Annons:
Etikettkattprat
Läst 2873 ggr
[figgelina64]1
2012-12-30 22:48

Nya regler gällande vaccin 2013...

Någon som vet hur man tänkt sig med detta…skall det gälla när man vaccinerar om sina katter eller måste man ta nytt vaccin omgående inför nästa utställning 2013, blir nog lite trångt hos veterinärerna och synd på dem som nyss vaccinerat sina ofta görs det ju samtidigt…?

och vilka vaccin innehåller mot Herpes…någon som vet?

Jag har letat runt på olika hemsidor såsom SVERAK, Jordbruksverket några kattklubbats sidor, men finner ingen information…

Fr.o.m. 1/1 2013 är det krav på att alla katter som ska ställas ut samt kattungar som levereras är vaccinerade mot kattpest, kattsnuva och herpes

Vaccinerna mot kattsnuva på svenska marknaden innehåller alla skydd mot herpes (rhinotracheit)

Är din katt vaccinerad utomlands eller med ett licensbelagt vaccin kan det vara bra att du frågar din veterinär om herpes ingår

Exempel på vanliga vaccin i Sverige
Felocell CVR
Nobivac® Tricat Novum vet
Nobivac® Ducat vet.
Purevax RCPCh
Purevax RCP FeLV
Purevax RC
Purevax RCP

Licensvaccin
Fel-O-Vax PCT
Fevaxyn Pentofel

P:S detta snodde jag rätt av på en annan kattsida jag råkade snubbla över…

Annons:
Elegantangel
2012-12-31 10:43
#1

Gå in på FASS.se djurläkemedel så kan du söka upp det vaccin som din katt är vaccinerat med. Det står om det har antikroppar även för herpes t.ex. Purevax rcp.

[figgelina64]1
2012-12-31 13:31
#2

# Tack, kom på detta och mina missar har skydd i sitt vaccin mot HerpesGlad

Men har alla sett detta, verkar inte vara så omskrivet vore ju hemskandes tråkigt om någon kommer till utställning och inte kommer in om katten saknar detta i sin vaccination för så kan det ju bli…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lillatassen
2012-12-31 17:05
#6

Jättebra att detta uppmärksammas! Tråkigt att fastna vid ingången av en utställning! Flört

Annons:
GunillaSverkersson
2012-12-31 17:15
#7

Bra Lisa denna sidan är väl till för alla Flört Även om jag vet och kan allt så brukar jag tänka att folk som läser här kanske är nya och inte vet allt.Flört Gott Nytt kattår på er alla

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[figgelina64]1
2012-12-31 17:18
#8

#6 & #7, Tack och jag vet inte allt och om jag inte vet eller förstår frågar jag och här finns ju ett fantastiskt bra forum med massor av kunniga kattälskare Gott nytt år på er oxå Kyss

Denna kommentar har tagits bort.
jillan
2012-12-31 18:51
#10

Läste nyss om detta. Jag undrar om man måste vaccinera om katterna eftersom jag skall ställa ut i februari. Eller är det ingen skillnad?

Denna kommentar har tagits bort.
[figgelina64]1
2012-12-31 19:19
#12

#10, kanske någon här som kan svara på det för jag undrar oxå även om det inte gäller mina egna är det bra att vetaFlört

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Djungelkottens
2012-12-31 20:49
#14

Hej "figgelina64"!

Du har alldeles rätt i att reglerna för vaccinering vid försäljning av kattungar och vid utställning har ändrats eller egentligen är det texten i paragraferna som som ändras från kattpest och kattsnuva till kattpest, kattsnuva och herpes. Vaccin mot herpes brukar för det mesta ingå i "vanliga" vacciner man ger till katter. Det kan förekomma vacciner som inte innhåller vaccin mot herpes och det är väl anledningen till regeländringen?

Det är FIFe:s generalförsamling 24-25/5 2012 som har antagit den nya skrivningen av reglerna.

Länk till beslutet:

http://fifeweb.org/wp/events/evnt_ga_intro.php

Under "Information to download" och "General Assembly Minutes" går ni som vill kolla detta in vid "2012, Albufeira (PT) - decision minutes" och klickar på Storbritanniens flagga i kolumnen English.

Längst ned på sidan 11/15 kommer paragrafen med sin ändring i texten. Gamla skrivningen är överstuken, nya är fetad.

Det är jättebra att du "lånade" texten från en annan sida (vet vilkenFlört). Alla har inte all info om vad som beslutas alltid. Ibland blir man fundersam och frågande och då är det jättebra att man kan fråga och bli vänligt bemött på t ex siames.ifokus!

Gott Nytt År

Anna/Djungelkottens Burma

jillan
2012-12-31 21:56
#15

Vad då? Måste man vaccinera om eller ej?

SacredSouls
2012-12-31 22:12
#16

15 # Nei. Det er kun om den vaksine du har satt på din katt/katter ikke inneholder herpes du må vaksinere mot herpes også. Men som regel er alle vaksiner med herpes.Slik som det står i innlegg #0. Der står også navnene på de vanligste vaksiner brukt i Sverige.

Se på vaksinekortet ditt hva de er vaksinert mot Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]1
2013-01-01 08:44
#17

#14 & #16 Tack för era svar och jag skall gå in och läsa igenom detta

och det var er Burmasida jag råkade hamna på och fick ögonen på inlägget, superglad blev jag så jag tackar för "lånet"Flört Skrattande

Tack!

Lisa/SE* Qjou´z

Djungelkottens
2013-01-01 16:17
#18

Hej igen!

Jag skulle tro att de allra, allra flesta katter (i Sverige i alla fall, svårt säga hur det är i andra länder) är vaccinerade med kattsnuvevaccin som innehåller komponent från herpes. Om jag inte minns fel så började man vaccinera mot kattsnuva under första hälften av 90-talet. Då innehöll vaccinerna som gav immunitet mot kattsnuva två stammar av calicivirus och en stam herpes. Sedan dess har alla mina katter alltid varit vaccinerade mot herpes så jag skulle tro att det är ovanligt att vaccinerade katter inte är vaccinerade mot herpes.

FIFe:s ändring av paragrafen om vaccineringen måste ha tillkommit som ett förtydligande av att kattsnuvevaccineringen ska innebära att katten är vaccinerad inte enbart mot calicivirus utan även mot herpes. (För mig när jag läser den "gamla" skrivningen så innebär att vara vaccinerad mot kattsnuva att vara vaccinerad mot både calici och herpes.) Att FIFe har gjort detta förtydligande måste betyda att det kan finnas eller finns vacciner mot kattsnuva som inte innehåller herpes.

Jag lägger in en länk till "Fass om djurläkemedel". Där kan man kolla upp vad vaccinerna innehåller. Herpesvirus är också lika med Felint Rhinotracheitvirus.

http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Det brukar också gå väldigt bra att bara googla vaccinet man har och få upp massor med info.

Hoppas alla har en fin nyårshelg. God forsättning på nya året!

Anna

SE*EndlessOceans
2013-01-08 11:01
#19

Tack för påminnelsen om att man kan titta på vet Fass, då min bebbe inte är vaccinerad med något av de vaccin som är listade ovan. Dock så innehöll hennes vaccin också antikroppar mot herpes, så jag behöver inte stressvaccinera henne innan hon har blivit ett år, bara för att komma in på utställning.

kalindas
2013-01-08 14:23
#20

Man ska ju helst vaccinera mot Herpes och Calici var 10:de månad för att ha ett bättre skydd.
Så har någon inte vaccin med herpes i så kan man ju enkelt använda enbart kattsnuvevaccin med de båda sorterna i. Glad

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: