Annons:
Etikettkusinraser
Läst 3452 ggr
Labolina_73
2013-01-03 14:44

Ett jäkla tjat.. ;-)

Jag har ju sådanna problem,,,

jag har länge kollat på Sphynx av olika slag, Siames, Oriental, Devon rex och Peterbald.

Men vad i hela friden ska man välja?

Jag skulle vilja ha alla men hm min man stoppar mej som tur är.

Jag har läst och läst och läst om dessa raser och ju mer jag läser ju mer osäker blir jag om vilken jag faktiskt vill ha. Jag har pratat med uppfödare av dessa raser och det hjälper mej föga då alla givetvis säger att deras ras är bäst.. :-)

Jag har ju redan Norsk skogkatt.

Snällllllla,,,, ge mej råd….

Skriv om era för och nackdelar om respektive ras.

//Linda

Annons:
berthagenn
2013-01-03 14:54
#1

Siamesen är för mig den ultimata rasen. Nära kroppskontakt med mycket piggt men snälla lynnen. Smarta så in i bomben. När mina vänner kommer på besök så charmar dom ALLA - även de som inte direkt är kattälskare.

Siamesen är som en hund i en mycket snyggare kropp. ;-)

Man känner sig såååååå älskad. Har haft katter i 25 år cirka. Och siamesen ÄGER!

LÄTT!Kyss

Labolina_73
2013-01-03 15:06
#2

Men siamesen och orientalen samt peterbalden är ju syskonraser och det som skiljer dessa åt är pälsen, eller utan päls som hos en del peterbald??

Men visst är det väl så oxå att om man har en siames får man para den med både orientalen och peterbalden?

Jag har sett på vissa SIA annonser att det står bara siames.

//Linda

berthagenn
2013-01-03 15:12
#3

Visst är dessa syskonraser! Tyvärr har jag bara erfarenhet av just siameserna. Jag var precis som du, längtade och så. En kille som jag hade sa nej. Sen när jag blev singel besökte jag en uppfödare; och ja resten är historia! Skrattande Det enda jag ångrar är att jag väntade så länge.

På lördag skall jag hämta hem min 3:e siames - en vit kille! Dom är som chips, man kan inte bara ta en. :)

Jag är tyvärr inte uppfödare eller så. Men jag vet att många härinne på forumet kommer svara dig på mera om syskonraserna och pälsen och annat. Här inne finns så mycket kunskap. Cool

Mitt tips är att besöka en uppfödare till en början. Så vet du i hjärtat sen HELT SÄKERT! Kyss

Lycka till!

Glad

AngelsCo
2013-01-03 15:23
#4

Besök lite uppfödare och åk på lite utställningar, hör dig för. Så klart kommer alla säga att deras ras är bäst… Inom Kategori IV är det mest färgen och pälslängden som skiljer raserna åt.

Jag har två siameser, en sys och två orientaler hemma. Jag hade inte haft det om jag inte ansåg att de var de bästa raserna. Å andra sidan kan jag tänka mig aby, britt och ryss, om sia/osh/sys inte var ett alternativ. Men… Varför nöja sig när man kan få det bästa? ;)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebel
2013-01-03 20:56
#5

Jag har inte erfarenhet av avel men har haft förmånen att ha siames och/eller oriental de senaste 20 åren. Utöver att jag aldrig slutar att förundras över deras skönhet så upplever jag dem fantastiskt sociala, kommunikativa, kreativa, egensinniga och samtidigt så otroligt kärvänliga samt trogna sin familj (människor som djur). Har svårt att se några nackdelar med SIA & OSH men det är klart de kräver ju sällskap & stimulans av både ägare och kattkompisar ;). Kan bara hålla med övriga; ta dig tid, besök uppfödare & utställningar så hittar du nog rätt katt till slut (oavsett ras ;). Lycka till!

origirl
2013-01-03 21:36
#6

Jag vill säga att man inte kan jamföra rex raserna med oriental. Jag har en cornish och dom skal vara lugnare enn devons. Men jag tycker min hona er mycke mera apa enn orientalerna. Och känner jag gillar oriental bättre i sättet at vara på.

Annons:
[figgelina64]1
2013-01-03 21:38
#7

Och jag kan bara instämma i ovanstående, hemma föder jag upp Balines & Orientaliskt långhår och hoppas någon gång på en SYL, vilka är syskonraser till siames & oriental och endast som ovan skrivet skiljer sig pålslängd och mönster på dessa katter allt annat är individuellt/personligt.

Följ du rådet att åka på några utställningar, titta på olika raser och prata med uppfödarna om deras katter och avel.

Jag vet inte riktigt vart du bor men jag finns med mina katter i Örebro i februari under lördagen och 9-10/3 i Sollentuna är du i närheten så är du hjärtligt välkommen att hälsa på mig och mina katter

Lycka till Lisa Prytz SE* Qjou´z

Upp till toppen
Annons: