Annons:
Etiketthälsa
Läst 1671 ggr
Sagolik
11/21/12, 11:51 AM

Analkörteltömning gav ny katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ville bara dela med mig av gårdagens veterinärbesök!

Hjalmar har varit lite nedstämd några dagar samt slickat, kliat och gnagt sig på bakkroppen. Jag släpade iväg honom till vetten och han tömde Hjalmars överfyllda analkörtlar, och vips fick jag tillbaka den gamla vanliga pigga, keliga Hjalmar.

Katten "kel-välter" vart jag går, spinner oavbrutet och stutsar omkring som vore han en 2-åring (han är en 2-åring).

Tjo!

/Sarah

Annons:
berthagenn
11/21/12, 11:59 AM
#1

Kyss

kalindas
11/21/12, 1:17 PM
#2

Skönt att höra! Glad

Ha noga koll på honom så det inte kommer igen. Min Spokie led av detta sina sista år i livet. Han dolde det så väl att jag ofta inte hann upptäcka det förrän han fick bölder. Rynkar på näsan

Hade tänkt plocka bort dem på honom, men då han fick andra problem så blev det att jag tog bort honom. Han var då 12,5år.

Så får din kille problem igen, få dem bortopererade!

/Elisa

Missannas
11/21/12, 2:51 PM
#3

Oj då, detta har jag dålig koll på, kan alla katter drabbas av detta? Kan man se om de behövs tömmas? Är det ett kirurgiskt ingrepp eller hur töms de?

Härligt att han får vara en gosig och obekymrad 2-åring igen Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
11/21/12, 3:15 PM
#4

Dom kollade Sims när han var inne senast och dom var ok. Det görs med fingrarna och dom trycker ut innehållet på varje sida om analöppningen.

Rithwa
11/21/12, 3:39 PM
#5

jag hade en katt för många år sedan somhade samma besvär, till dess min veterinär operade honom allt blev bra sedan och han besvär försvann. Däremot kunde ha bli trög när han bajsade men då fick han lite paraffinolja och det hjälpte alltid.

Sagolik
11/21/12, 3:42 PM
#6

#2 Tack för info!!!! Ska helt klart hålla koll på hans bakre region i fortsättningen, samt tömma körtelsäckarna regelbundet. Katten blev ju ett halvt kilo lättare efter tömning. :D

#3 Nej, det är inget dramatiskt ingrepp egentligen, men Hjalmar krävde lugnande och det kan jag tänka mig att många katter behöver, då det inte direkt är avslappnande för katten att bli grävd i dessa känsliga skrymslen och vrår. Man kan göra det själv, men min vette rekommenderade inte det eftersom det finns en risk att man i stället klämmer sönder analkörtelsäckarna.

/Sarah

Annons:
Mezzoluces
11/21/12, 4:15 PM
#7

Jag har varit niga med att tömma analsäckarna på mina djur i flera år och har aldrig haft problem med det. Lärde mig av en veterinär, man får bara vara lite försiktig och så får det inte göra ont på dem. Brukar tömma dem när hundarna börjar köra rallybajs på matterna hemma :-)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
11/21/12, 6:58 PM
#8

Hundar är lättare att tömma på. Lite svårare på katt, men vänjer man dem borde det fungera.

På Spokie kom bölderna med raketfart, det kunde bara gå några veckor. Tror det blev någon typ av ärrbildning där pga bölden. Hade han inte fått trasig käke som inte läkte, så hade jag opererat bort det. Men tredje ggn. han fick det tog jag bort honom.
Katterna var nästan alltid lite hårda i magen och jag tror att det var orsaken. De fick ju aldrig nåt annat än torrfoder. Mer vätska (burkmat) i dieten och mer kött borde förbättra det.

/Elisa

Sagolik
11/21/12, 10:29 PM
#9

#8 Åh vad skönt med någon som inte tycker att katterna endast ska äta veterinärtorrfoder hela dagarna. I hela sitt liv. I evighet. Amen.

Upp till toppen
Annons: