av föräldrarna.

Siamesen är ju inte helvit, utan tronad åt den färg katten har på masken. Därför får du så tydliga skillnader mellan VIT (bicolorteckningen) och "vit" (siamesfärgen) på SYS. Söt katt, men svår att färgbestämma på bild. Min skärm säger att han är solklart blå, men det är en genetisk omöjlighet med dessa föräldrar - om de inte är felreggade.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
1/18/13, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nya kort tagna idag, ni ser även skillnaden på Obelix syskon och hans färg.

Lejdet
1/18/13, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

dagens öronbild

Annons:
Lejdet
1/18/13, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

hela gänget

Lejdet
1/18/13, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

kan man sova vertikalt?

AngelsCo
1/18/13, 3:11 PM
#37

Lila! Grattis till en supersöt katt!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lisme]
1/18/13, 3:32 PM
#38

Når det gjelder fargen på Obelix har du vel en erfaren oppdretter i nærheten av deg som kan hjelpe deg? For å bedømme farge ut fra bilder blir litt gjetting fordi det ikke alltid er korrekt fargegjengivelse på et bilde, og de fleste skjermene er vel neppe kalibrerte. Dermed kan fargen se lilla ut for noen og sjokolade ut for andre Flört

Mezzoluces
1/18/13, 3:33 PM
#39

Åh vackra Vega!!! Hon är ju så söt att man bara Vill pussa på henne, synd att hon inte gillar mig… 😳

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Lejdet
1/18/13, 3:37 PM
#40

# 40 ja syftar du på Jill så kommer hon nästa vecka och fikar. Hon har ju inget körkort så hon har svårt att ta sig hit utan skjuts, jag bor ju i skogen ;-)

[lisme]
1/18/13, 3:47 PM
#41

Ja det var akkurat henne jeg tenkte på Flört

Annons:
Lejdet
1/18/13, 4:14 PM
#42

# 39 Jorå, det gör hon visst!

Mezzoluces
1/18/13, 7:40 PM
#43

#42 på sitt alldeles egna lilla vis 😉

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Spotless
1/18/13, 8:49 PM
#44

På min skärm är han alldeles för kall och mörk för att vara lila, men choklad ser han absolut inte ut att vara. Skrattande När jag såg en bild för någon vecka sedan så gissade jag choklad, (SYS b 03), men bara för att jag tyckte han var för mörk för att vara lila och det var de enda färgerna han kunde ha med tanke på föräldrarna. SYS 03 är han i alla fall. Glad

Lejdet
1/18/13, 9:29 PM
#45

# 44 Ja SYS 03 är jag också på det klara med, men som du säger, choklad är han inte.. men troligtvis har han väl fått sin mors konstiga "smutslila" färgton som drar åt brunt istället för rosa. Jag väntar på vad Jill säger i nästa vecka, vet inte hon heller så reggar jag honom som lila så får jag väl färgändra sen efter första utställningen.

[S*Cupcakes]
1/18/13, 10:36 PM
#46

En SYS maskar ut annorlunda och snabbare än en SIA, pga färgerna "klumpar" sig tätare med hjälp av vitfläcken. Det är därför vitfläckspaddor inte blir spräckliga utan skäckiga.

Därför tror jag att han är lila, och har ärvt sin mammas lite mörka, knepiga färg. Vissa skulle säga dilute modifier, och visst kan det vara så när man tänker på alla engelska katter i tavlorna på långhåren. Jag har sett mamma-katt live och jag har svårt att färgbestämma henne ordentligt då också, precis som de säger att det ska vara med just dm. Det vore jättekul om du kunde ta en bild på hennes trampdyna i dagsljus, caramell och apricot får en väldigt metallisk glans på just trampdynorna och pälsen runt dem.

Åh andra sidan är choklad och lila väldigt speciella färger och kan se ut lite olika beroende på linjer och katter. Jag har en väldigt mörk choklad här hemma, 70% kakao skulle man kunna säga. Sen finns det dem som är mjölkchoklad och de som får en mer "muddy chocolate" som man pratar om på vissa choklader som bär på kanel. Personligen har jag inte sett den där lavendel-rosa-lila färgen som för mig ÄR lila, på väldigt länge. Det verkar som att de flesta blivit mörkare och kallare i färgen.

Lejdet
1/18/13, 10:50 PM
#47

Problemet är att alla hennes trampdynor är rosa då fötterna är vita

[S*Cupcakes]
1/19/13, 11:39 AM
#48

Ja då är det ju klurigare. Det går inte att DNA-testa för dilute modifier, men Leslie Morgan-Blythe och Dagny Dickens är ganska duktiga på det och intresserade i det, så det går ju att kontakta någon av dem?

Annons:
Upp till toppen
Annons: