Annons:
Etikettavel
Läst 2557 ggr
Happy Sun Faces
11/7/12, 6:24 PM

Pris på OSH/SIA ?

Hejasn !

Hur kan det komma sig att det skiljer sig så mycket mellan uppfödare på priserna av OSH kattungar.

En fin hona med goda linjer och lovande för utstälning kan hos en uppfödare kosta 8000:- medans hos annan uppfödare 13000:- ?

Vad är sagt om priser till köpare hos tex Siames och Orientalgruppen..inga riktpriser så alla uppfödare håller ungefär samma priser ?

Vad hör man betala för en OSH med fina linjer bakom och lovande för utstälning ?

/M

Annons:
kalindas
11/7/12, 6:37 PM
#1

Det kan ha att göra vilka tester som görs på katten och i vilken del av landet man bor. Sen tror jag en del tar mer om de har en katt som är importerad för att få tillbaka lite av pengarna de lagt ut.
Men personligen tycker jag att 8000 - 9000 kr är ganska lagom att betala för en OSH, oavsett linjer.

/Elisa

Mewz
11/7/12, 6:43 PM
#2

Ja, det råder fri prissättning och jag personligen ser ju hellre att man kanske skiljer på sällskap kontra avelskatt i prissättningen. Att en avelskatt kostar mer än en sällskapskatt, helt enkelt.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

SacredSouls
11/7/12, 6:44 PM
#3

8000 er en ganske normal pris. Det varier jo en del men rundt 8000 ++ bør man nok regne med.

En katt kjøpt til oppdrett koster også som regel noe mer enn en katt til kun kos.

Nå vet jeg ikke om dette er Sverige men uansett så er 13-15000 noe man må regne å betale nedover i Europa og andre steder i verden. Vi henger litt etter her oppe i norden Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Happy Sun Faces
11/7/12, 7:33 PM
#4

Tjooho!

Själv tycker jag att 13000:- eller mer är aldeles för mycket.

Att priset håller sig kring 8000:- och möjligen 10000:- om man tagit dyra tester eller lånat hane från utlandet är OK.

Endel rasklubbar har gått samman om en gemensam prissättning så att alla uppfödare ligger på samma nivå. Jusst att det inte godtyckligt ska bli så att en uppfödning är värd mer än andras utan egentlig skilnad i linjer, tester, utlandslånad hane, mm.

Jag hade önskat att man i Siam/Orientalgruppen gjort så..Beslutat om en mer gemensam prissättning i uppfödningarna av kattungarna.

Eller vad tycker ni ?

/Micke.

Mewz
11/7/12, 9:02 PM
#5

Tja, jag skulle personligen inte vara med i en förening som bestämmer vad man "ska" ta betalt för sina ungar.

Varför ska inte tex ovanligare linjer vara mer värda? För ur ett avelsperspektiv är dom ju det, då dom inte är lika exponerade.

Du måste ju även skilja på sällskapskatt och avelskatt, den förstnämnda har inget avelsvärde.

Det är ju inte svårare än att man köper katt från den som man tycker har det som motsvarar ens krav, i alla aspekter.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

cillaroten
11/7/12, 9:07 PM
#6

Håller med ovanstående!

Annons:
[lisme]
11/7/12, 9:37 PM
#7

Det varierer vel fra oppdretter til oppdretter hva som inngår i prisen for en kattunge, hvilke tester som er gjort osv

Vi tar nå 7000 Nkr (ca 8000 svenske) for en kattunge. Da er foreldrene testet for FIV/FeLV, PRA (hvis ikke besteforeldrene er PRA negative), kattungen er ferdigvaksinert (det er uvanlig i Norge at kattungen leveres med mer enn en vaksine), den er id-merket med mikrochip, har fersk helseattest, stamtavle og er kastrert. Andre oppdrettere tar 7000 Nkr for kattunge med stamtavle, helseattest og en vaksine

Happy Sun Faces
11/7/12, 11:01 PM
#8

Jag tycker tvärt om, att en jämnt pris gynnar rasen/raserna och får fler att välja raskatter. Självklart skall en sälskapskatt tinga ett lägre pris men det har jag aldrig sagt något om. Min fråga var hur lika katter kan kosta helt olika hos olika uppfödare.

Jag anser således fortfarande att rasklubbarna skulle utverka ett riktpris för uppfödarna så detta för mig ganska oseriösa prissättning blir mer sälsynt än idag.

[lisme]
11/8/12, 12:52 AM
#9

#8 Du forteller at en del raseklubber har gått sammen og bestemt seg for et prisnivå, hvilke klubber er dette? Og hvordan kan du påstå at det i dag er useriøs prisetting på orientalske katter? Hva begrunner du det med?

Mewz
11/8/12, 7:48 AM
#10

#8
Lika katter? Det är ju ett vitt begrepp. Upplever du själv att det är vanligt att uppfödare sitter med precis samma katter? Det gör nämligen inte jag.

Och oavsett så är det fri prissättning som gäller, en del tar mer och andra mindre. Vissa dumpar priset när kattungarna blivit 12 veckor, andra (bla jag) gör det inte. Det om något anser jag oseriöst, som om katten per automatik blir mindre värd när den uppnått tidigaste leveransålder.

Och som #9 skriver, vad är en oseriös prissättning? Enligt konkurrenslagen kan det dessutom vara ett brott om "företag" kommer överrens eller skriver avtal med varandra kring att ta ut ett visst pris. Man får heller inte tvinga en återförsäljare att hålla ett visst pris, vilket borde bli applicerbart om en rasring skulle bestämma priset.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Lejdet
11/8/12, 10:25 AM
#11

Jag tar själv 7000:- för en defektfri kattunge och tycker att det är ett lagom pris, men jag är beredd att betala betydligt mer för en avelshane/hona med ovanliga linjer och fantastiskt utseende.

I övriga Europa verkar priserna vara betydligt högre, jag letar själv just nu efter en import och 13.000 är ingen ovanlig siffra.

För en ren sällskapskatt skulle jag nog inte ge mer än max 7000:-

Jag brukar ha omkostnader på ca 3000:- per kattunge fram till 12 v så man "tjänar" ca 4000:- om man har tur och kullen är frisk och problemfri. Sen återinvesterar man som uppfödare såklart de pengarna i en ny avelskatt.

GunillaSverkersson
11/8/12, 10:50 AM
#12

Då räknar du ju inte vad de vuxna kostar året runt Flört Om man räknar med deras kostnader går nog de flesta inte plus på sin hobby.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Mezzoluces
11/8/12, 11:42 AM
#13

#11 du har ju turen att handhålla med egna hanar, jag måste betala mellan 1000-2000 per kattunge vilket gör att min prissättning kanske ligger lite högre på kattungarna.

TS Jag ser inget konstigt med en prisskillnad på 7000-13000 på en kattunge så länge man får minst samma kriterier (tester, blodprov mm mm) det finns absolut inget oseriöst i detta. ALLT är upp till köparen vad man vill ge för en katt. Så länge en uppfödare säljer sina katter för det priset kommer den nog inte att sänka, och är förmodligen en av de uppfödare som slutar i pluss minus noll när året är slut. Dessutom har råd och att importera flera katter mm. Bengaler tex kostar betydligt mer att köpa, där är normalpris 13000-18000……

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Annons:
Nilla
11/8/12, 11:59 AM
#14

Puttar upp en annan diskussionstråd. Man blir inte rik på att föda upp katter - snarare tvärt om.

Jag är FÖR fri prissättning. Vi har alla olika omkostnader, en del lägger dyra pengar och mycket arbete, på att importera avelsdjur etc - och detta bör man naturligtvis beakta. Vill du ha utställningmaterial med för Sverige "intressanta linjer" - får du betala för det. Det måste vara upp till var och en att betala det priset.

Jag är inte med på att rasringar och kattklubbar ska bestämma vad vi ska sätta för pris på katterna. Vi ligger som sagt lägre i våra priser än de gör utomlands. Kat-4 är relativt "billiga" jämför med exempelvis Ocicat, Bengal och Sphynx.

Värre är när uppfödare DUMPAR priserna och säljer kattungar till "vrakpriser" - det förstör för de andra uppfödarna - och känns heller inte rätt mot kattungen. Jag anser att kattungen är precis lika mycket värd, även om den råkar vara 20 veckor. Ofta blir den dessutom extra trevlig och trygg, eftersom den har fått lite mer tid med sin mamma. Det kan bara vara positivt. :)

RIK PÅ KATT

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Missannas
11/8/12, 1:25 PM
#15

#10 Bra skrivet Glad jag håller med.

Det skulle vara intressant att veta vilka kattklubbar du refererar till TS, precis som #10 skriver så är det som utgångspunkt inte förenligt med konkurrenslagstiftningen att avtala om försäljningspriser, varken direkt eller indirekt. Sådana avtalsvillkor är ogiltiga. (Konkurrenslagen 2 kap. 1§ och 6§).

Siames-och orientalgruppen är en seriös förening och skulle aldrig få för sig att bryta mot lagstiftningen.

Det är fri prissättning som råder, de uppfödare som tar mer betalt har säkerligen sina skäl, avel är inget man sysslar med i syfte att tjäna pengar! Gillar man inte en viss uppfödares prissättning så får man helt enkelt vända sig till en annan uppfödare.

Personligen så tycker jag att det är konstigt att priserna på våra katter ofta ifrågasätts, jag undrar om samma personer även ifrågasätter prissättningen på annat. Tycker du TS att det t.ex. är oseriöst att olika TV-apparater kostar olika mycket? (Inte för att katter är jämförbara med saker, utan principiellt.)

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
11/8/12, 4:27 PM
#16

#13 "tur" vet jag inte om jag kan kalla det FlörtTungan ute

två soffor nedpissade..alla gardiner nedpissade.. viasat-boxen nedpissad.. etc.etc.. samt anmäld av grannarna för att de låter för mycket! Så det kostar nog mer än det smakar har jag insett…

GunillaSverkersson
11/8/12, 5:37 PM
#17

# 13 Du glömde nog att räkna med dessa kostnaderGladFrån Kelsos första kull gick pengarna direkt till en ny soffa till Elvira Glad+ många andra slängda saker

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Mezzoluces
11/8/12, 8:35 PM
#18

#16+#17 ha ha eller hur :-)

#14 bra skrivet Nilla!

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

[lisme]
11/8/12, 10:51 PM
#19

En annen ting som også koster mye er når man får f.eks parasitter som Giardia og Tritrichomonas Foetus. Det er ganske mange etterhvert som har hatt en eller begge disse parasittene og har fått føle både på kropp og pengebok hva det vil si. Det er selvfølgelig ikke knyttet direkte opp til kostnadene med å få fram et kull, men det er en del av totaløkonomien for en oppdretter

[figgelina64]1
11/9/12, 6:52 AM
#20

Hm…undrar just om denna diskussion förs när det gäller pris på hundvalpar…hör ju inte direkt hit men för en hundvalp kan man betala 15.000-20.000:- utan att det är speciellt, men så fort det gäller katter så blir det höjda ögonbryn och diskussioner…och hur skall vi någonsin kunna höja kattens status om vi i princip skall skänka bort dem för det är vad det skulle handla om i slutändan efter att kostnaderna av en kull är borträknade.

Om du tycker det är så dyrt med en raskatt finns jättemånga fina huskatter på landets alla katthem som behöver ett kärleksfullt varmt hem att få komma tillKyss

En rasring eller kattklubb har juridiskt sett inte rätt att gå in och skapa kartell och bestämma priser på kattungar/katter, en konstig idé som jag inte alls förstår och ärligt talat förstår jag inte den fortsatta diskussionen som den som skrivit inlägget för över huvudtaget, förstår att man kan undra och fråga om priser men sen…? Obestämd

Mvh Lisa Prytz

Annons:
carinbrack
11/9/12, 2:44 PM
#21

Jag som enbart är kattköpare och inte uppfödare tycker att det är helt naturligt att en katt med speciella linjer och anlag som man ska använda i avel och som uppfödaren fått gå igenom stor möda för att baka till kostar lite mer än en "kosepuss" som kanske är lite lättare att baka.

aceso
11/9/12, 6:54 PM
#22

Min erfaring er at prisen for en hund ligger på 10 000 - 12 000. Så er det sikkert noen spesielle individer og raser som er mer verdt, men prisen for hunder som selges som selskapshund holder seg stabil. Og slik mener jeg det bør være for en katterase også. Altså at prisen for en selskapskatt innenfor en rase holder seg på et stabilt prisnivå. Da er det lettere for en uerfaren kjøper å føle seg trygg på at de ikke gjør et dårlig kjøp. Er selskapskatten for dyr, kan de føle seg utnyttet. Er prisen for lav, så kan de føle at katten er mindreverdig eller dårligere enn en dyrere katt. Men dersom det er katter som selges til utstilling eller avl så er det en helt annen sak. Da mener jeg at prisen godt kan flekse nesten ubegrenset, for da er det gjerne en erfaren kjøper som kan rasen og markedet som vet hva de gjør.

[figgelina64]1
11/10/12, 8:03 AM
#23

#22, det var billiga hundar kan inlägga att en Norwichterrier idag ligger runt 14000-17000:- och är i normalpris det finns betydligt dyrare och 20000:- för en rashund är inte ovanligt.

#4, Jag säljer alla mina kattungar främst till älskade familjemedlemmar/sällskapskatter om sedan köparen vill ställa ut är det upp till dem.

Blir dem sugna på att använda i avel tar vi en diskussion om detta om inte annat anges i avtal från början.

Katter som ställs ut är älskade familjemedlemmar och hemmakatter, men med mattar/hussar som är intresserade av detta, komma ut och träffa likasinnade så bara för att dem inte ställs ut eller används i avel behöver dem inte vara sämre för det.

Kat IV katterna i Sverige håller en hög och fin standard och uppfödarna är mycket seriösa, vilket du kan läsa och sumera i dem svar du fått och det skall vi vara stolta över Skrattande

Upp till toppen
Annons: