Annons:
Etikettstandard
Läst 1890 ggr
lynxlo
2012-11-18 15:15

Tips på instruktiv bok om kat IV, rasstandard mm?

Hejsan!

Jag blev inspirerad att skriva och fråga efter att ha läst uppropet till SVERAK nedan. Blev så glad över den bifogade "standard for oriental cats" i tråden- den förklarade ett och annat. Jag har levt med orientalkatter sedan 6-års ålder (är gammal i dag..) men inte engagerat mig i kattkretsar, bara njutit av de älskade kompanjonerna varenda dag. Den första orientalen köptes till familjen på 80-talet, en underbar chokladfärgad pojke med infernaliskt gröna ögon och öronen mitt på huvudet. Han hade väldigt lång nos och knick på svansen. Om jag nu tittar på dagens "bra" katter så är det lite smått chockartat hur snabbt typen utpräglats, och det gör mig nästan lite rädd med vilken hastighet förändringen kan ske, magkänslan säger stopp, stopp och vänta nu!

 Jag vore mycket nyfiken att lära mig mer om hur standarden tolkas och praktiseras i utställnings- och uppfödarsammanhang, och har nu så många frågor. Börjar med ett par här och hoppas att någon har tid och lust att svara vid tillfälle.

När jag läser standarden slås jag av att det inte står någonting om temperament (om jag inte missat i förkortningsdjungeln :P!). Bedöms inte temperament i utställningssammanhang, eller går det in i kondition? Jag kan tänka mig att tiden är knapp för att få någon heltäckande uppfattning men tänker att temperamentet för dessa katter är en så stor och fantastisk potatis, som borde uppmuntras och premieras på något sätt. Jag har ingen erfarenhet som utställare så jag vet nu inte om det kanske nämns i något fält för "allmännt omdöme" eller liknande.

Kan någon tipsa om det finns något "standardverk" för att lära sig "läsa av" kat IV katter, med bilder som visar fördelar och defekter? Skulle så gärna vilja få lite inblick i resonemangen kring detta! Det är lite av en gåta för mig hur man kan se på en pyttekatt(unge) om den är en lovande "skönhet" eller ej. Fokus verkar vara på huvudet på kattungar, och jag förmodar att det då är öronens bredd och placering, ögonens form och placering och nosens längd/bredd samt hakan och profil som man kan tänkas uttyda? Finns det några speciella drag som man kan vänta sig består  mer än andra genom utvecklingsprocessen? Jag har sett kattungar som såg oerhört extrema ut som barn som sedan rätat ut sig helt som vuxna, och undrar om detta är helt individuellt från katt till katt eller om det finns knep för att se in i kristallkulan?  Ja, många frågor som sagt, och lite luddiga dessutom! Kanske finns det kurser man kan gå, eller vad sägs om en glad studiecirkel?

Alla svar eller oneliners emottages tacksamt :)

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2012-11-18 17:00
#1

Man bedömmer inte temprament på katter men däremot så kan en katt få KIB (kan inte bedömmas). Det kan gälla lite olika på hur rädd domaren är och hur hysterisk katten är. 
Vissa katter har fått KIB för att de fräser eller viftar med tassen mot domaren. Andra domare kan tåla mycket av en stressad katt innan de väljer att ge KIB.

Vet inte om detta ovan finns i Sverak, men i gamla IDP fanns det.

/Elisa

lynxlo
2012-11-22 00:54
#2

Tack för svar!! Hade nog själv viftat mot domaren även om jag är rätt beskedlig hemmavid.. Förstår att det nog skulle vara svårt att bedöma temperament. Om så ändå vore hade förmodligen kat IV katter tagit hem samtliga BOB titlar, och det vore kanske "orättvist"..

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: