Annons:
Etikettavel
Läst 2075 ggr
Lillatassen
2013-01-04 17:19

Extra-mamma sökes!

Vår orientalhona fick åka in på akut kejsarsnitt idag och nu efter flera timmars kämpande börjar jag smått att inse att hon vägrar att ta emot sin kattunge. Hon hugger och fräser efter den och är totalt ointresserad.

Finns det någon som har en kattmamma som nyligen fått ungar som ev. kan hjälpa denna lilla varelsen?

Annons:
Lillatassen
2013-01-04 17:24
#1

Vi finns i Trollhättan och är beredda att åka en bit för att hjälpa liten. Vi kan nås på nummer 073-6805050.

kalindas
2013-01-04 17:46
#2

Stödmata den lille och ge henne en chans. Det tog ett dygn för Skatan att godkänna Otto. Just nu har hon ont och är chockad.

Du får ringa in Barbro Carlsson på Zamirs, det var hon som fick Skatan att inse att hon hade en son. Själv hade jag väldigt dåligt tålamod. ;-)

Håller tummarna för bebisen!

/Elisa

Lillatassen
2013-01-04 18:47
#3

Ja vi ska kämpa vidare så gott vi kan. Men eftersom Chimi så gott som försöker "äta upp" ungen av ren aggression, ser jag rätt få tecken som tyder på att hon tänker ge kattungen en chans. Däremot verkar våran kastrathona Engla vara väääldigt sugen på att ta sig an denna pojken..

kalindas
2013-01-04 18:55
#4

#3
Om ni orkar så låt Engla sköta om honom och ni handmatar. Kanske Chimi blir nyfiken då.

/Elisa

Lejdet
2013-01-04 19:13
#5

Hade ni bott närmare så hade jag gärna hjälpt er! Jag har två mammor på 3 barn här…

SacredSouls
2013-01-04 20:52
#6

Det kan være hun er forvirret om hun er førstegangs fødende.Det du forteller er veldig vanlig! ( selvom man selv sitter der og tror man har fått en knäpp katt)

Jeg har opplevd det samme. Trodde mamma katt ville spise opp den lille og det så ut som om hun ville hugge etter den. Frenetisk og oppjaget hugging .Men det var altså ikke hugging,.hun visste bare ikke helt hva hun skulle gjøre med den lille og byttet mellom å stresse,prøve å løfte osv..

Hun var rett og slett forvirret og etter to dager var hun verdens skjønneste mamma ( Det var keisersnitt det også)

Vanligvis tar det ett til to døgn før de roer seg etter et keisersnitt. Gi henne en dag til. Prøv å smør noe hun liker på på den lilles rompe i morgen for å se om hun vil ta den til seg da.Imens så kan du jo prøve å legge den til innimellom og la Engla ha den litt.

Masse lykke til Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[lisme]
2013-01-04 21:55
#7

Det kan gå seg til om hun bare får komme seg etter keisersnittet, men blir det ikke bra vet jeg at Pia Kjellsson fikk et kull på 3 kattunger for noen få dager siden. Lykke til!

alltidsiames
2013-01-05 00:28
#8

Japp, jag har kull. Bor i Karlshamn. Men jag hoppas att mamman tar till sig ungen.

[figgelina64]1
2013-01-05 10:00
#9

Lycka till "Lillatassen" och det kommer säkerligen att lösa sig bara hon får komma till ro och hon har även säkert ont efter kejsarsnittet, Melli var oxå trött och det tog någon dag eller två men när hon kommit ikapp lugnade hon ner sig.

Låt som dem tipsar om ovan, den andra honan ta hand om omvårdnad av ksseri och så sen får du stödmata och visst det är lite kämoigt, men bara att ställa klockan gå upp i sömnen, skaka välling och mata sen ropa på den som av katterna som sköter kisseriet att komma och ta sin del, men att honan hela tide får ta del av kattungens lukt tror jag är viktigt och att du efter matning tetsar att lägga intill för puppning…

Lycka till och jag vet vilket jobb det är och att man går som en halvsovande zombie hela dagarna, men det är värt varenda timma och du har fått så många fina tips av erfarna uppfödare Kyss

Lillatassen
2013-01-05 19:19
#10

Efter en massa massa maassa misslyckade försök började äntligen mamma-katt att känna igen sin unge igårkväll! Började med att hon enbart ville tvätta den, men vägrade att dia, fick ge liten ersättning så att han skulle ha styrka kvar till nästa försök. Inatt kämpade vi i timmar, jag höll fast mammakatt och samtidigt försökte jag hjälpa liten. Han är så otroligt stark, som tur (!) så han lyckades att knipa fast i en spene och hänga kvar trots att mammakatten rullade runt.. Och imorses när jag skulle upp igen och hjälpa till så hade de tillsammans lyckats, utan min hjälp! :) Åh, är såå lycklig!! Skrattande

kalindas
2013-01-05 19:35
#11

Härligt! Glad

/Elisa

GunillaSverkersson
2013-01-05 19:39
#12

vad fintGlad att det ordnade sig

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Missannas
2013-01-05 20:03
#13

Men vad härligt att det ordnade sig! Glad Grattis till bebisen föresten.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
SacredSouls
2013-01-05 21:09
#14

Så gode nyheter det var.Herlig.Lykke til videre.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2013-01-06 03:22
#15

Gott, starkt kämpat av lillisen, mamma-katt & matte-grattis!

Nilla
2013-01-06 09:33
#16

Gratulerar! Jag minns när Bassie fick sin första unge och hur jag skrek: herregud, hon äter upp honom!

Hon visste inte hur hon skulle göra och försökte lyfta honom i huvudet. Jag såg min kära katt förvandlas till ett vilddjur. Men så var det alltså inte. Hon hade feber och var stressad. Vi fick åka in mitt i natten till veterinären. Det var mörkt och kallt ute och ungen fick åka i min bh.

Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lillatassen
2013-01-06 11:47
#17

Tack alla. :-) Nilla: Känner igen den känslan.. Och gissa om jag var rädd när jag senare chansade på att ta av tratten och låta henne närma sig lillen! .. men som en blixt från en klar himmel så vände det bara *lycka* Lille herrn vägde dag 1 103g och imorses var vi uppe i 120g. Mammakatt är mycket orolig vid minsta pip eller rörelse och är där direkt. Så moderskänslorna doldes väl av medicinerna.. väldigt väl :-)

[figgelina64]1
2013-01-06 11:58
#18

Men så skönt och grattis till lilla beben skall bli roligt att få se bilder av honom när allt kommit igång och lugnat ner sig Kyss

kalindas
2013-01-06 12:03
#19

Ett tips när du bara har en bebis är att lägga en liten PET flaska med varmt vatten och en tunn handuk över. Så han blir varm även om han ligger ensam en stund. Bara kolla att det inte blir för varmt eller kallt.
Otto älskade det!

Sen finns det någon kudde man kan värma i micron som fungerar bra också. Glömt vad den heter. Lotta (Liljekattens) har en sådan vet jag.

/Elisa

GoodWibes
2013-01-06 14:22
#20

#19 Snuggle safe heter den. Glad

Annons:
Lillatassen
2013-01-06 15:08
#21

Japp, ska absolut se till att ha något extra värmande i deras koja :)

Upp till toppen
Annons: