Annons:
Etikettfoder
Läst 2605 ggr
lynxlo
2012-12-26 23:46

Tips på god bantarmat till kräsen liten tjockis?

Hejsan!

Jag har lyckan att för närvarande dela vardagen (och natten!) med en underbar kastrerad flicka på lite mer än ett år. Hon har blivit rund om magen efter att ha bott med mamma och kattungar och ätit kattungemat (misstänker starkt att hon har smygsuttat på mamma med!) ett tag. Nu har hon flyttat till nytt hem och är på god väg att stadga sig här, trots protester från den befintliga damen på täppan. Problemet är att hon gått och blivit kräsen. Ingen blötmat utom royal canin slinker ner, och vad jag förstått så är denna inte idealisk i viktnedgångssynpunkt. Hon är lite av en vaneätare tror jag, äter upp allt eller vägrar äta alls när det inte är tillräckligt smarrigt. Jag har testat det mesta som brukar passera som urläckert: kyckling, kalkon, sheba, mjau tetra men hon bara tittar på mig med bestört uppsyn när jag serverar henne. Föräldrarnas julskinka har gått hem nu några dagar, men nu i dag är hon väldigt lös i magen, och förr eller senare tar den stackars grisen slut hursomhelst. Har ni några tips på hur man skulle kunna piffa maten så att den blir aptitlig för henne? Kanske det skulle gå att göra nåt med kycklingbitar, mosa ihop med nåt annat som inte är alltför fett? Hon skulle nog må bra av att tappa cirka ett halvt kilo för att komma i kondition och bli smidig. Just nu är hon en liten klumpeduns (för gosig för sitt eget bästa..). Alla tips vore toppen!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2012-12-27 08:00
#1

Man ska alltid vara lite försiktig när det gäller att banta katter. De kan utveckla leverförfettning efter tre dagars svält.

Men det som faktiskt omedvetet har fungerat bra att få ner katterna i vikt med här är Iams kyckling, torrfoder. De har fri tillgång av fodret och de är ändå slanka till gränsen till omusklade. Men som viktnedgångsmat fungerar den bra. Katterna äter av den, plus att den är mycket bättre än t.ex. Hills r/d.

Annars är det Mjau burkmat eller andra sorter utan kolhydrater och socker som gäller. Men äter hon inte det är det svårt.

Då är det bara fysisk motion som är kvar. Få henne att leka och rör sig.'

Glad

/Elisa

Garmabias
2012-12-27 12:35
#2

Kräsna katter är ett litet gissel. Dessutom har de ett väldigt gott minne och kan vänta ut tills det allra godaste serveras igen..Mitt råd är ha is i magen. Bestäm er för ett enda foder. Ge inte gotter utöver. Efter att bla. ha läst "torrfoder på gott och ont" här på detta forum har jag övergått helt och hållet till Bozita feline. Katterna är nöjda, även de kräsna. Rå kycklingklubba ibland för tänder och tandkött är bra.

Snart när de båda katterna vant sig vid varandras närvaro kommer Nana säkert att springa av sig det lilla extra.

Lycka till!

lynxlo
2012-12-27 13:39
#3

Tack så mycket Kalindas! Hon har mat och får annat (skinka) när vi inte kan värja oss från hennes besvikna min. Att svälta katt vore förfärligt, det skulle vi aldrig göra. Jag ska prova iams kyckling. Tog bort torrfodret efter att ha läst innehållsförteckningen (royal canin). Och vi busar järnet varje dag! Lilla klunsen utvecklar tekniken med stormsteg, fintar, rusar och hoppar utan hämningar när ingen annan ser på, schasar slut på matte..

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

lynxlo
2012-12-27 13:45
#4

Tack Garmabias också! Vi skrev om varandra.. Kan man finna Bozita i butik? Ja, vi får arbeta på is i magen! Det är ju ingen brådska med magen, men på sikt vore det nog bra för henne själv att förlora lite av den. Är lite orolig för diabetes då jag har en bekant med diabeteskatt och det verksr vara ett litet helsike.. Tack för tips!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
2012-12-27 14:49
#5

Aktivering är nog det billigaste och bästa tipset

Garmabias
2012-12-27 15:53
#6

Bozita finns tex på granngården. Tror nog att er närmsta butik är Sjöbo från klostersågen settGlad. Indoor stereliserad katt blir bäst. Har Sussi blivit lite mindre mörk i blicken ännu? Håller tummarna för att de två blir bästisar snart.

Annons:
lynxlo
2012-12-28 19:40
#7

#6 Tusen tack! Fixat i dag! Nu har de båda fått rå nötfärs och det gick hem i båda läger, bra det med! Iams torrfoder för överviktiga är också inköpt, men det får bli som lite extra stimulans då och då, när knapersuget ger sig till känna, inte som en daglig giva. Har också läst torrfoder tråden här på forumet och funderat över hur lämpligt det är att ständigt ha torrfoder tillgängligt. Det är olika budskap från olika håll, med veterinärer som rekommenderar torrfoder över blötmat. Jag tror att det bästa nog vore att ge lite av varje och variera så mycket som möjligt- liksom för oss tvåbenta.

Vi tar det varligt med introduktionen då Nanna blev så skrämd förra veckan och nu lägger sig platt under sängen så fort Sussi får komma till hennes territorium på ovanvåningen. Vi har nu Sussi i långt koppel med bjällror på halsbandet- bra då Nanna inte blir överrumplad. Sakta men säkert börjar hon komma fram ur sina skrymslen och sitta bredvid (eller gärna bakom) mig på golvet och titta när Sussi busar med fjädervippa. Det får ta den tid det tar. Viktigt att det sker lite på Nannas villkor nu, då Sussi helst vill rusa fram till henne och på det viset funkar det inte. Sussi är jätteduktig i kopplet och verkar inte alls bry sig om att hon har fåniga pinglor. Tror hon njuter av att visa upp sig i all sin spänstiga glans. Hon är så söt i sitt röda halsband! Det är bara att ha is i magen och fortsätta hålla tummarna! Glad

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-12-28 19:43
#8

Du skulle inte köpa IAMs för överviktiga. Du skulle köpa vanliga IAMs. Med tanke på att de går ner så kraftigt av de vanliga fodret, vet jag inet hur sunt light maten är. Obestämd
Rekomenderar bara vanliga IAMS under en period, då muskelmassan försvinner ganska fort pga för lite fett och protein.

Jag har själv gått över till Orijen till mina katter nu och burkmat upptill. Mina kräsna katter äter inte kött tyvärr.

/Elisa

lynxlo
2012-12-28 22:43
#9

#8 Jag vet! Det var föräldrarna som var iväg en tur med bilen och de hade bara snappat upp det där med kyckling, vilket även visade sig vara smaken på dietfodret. Innehållsförteckningen är sisådär, majs och vete som tredje resp fjärde ingrediens. Vi får använda upp denna påse och sen övergå till vanlig kyckling hädanefter. Har du funnit orijen i vanlig butik eller beställt på nätet? Jag var själv förvånad att de skulle finna rå färs aptitlig! Här har man gått och åbäkat sig med varm spetsad kycklingmos och annat finlir i onödanGlad!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-12-29 08:33
#10

En katt äter ju normal allt rått. De är vi som skämt bort dem.  :-)

Köpte Orijen via nätet.

/Elisa

alltidsiames
2012-12-29 09:18
#11

Och så lite laktosfri gräddfil på det!

Nilla
2012-12-29 10:14
#12

Bästa maten är blötfoder, även för en tjockis. Mina katter har "slutat dricka". De får i sig allt de behöver via blötmaten. Jag byter vatten i skålarna två gånger om dagen, men ingen dricker längre. De får också lite råa godsaker vid sidan av, kycklinghjärta, råa nötbitar, en grisknorr då och då, rå kyckling etc.

Men om min Isaac får välja, då skulle det bli bruna bönor, skinka, paté, rostbiff - vad som helst - som matte äter är bättre. Till och med torr vit fralla är bätte. O_o

Dagens höjdpunk är på kvällen, när de får lite "torrfoder snacks " - en näve på fem katter. Det betyder kanske 10 flingor/katt.

Då är det liv i luckan ska jag säga. Det är ett "race" ut till köket - Isaac i spetsen med högst röst - och jag snubblar nästan på min väg fram till skåpet. Varje kväll är det fest.

Mina katter är torrfoderjunkies och har varit svåra att "avvänja". Nu är det Mjau för hela slanten och jag vet vad det får i sig.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

lynxlo
2012-12-29 18:40
#13

Många tack för era svar och tips! Oj Nilla, katterna måste dyrka dig om torr fralla blir gångbar föda! En sak jag upptäckte med Nanna (som är den lilla runda) är att hon faktiskt äter om jag långsamt matar henne första tuggorna med bestick- med lite medverkan blir det intressant med ny mat. Sedan jag skrev inlägget har hon pillat i sig både det ena och det andra med hjälp av denna metod, så jag är lättad och glad, och rik på bra tips om hon skulle bli kräsen igen! Hon har förvisso silversked i mun, men bra mat i magen!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: