Annons:
Etiketthälsa
Läst 12317 ggr
mylicharlie
2012-12-14 13:01

Komplikationer vid kastrering

Hej,

För precis en vecka sedan kastrerades Freja på en mindre klinik där vi bor. Jag hämtade henne efter operationen. När jag fick henne hade hon ingen krage på sig i buren men jag litade på att var helt ok. Väl hemma så tog jag in henne i sovrummet och stängde dörren. Så fort jag tog ut henne ur buren fick hon på sig kragen och jag kontrollerade såret. Det var torkat blod runt såret och sprit. Jag ringde vet. kliniken och fick förklarat att det var helt normalt. Nu menar jag torkat blod över i princip hela magen. Jag gick i god tro till det. Jag vakade över henne konstant och försökte hålla henne lugn.

Efter mindre än två timmar upptäckte jag att det såg ut som att stygnen gått upp. Jag blev osäker - skulle det se ut sådär? Jag hade tidigare inte tittat på själva snittet då jag mest var fundersam över det torkade blocet och det gula (sprit, som jag fick förklarat för mig). Jag försökte ringa tillbaka till vet. kliniken men dessvärre hade de hunnit stänga. Jag ringde då Bagarmossens djursjukhus och de bad mig komma in på en gång med henne. Jag ringde min syster som skjutsade. Väl på sjukhuset så fick vi på en gång komma in i ett rum. De kunde konstatera att såret var öppet.

Vi fick vänta ett tag i väntrummet och en sköterska kom hela tiden och kollade till henne så hon var ok. Det luktade väldigt illa om henne och hon var matt. Tillslut fick hon komma in och de tog hand om henne. Spolade rent och sydde igen henne. De berättade att två av tre lager hade gått upp. Hade det tredje lagret gått upp hade hennes organ ramlat ut, fick jag också förklarat för mig. Jag var helt chockad! Omtumlande dag och dessutom blev hon ju sövd en gång till när de skulle sy henne. De på Bagarmossen tyckte att vi skulle kräva kompensation för komplikationerna. De berättade också att de inte hittade några rester från stygnen. Vilket var mycket märkligt.

I måndags ringde jag på en gång till vet kliniken som utförde ingreppet. De lät på dem som att det absolut kommer kompensera detta. Och de verkade se ganska allvarligt på det hela. Men så fort jag fick prata med veterinären/chefen - är osäker på vem det var så blev det helt plötsligt en annan reaktion. Ho hade då pratat med Bagarmossen och det faktum att stygnen inte ens hittades fick dem att inte ta ansvar för detta. De hävar att det inte är deras fel och att de inte kommer kompensera mig för detta. De kan stå för kastrationen endast. Men tänker inte ta på sig ansvaret för att stygnen gått upp.

Till saken hör att jag har gjort allt jag blivit ombedd att göra plus lite till. Jag satte på ehnne tratten så fort hon kom ur buren, jag har vakat över henne sen hon kom hem utan att ens gå på toaletten. Hon ahr inte varit med de andra katterna. Men de gav henne ingen tratt utan ghävdar att hennes bur var för liten för att hon skulle kunna ha tratt på sig. Medan vi hade samma bur när vi åkte till Bagarmossen och då hade de satt på tratt på henne när hon låg i buren. De säger att hon inte har kunnat ta bort stygnen medan hon låg i buren. Detta för mig är helt sjukt. Jag sa att om hennes tredje lager gått upp så hade organen ramlat ut och då sa ho att "ja, fast det avr så bra sytt så det var ingen riskt för det. Och nu hände inte det". Jag blir så förbannad!!! Jag kommer inte ge migi detta och jag har sagt att detta inte är OK alls och att jag inte kommer gå med på att endast bli kompenserad för kastreringen. Jag vill ha kompensation för komplikationerna. Att de betalar i alla fall självrisken för besöket på Bagarmossen.

Nägån som varit med om något liknande? Feedback?

Mvh

Jenny

Annons:
Lejdet
2012-12-14 13:42
#1

Låter fruktansvärt!! Kan du PM:a mig vilken veterinär det var eftersom jag också bor i Stockholm och aldrig i livet skulle sätta min fot hos denna klinik!

Tror absolut inte att det är varken kattens eller ditt fel att såret gick upp! Mina honor har aldrig behövt ha tratt då de har haft endast ett 2-3 cm långt snitt som varit sytt med inre fortlöpande stygn som inte varit några knutar på. Man har knappt sett såret efteråt.

Hade jag varit du så skulle jag hävda att det faktiskt är en raskatt som du hade tänkt ställa ut och nu får hon ett fult ärr på magen! Sen ska du självklart strida för att du får självrisken betald.

SacredSouls
2012-12-14 14:02
#2

Rynkar på näsan Så fryktelig opplevelse.

Nei det er absolutt ikke din feil eller pus sin feil.Man skal jo kunne ta hjem en kastrert katt i den tro at det er godt nok sydd.

Jeg synes du burde levere inn en klage jeg.Gå videre med det.Absolutt! De burde ikke få lov til å oppføre seg eller fortsette på en slik måte.Ikke gi deg men krev å få kompensasjon.

Jeg har ikke opplevd noe lignende i forhold til Kastrering men jeg husker veldig godt at jeg var hos en veterinær med en liten syk kattunge (noen dager gammel) Veterinæren holdt den ca 30-40 cm over bordet og sa: jammen denne er jo halv død og slapp kattungen rett ned i bordplaten som om det var en ekkel død mus han holdt i hendene.

Det er desverre mange veterinærer som aldri burde hatt den jobben de har.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-12-14 15:12
#3

Vilken hemsk upplevelse både för dej och katten! Gråter

Självklart ska du ha kompensation för detta och de bör även betala dej för besöket du fick göra på Bagarmossen. MINST! Skrikandes

Ge dej inte för så ska det inte behöva gå till!

/Elisa

Nilla
2012-12-14 19:03
#4

Herregud! Du måste ju anmäla denna veterinär, så de får utreda saken. Det låter ju inte klokt.

Förvånad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]1
2012-12-14 20:01
#5

När jag snittat min Balineshona Melli bet hon av stygnen efter knappast två dygn, dem var glest sydda och med stålliknande tråd. Det belv givetvis panik hemma då buken hotade åka ut och till Skara hade jag inte lust att åka med nyfödda kattungar, men till min lycka stannade skövdes djurkliniks veterinär och djurskötare kvar efter arbetstid och sydde ihop Melli igen. stygnen var sydda utan på magen och nu använde han tekniken att sy dem inifrån på ngt vis vilket är det bästa då katter har en förmåga att dra upp sina stygn.

Är jag jätetnoga med att kräva idag när katt honkatt kastreras eller annan mot förmodan skulle behöva opererar igen.

Jag fick ut på försäkringen då jag fick sy om igen, men jag var inte glad så jag förstår din förtvivlan.

Reklamera detta för det är en tjänst du köpt!!

//Lisa från Qjou´z

[lisme]
2012-12-14 20:25
#6

Vi har etterhvert vært gjennom et antall kastreringer av både hunnkatt og hannkatt. Ingen av dem har brukt krage, body eller skjerm og ingen av dem har vært interessert i operasjonssårene. Men det vi har lagt vekt på hos veterinæren er at operasjonssåret på hunnkatter må sys ekstra godt fordi vi har katter som er veldig aktive.

Jeg er helt enig med de andre, rapporter dette og stå på sånn at du får dekket ALT!

Annons:
UlrikaD
2012-12-14 20:26
#7

Jag har varit med om detta, dock inte på katt utan på iller. Men ingreppet är exakt likadant vid en Kastrering.

Men hos min hona hade det ändå gått en vecka efter operation. Jag hittade henne på hallgolvet med alla organ på golvet och hon försökte "städa upp" sina egna organ.

Det var den värsta upplevelsen i mitt liv. Hann inte ens ut till taxin så var hon död.

Då hade det innersta lagret inte varit fäst ordentligt, så där hade det lossnat nästan direkt. Sen hade organen tryckt på nästa lagers stygn som hade släppt osv, tills alltihopa brast.

Krama din katt, du hade tur som har henne kvar.

Garmabias
2012-12-14 20:54
#8

Stackars stackars er!!

Vilken tur att hon klarat detta så pass bra.

Jag har upplevt samma sak med min fina hund. Det blev komplikationer och jag har ingen hund längreRynkar på näsan

Reklammera och anmäl detta.

SacredSouls
2012-12-14 21:01
#9

#7 og #8. Så fryktelig.Gråter

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Missannas
2012-12-14 23:14
#10

Men herregud vilka hemska upplevelser ni har haft Gråter

Mylicharlie, jag tycker absolut du ska gå vidare med detta, så får det inte gå till. Vilken tur att du var uppmärksam och tog så bra hand om din Freja.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
2012-12-14 23:25
#11

Fruktansvärt! Vilken tur att du var så uppmärksam och snabb och att hon överlevde!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2012-12-15 01:26
#12

Häpnar och beklagar de hemska erfarenheter ni beskriver! Stå på dig Mylicharlie & hoppas Freja återhämtar sig fint nu!

lynxlo
2012-12-15 10:10
#13

Herregud, vilket helsike både för Freja och dig! Hur mår hon? Utöver ersättning för tjänst så borde du kräva ersättning för "sveda och värk" tycker jag ( även om det onödiga lidandet inte kan ersättas direkt till Freja utan kräver mänsklig mellanhand). Jag undrar vad för ingrepp de gjort för Kastrering. Jag har varit med om tre kastreringar av honkatter, varav två för 17 år sedan, och de utfördes med ett centimeterlångt snitt varigenom äggstockar och äggledare togs ut med en virknål. Det låter som det här handlar om ett jättesnitt? Håller tummarna för snabb återhämtning, stackars Freja!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
mylicharlie
2012-12-15 10:38
#14

Tack för era svar!

Jag vet inte hur jag ska gå vidare med detta. Har begärt journalen från Bagarmossen och får den per post i dagarna. Har funderat på den lokala tidningen här i Tyresö och ARN om de inte kan bemöta mig.Har även fotat det öppna såret när vi var i bagis. Ska försöka lägga upp det här sen så får de som vill se.

Har redan sagt att jag vill ha ersättning för kostnaderna för komplikationerna. Kan jag kräva mer nu i efterhand? Visste bör de ha tratt vid hemgång? I buren?

Jag känner mig illa behandlad. Men jag är inte heller den som lägger mig i sånna här grejer och jag kommer kämpa för att få rätt. För Freja.

#7 Jag beklagar verkligen!!! :( Det måste varit hemskt!!!

#8 Jag beklagar!!! Detta får bara inte ske!!! Man hör hela tiden hur kastration inte alls kan leda till att djuret inte klarar sig! Detta är så hemskt. Jag vet ju att det var viktigt att få henne kastrerad men såhär i efterhand undrar jag om det var värt det. Är så jävla ledsen. Och blir så illa berörd när jag läser om att djur dött av Kastrering.

Frejsan är pigg och glad idag. Men ho har fått en stor bula vid opersationssåret. Har läst runt på nätet och de är tydligen vanligt? Ringde bagis igår och de sa att det inte brukar vara någon fara men om det är så att hennes allmänntillstånd försämras bör vi åka in och kolla upp det. Jag vill inte gå tillbaka till kliniken här. Litar inte på dem alls.

Hennes snitt är ju ca 4 cm. Och de har sytt med tråd som tas upp av kroppen.

cillaroten
2012-12-15 10:46
#15

Vilken upplevelse Rynkar på näsan

Hoppas att hon läker fort och bra nu!!!

Lejdet
2012-12-15 12:48
#16

#14 Tur att hon är bättre! Sattes hon inte in på någon antibiotika? Det skulle man direkt gjort på en människa där ett op.sår hade rupturerat! Passa dig så att den där bulan inte är en varböld.

Garmabias
2012-12-15 14:14
#17

Ett snitt som var 1 cm långt och där vetrinären tog ut äggstockar samt äggledare med ett litet virknåls format instrument att jämföras med ett snitt på 4 cm..? Är det någon som vet varför en hel del vetrinärer inte sköter "operationen" på samma sätt och på bästa sätt?

Jag själv orkade inte driva någon somhelst process mot min urusla vetrinär då, vilket retar mig nu i efterhand förståss. Förlamad av sorg och okunskap om hur man går tillväga när man "klagar".

#14 Du ska såklart få journalen som du kopierar och skickar vidare till ditt försäkringsbolag. Du gör en skadeanmälan via ditt försäkringsbolags hemsida först av allt.

Du kan också ta kontakt med en riktigt proffesionell vetrinär som läser igenom journalen och kan ge dig besked på varför snittet var 4 cm osv. Detta kan du också ta skriftligt på och kopiera.

Sedan har du ARN som du om det behövs kan göra en skriftlig anmälan till. Men först ska du ställa ett skadestånds krav direkt till din vetrinär tror jag.

Det finns säkert flera här inne på detta forum som kan förklara på ett enklare sätt eller rätta mig om jag har fel.

#10 Jag tror att du har koll på denna biten Anna?

Lycka till!

Missannas
2012-12-15 14:52
#18

#14 Det finns inget som hindrar att du framställer nya krav om ersättning nu i efterhand.

Jag tycker Garmabias kommer med bra tips.

I första hand så kan du ju höra av dig till veterinärkliniken igen och boka ett möte för att framställa kritik och krav på ersättning. Då är det förstås bra att ha med journalen, kvitton och gärna ett utlåtande från Bagarmossen. Funkar inte det så kan du vända sig till ARN.

Man kan ju även göra en anmälan till ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård men det hjälper inte dig att få ut någon ersättning.

Berätta gärna om hur det går.

Bula vid op.såret fick mina kastrerade tjejer också och det var helt normalt, hoppas att Freja läker fint nu och slipper fler vet.besök.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

UlrikaD
2012-12-15 17:42
#19

#14 Tack.

Hoppas allting löser sig för dig.

Det här med pyttesmå snitt låter ju vansinnigt mycket bättre. Nästa katt jag kastrera ska jag se till att de har den metoden på kliniken.

När det kommer till iller så kommer jag aldrig mer att kastrera någon. Det finns suprelorin-implantat till iller, det används numera här.

MijmuPix
2012-12-16 10:04
#20

Så fruktansvärt! Stackars Freja Gråter Hoppas att hon mår bra efter omständigheterna - och du med; en sån hemsk upplevelse!

Annons:
alltidsiames
2012-12-16 10:33
#21

Det här berörde mig verkligen, jag som fick rådet att min hona skulle ligga själv i ett mörkt rum efter op. Nu ville inte hon det utan hon kasade sig mot dörren till jag hämtade henne och hon fick vara hos oss andra. Det kunde ha hänt saker där i mörkret som man inte vill tänka på. Jag förstår att detta var jobbigt att gå igenom.

Siameshona
2012-12-16 10:55
#22

Så fruktansvärt!!! Hoppas allt är väl med henne!!!

Lejdet
2012-12-16 12:16
#23

Jag fick min hona Tingeling snittad och kastrerad i natt på Ultuna och jag bad särskilt om att de skulle sy intrakutant och göra så litet snitt det bara var möjligt för att få ut ungarna. Jag fick sitta med henne direkt efter op. och de kom med den överlevande ungen så fort den var ute. Hade den här händelsen i bakhuvudet…

AmandaWvW
2012-12-16 19:23
#24

Det här med litet eller stort snitt har bland annat att göra med att det gör mer ont om man har ett litet snitt, för då måste man dra ganska mycket i livmoder- och äggstockskröset innan man kan ta bort äggstockarna. Ett mindre snitt kan också betyda ökad risk för blödning då man ligerar av kärlet och sedan släpper tillbaka det in i buken utan att kunna kontrollera i efterhand huruvida ligeringen håller.

Det är helt enkelt en avvägning veterinären måste göra där hänsyn tas till mer en sårets storlek.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

lynxlo
2012-12-16 20:05
#25

Tack för detta klargörande! Värdefull info, som ägare till liten katt tror man nog automatiskt att ju mindre snitt dess bättre. Sedan denna hemska historia frågade jag min mamma som var med vid alla kastreringarna som utförts med pyttesnitt och virknåls liknande instrument, och hon berättade att det var en veterinär som var särskilt duktig på denna teknik, som utvecklat den under många år. Det är klart att man bör ha minimalt lidande för katten som prioritet, så kanske det vore väl så bra med ett lite större snitt då. Vi upplevde aldrig att katterna var nämnvärt påverkade efteråt hursomhelst, förutom av narkosen naturligtvis. Vad jag vet så arbetar veterinären kvar på en klinik i Halland, så om någon vill veta mer, bara sänd ett meddelande så kan jag skicka kontaktuppgifter dit.

Bra att höra att Freja är pigg och glad igen!!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

mylicharlie
2012-12-17 12:29
#26

#16 Nej, hon sattes inte på någon antibiotika alls. Hon hade ju metacam i tre-fyra dagar efter. Men inget annat. Hur har det gått för dig med kastreringen av din hona?

#17 och 18 Tack för info! Kommer göra det. Jag försökte fråga på Bagarmossen om snittet var väl gjort men de ville inte uttala sig om det. De tyckte att det såg rätt bra ut och menade på att sånt här händer. Men jag tycker ju att detta är märkligt. Jag hakar hela tiden upp mig på det med att hon inte fick tratt när hon låg i buren. Där är problemet tror jag! Det var nog då hon kom åt att bita upp stygnen, alt. att de bara gjorde ett uselt jobb.

#24 Jo absolut. Finns väl både för och nackdelar med storleken på snittet. Det svåra är att hitta en veterinär man kan lita på.

Carlitos
2012-12-17 16:34
#27

Hej

Vi fick ta kejsarsnitt på Marimekko, och allt hände en helg såklart, så vi var tvungna att åka in till en större veterinärklinik med henne. Efter ett par dagar märkte vi att hon var jätte stor och rund ibuken och vi tyckte att det var konstigt. Så vi åkte in till vår veterinär som vi alltid har annars och dem konstaterade att bukhinnan hade sprukigt!! Tur att det höll ihopa det yttersta lagret. Jag har för mig att det gick på försäkringen, men vi brydde oss inte om att anmäla el klaga ang detta, vilket vi borde kanske ha gjort! Vi har även vid ett annat tillfälle blivit tvungna att köra in akut till dem igen, då vår lokal inte har öppet om helgerna och jag är inte speciellt imponerad av dem veterinärena där inne. Det känns som att dem behandlar djuren lite si så sär, som på ett löpande band!

Vi fick i efterhand vår veterinärs telefonnummer privat så vi får lov att ringa även på helgerna om det skulle vara något. Dem är en mindre klinik och VÄLDIGT måna om sina patienter.

Ja hoppas att din katt mår bra efter omständigheterna <3, och ge dig inte!

Det är värt att kanske köra en bit längre efter en annan klinik.

#7 Fy va hemskt för dig, man blir riktigt ledsen. Det vill man inte vara med om. Kram till dig <3

Annons:
Sagolik
2014-10-03 19:56
#28

Horribel historia! Vilken var veterinären?

GunillaSverkersson
2014-10-03 21:45
#29

Fruktansvärda berättelser. Lycka till med din tjej. Vi har varit med om liknande historia. En honkatt kastrerad vid Ulltuna. När vi kom och hämtade henne, hade hon tagit av sig tratten.  Skötaren satt tillbaka den. På vägen hem upptäckte vi ett gapande sår, det var bara att vända bilen och åka tillbaka , ny sövning och de sydde ihop henne. Den katten fick inga komplikationer, men onödigt lidande. Man tycker att de borde kolla såret innan de skriver ut , om katten har tagit av sig tratten under vistelsen.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

alltidsiames
2014-10-04 08:09
#30

Jag vet att en uppfödare här i Malmö hade chockupplevelsen att hitta sin katt med alla organen ute.

kalindas
2014-10-04 09:31
#31

Usch! Inte skrämma mig nu när jag precis kastrerat min vildkatt och just nu verkat hon ha ont och jag kan inte se hennes mage. 😕
Får bara hoppas ungarna inte rivit upp nåt.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: