Annons:
Etikettkattprat
Läst 1488 ggr
Annie08
2012-11-01 10:28

Hjälp får inte tillbaka min siames katt

Hej! Detta började som något jag trodde skulle bli bra för min katt.

Jag var hos vetrinären och det sa att han hade tand problem Forl och  behövde  röntga tänderna och  kanske dra ut tänder.  I samma veva  gick jag och min man isär och kände att ja inte hade råd med vetrinär kostnaderna och kände att han  är värden familj som har råd att ge han den vård han behöver .

Så gjorte ett av mina dumaste beslut någonsin att  prata med den jag trodde skulle kunna hjälpa mig mest uppföddaren.

ville ha hjälp av uppföddaren att sälja  hono, hon svarar  snäll och vänligt att hon mer än gärna ställer upp och han kan bo där så länge så för hon har  tre vänner som är jätte intresserade av honom och varit de sen han var liten hon berättar att  alla är jätte fina hem och de har katt sen innan.

Hon frågar mig hur mycket  ja vill ha för honom ? jag svarar 4000

Hon säger det kan du inte få för han med  hans tand problem.

jag litar på henne och säger 3000 .

när jag väl möter upp henne  för att lämna över katten  så säger hon  de kommer  gå på lite annat oxå  som vetrinär  kostnader  så 2700, Dagen efter skickar jag sms och frågar om de gått bra med de andra katterna och med  min ? Hon svarar att de  gått jätte bra inga problem alls.

En vecka senare får jag sms på min telefon klockan 07.28 där hon skriver: Mitt ena superhem hoppade av.Mitt andra superhem har inte 3000 att betala.Jag  kan tänka mig  lösa ut honom enligt vårat tidigare avtal- återköp.Det äe viktigt att tänka på att han slipper flytta igen .

Jag jag svarar : om det inte har råd med 3000 hur ska de då ha råd med vetrinär kostanaden och att jag kan hämta hem han, för min mag känsla  börjar säga att jag gjort fel val  han är ändå  en familje medlem mina ögon börjar öppnas och inse vad håller jag på med  kan inte sälja  en familje medlem .

Hon svarar att :då får du komma och hämta han i kväll .

Jag hade tre fantastiska hem. Ett hem hoppade av för  att de tog för lång tid, ett hem beslutade att de inte hade möjlighet och ett tredje är inte villig att betala 3000 för en vuxen katt  ( 11 månader) som de inte vet  om det  kommer gå bra att få in i katt gruppen.

jag  jobbar fram  till 17 säger hon jag svarar  jag kommer och hämtar han efter 17 för hon ville ju att jag skulle hämta han  idag .

Hon svarar  hur ska vi lösa vetrinärkostnaden på grund av honom.

Jag svarar vad för vetrinärkostnad? och hur mycket är den på?

Hon svarar : Han har rivit snöboll i ögat och saga har också skråmor men hennes behöver  förhoppningsvis inte behandlas.

jag vet inte vad slutnotan kommer hamna på men minst 1500

snöboll öga är infekterat.

Oftast går det att  behandla utan men men i vissa fall måste man  ta bort ögat.

jag vet inte än  hon ska kolla på henne i eftermiddag.

vi har en återköpsklausul i vårt avtal som jag gärna följer.

Jag svarar  jag hämtar han  i dag

Hon skriver  hur löser vi skadorna?

Jag svarar du får skicka alla räkningarna till mig, men jag frågade om det gick bra  med de andra katterna och och min förut men hur som haver jag hämtar hem han idag.

Hon svarar  vi får betala kontant  halvsex och framåt är jag hemma vi får betala kontant..

Jag känner mig så lurat och  jag frågade om det gick  bra om ja viste att han hade skadat hennes katter bord ehon informerat mig om att de inte gick bra så kunde jag hämtat  hem han tidigare  gjorte  ett dumt beslut  att lämna bort han  från första  början .

men min fråga är nu  hur ska jag göra  har betalt 7000 för han får det gå till på de här settet  känns som hon gör allt för att gå ner i pris.

ps. namnen är  inte  äkta vill inte smuts kasta någon

Annons:
Nilla
2012-11-01 10:44
#1

Jag tycker kanske inte att pengar spelar så stor roll i det här läget. Det viktigaste är kattens väl och att han får den veterinärvård han behöver. Ingen betalar ett öre för en katt med Forl. Du får vara glad om den som tar sig an honom, betalar veterinärkostnaderna. Det är så att säga - din betalning. Och det krävs åtskilliga veterinärbesök, vilket som bekant inte går på försäkringen.

Uppfödaren gjorde säkerligen så gott hon kunde, även om jag tycker att de "eventuella skador" han har åstadkommit, bör ingå i hennes eget risktagande när hon erbjöd sig att ta tillbaka katten. Hon hade ett val att ha dem skiljda åt, eftersom han ändå inte skulle stanna där.

Jag hoppas att du kan ta tillbaka katten - det mår han säkerligen bäst av - och att du har möjlighet att betala kostnaderna för tänderna.

Det är viktigt att du läser på inför besöket och ringer runt. Det skiljer stort på kostnader för tandsandering hos klinikerna. Det finns veterinärer som röntgar varenda tand och det finns veterinärer som gör det som behövs just nu - sedan får du täta återbesök där resterande tänder kollas upp och tas. Varför dra tänder som fortfarande fungerar, om katten inte lider av det?

Jag är ingen veterinär, men har bildat mig en egen uppfattning. Har flera katter med just Forl. Välj en klinik som verkar bra, boka tid för undersökning och kostnadsförslag, samt försök nå en överenskommelse med din uppfödare.

:)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
2012-11-01 13:50
#2

Har man skrivit ett avtal om återköp är det det som gäller, dvs. har uppfödaren rätt att av dig köpa tillbaka katten för 1700:-

Angående hemmet som inte har råd att betala 3000 för katten så betyder det inte att man inte har pengar till veterinärvård. Det är det bästa hem en katt någonsin kan få men om man väljer att försöka få ut 3000:- för en katt med "påstådd FORL" så tror jag man är mer ute efter pengarna själv än att katten ska få det bästa hemmet. Jag borde veta för det här hemmet är inom min egna familj och ska personen ifråga sköta tänderna på katten så är det inte direkt så att h*n ska behöva betala först tretusen för katten och sen ytterligare åttatusen eller vad det nu kommer kosta på sikt för att hålla hans mun i skick. Bara för att man inte kan slänga ut 3000:- helt otippat när man inte har sparat till en katt betyder det inte att man inte har veterinärvårdspengar eller pengar när det krisar. Döm inte ut ett hem du inte vet ett skit om, tack.

Uppfödaren ifråga tog hem katten för att avlasta dig, för att hjälpa dig. Din katt har skadat hennes katt, och om du vill mjölka folk på pengar kanske du förstår varför folk vill kräva pengar av dig tillbaka nu? Den tanken kanske aldrig slog dig.

4000:- för en kastrerad kastrat med FORL är helt orimligt. 3000:- för en kastrerad katt med FORL är också helt orimligt. Kanske du som köpte katten skulle ha tänkt igenom det lite mer innan. Hela den här historien gör mig mörkrädd.

[hakkapelitta]
2012-11-01 13:58
#3

*ändrat

AngelsCo
2012-11-01 14:09
#4

Jag har sagt till dig att jag lovade att göra mitt allra bästa för att sälja honom för 3000 kr. Du är välkommen att hämta hem din katt idag. Det vet du. Du får visst tillbaka din katt och det är ju meningen att du ska hämta honom IDAG. Min katt är skadad och jag känner mig utnyttjad, det är klart jag vill ha ersättning för det när det enda jag fått av dig är att du går ut på ett publikt forum och försöker smutskasta mig. Jag hade tre hem som jag skulle kunna tänka mig sälja katter till flera gånger, varav ett hoppade av för att det tog för lång tid och hittade en kattunge istället. Det andra hemmet hoppade av i morse, och det tredje hemmet gör allt för sina katter men kan inte ge 3000 för en katt med FORL. 

Jag förväntar mig att du ringer mig när du står utanför så kommer jag ut med katten, vid halv sex, som överrenskommet.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
2012-11-01 14:22
#5

Allvarligt? Kräver du betalt för en katt som kommer behöva x antal veterinärbesök, som mest troligast inte täcks av försäkringen?

Var tacksam över att det finns någon som faktiskt vill ta hand om kattstackaren och ge honom en chans.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annie08
2012-11-01 14:32
#6

Ja skrev för ville ha råd om jag gjort fel eller rätt,  det handlar inte om pengar  ringde uppföddaren just på grund av att ja ville att han hamna hos en familj som har råd och kan ge han den vård han behöver.

skrev inte för att smuts kasta någon skrev bara för att få råd.

Annons:
SacredSouls
2012-11-01 14:38
#7

Jeg synes virkelig at oppdretter har hjulpet til det aller beste hun/han kunne. Både å ta katten hjem og også hjelpe til med å finne et nytt hjem.

Men kjære TS du kan ikke fovente deg å få 3000 for en katt med FORL.Rynkar på näsanDu må tenke over de faktiske kostnader dette er for nye eier (og det har du jo innerst inne gjort siden du starter innlegget ved å fortelle at du selv ikke har råd til det nå.) Og da synes jeg det bare blir fryktelig smakløst å skulle kreve penger.

Du får være glad til for at noen ønsker å ta på seg dette og kostnadene.

Jeg håper det løser seg til det beste for pus og at den får den behandling den trenger iallefall.Det er jo det viktige her.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2012-11-01 14:44
#8

Du har inte ringt mig idag. Jag har försökt ringa dig och kommit till telefonsvarare flera gånger. Du hade kunnat ringa mig innan du lade ut detta här. Om du upplever mig som svår att tala med ber jag dig ta kontakt med Torbjörn Sjögren, ordförande i Fräsets kattklubb. Du är även väl medveten om att jag arbetar fram till klockan 17 och du har fått numret till mitt jobb.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Missannas
2012-11-01 14:56
#9

Vilken tråkig situation för alla inblandade, inte minst katten.

Här har uppfödaren ställt upp och öppnat sitt hem för katten, och blir behandlad på detta sättet, förstår att hon känner sig utnyttjad. Fokus borde ligga på kattens bästa, inte på pengarna.

Precis som alla redan har skrivit, det finns ingen som lägger tusenlappar på en katt med forl, detta för att den eller de som tar hand om honom kommer behöva lägga åtskilliga tusenlappar hos veterinären. Hade jag varit i din situation TS så hade jag känt mig tacksam och glad om det finns ett bra hem som vill överta katten och betala för den vet.vård som kommer krävas.

Hoppas att det löser sig till det bästa.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
2012-11-01 15:07
#10

Kan även meddela att den skadade katten kommer att bli bra, men har fått en smärtstillande spruta. Vill även säga att om jag inte kände mig så anklagad och kränkt hade jag aldrig ens tagit upp att min katt blivit skadad. Katter är min hobby och passion och även om jag skulle ta tillbaka honom utan att betala något skulle jag inte kunna lämna ifrån mig en katt med gott samvete utan att ha gjort en tandsanering.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annie08
2012-11-01 15:12
#11

tack för alla svar nu vet ja lite mer och själv klart vill ja min katts bästa så låter uppföddaren hitta ett nytt hem där han kan få den vård han behöver.

och nu har ja lärt mig att man inte kan ta 3000  för en katt med forl.

Nilla
2012-11-01 17:34
#12

#11.

Det tror jag är ett bra val, Annie08. Bra också att du tar till dig vad uppfödarna på forumet tycker. Nu håller vi tummarna för att ett bra hem dyker upp och att han där får sanerat sin mun.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2012-11-01 18:03
#13

Annie verkar inte ha bestämt sig för hur hon vill göra, men jag vill göra det tydligt att jag inte håller honom kvar här om hon vill hämta honom. Däremot kan jag inte sitta här med en katt som kostar mig pengar i veterinärräkningar, mat och sand när ägaren anklagar mig för diverse saker. Denna situation måste lösas omgående. Jag har föreslagit att man tar upp detta med vår klubb, men nu har Annie valt att inte kommunicera med mig. Hur det än löser sig så hoppas jag det absolut bästa för mina kattungar, alltid. Den här situationen är så pass jobbig för mig att jag inte vet om jag orkar bedriva avel i framtiden.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Annie08
2012-11-01 18:39
#14

jag har sakt att du ska sälja honom  attdu får det  jag har  vist bestämt mig sitt inte och ljug jag sa att  jag  fixar  papper och sånt i morgon  för idag  orkar jag inte

SE*Wishetens
2012-11-01 18:49
#15

En katt med FORL kan man inte sälja, den ska man vara glad om någon är villig att ge ett nytt hem. Jag tycker din uppfödare har gjort vad denne kan för att ställa upp, hoppas det löser sig för din katt oavsett hur det blir.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

cillaroten
2012-11-01 19:01
#16

#13 Kram!!

Hade också sånna tankar i somras,när jag köpte tillbaka en av mina bebisar. Denna köpare hade fört mig helt bakom ljuset och jag var jätteledsen! Du ska se att du kommer över det.

Hoppas allt löser sig på allra bästa sätt för katten!! Som många redan påpekat,så ska väl Ts vara glad om någon tar sig an honom och inte förvänta sig att få något betalt för honom. Det borde vara det sista man tänker på i en situation som denna.

Mvh/Cilla

Annie08
2012-11-01 19:44
#17

jag och uppföddaren har kommit överrens om att  inte ta några pengar för han    sen sälja skrev jag bara  snabbt  men ge bort han . de ändaviktiga är att han kommer till ett bra hem

SacredSouls
2012-11-01 20:00
#18

Så flott at han får et nytt hjem. Det var gode nyheter Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

cillaroten
2012-11-01 20:14
#19

#17 Ok,då missuppfattade jag och ber om ursäkt!

siamlove
2012-11-01 20:24
#20

Jeg synes synd on TS.Hon har betalt mycket penger for en kattunge.Den vokser upp och blir en elskad familjmedlem.Så viser det seg att katten har en kostsam sjukdom.

Hon sitter igjen med ingenting-FORL er en forferdelig sjukdom.Skrikandes

Annons:
cillaroten
2012-11-01 20:56
#21

#20 Självklart är det synd om Ts,det är en jättetråkig situation att hamna i.

Men om jag hade varit uppfödare till katten,så hade jag blivit ledsen över att inte man kunde prata med varandra istället för att läsa om det på ett forum.

Att som uppfödare läsa att "jag gjorde det dummaste jag kunde göra,att vända mig till uppfödaren" är nog inget kul! Det verkar ju här som om uppfödaren verkligen brytt sig och försökt hjälpa till.

Hoppas allt löser sig!

Lite OT…finns det inga tilläggsförsäkringar som täcker FORL?

Annie08
2012-11-01 21:07
#22

Jag  har pratat med uppföddaren,  håller med i efterhand att ja formalera de fel med när jag skrev de dumaste jag gjort .

vill säga att hon varit en bra uppföddare men blev massa missförstånd och tror att vi båda  har blivit lika ledsna fast  på olika sätt  vill att ingen smuts kastar  någon för hon är en  bra uppföddare och  jag  själv behövde bara lite råd så jag  fick lite mer på fötterna.

och  ber ännu en gång om ursäkt att jag formalera mig fel.

både jag och uppföddaren är överrens  nu.

AngelsCo
2012-11-01 21:09
#23

Det hela ser ut att lösa sig på ett bra sätt. Jag vill nog säga att historien är tragisk och att en stor del kommer av att vi missförstod varandra väldigt grundligt. Katten mår prima och är fantastisk. Vi får se vad veterinären säger om kattens tänder. FORL drabbar 25 % av alla katter och jag brukar informera om det, med tanke på att jag har en FORL-katt hemma. Det är inte Bara att katten har tandproblem som är anledningen till omplaceringen. En drastiskt förändrad livssituation har resulterat i ändrade möjligheter att ge denna katt det han behöver.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
2012-11-01 21:10
#24

Och ja, vi är överens.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2012-11-01 21:11
#25

Vill ni att jag låser tråden för vidare inlägg? :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2012-11-01 21:12
#26

#21 OT: IF täcker FORL. Kanske vissa andra bolag gör det också, jag är osäker.

Hoppas att katten får vård och ett nytt permanent hem snart. Stackars lilla katten. Kyss Hoppas att allt löser sig.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annie08
2012-11-01 21:12
#27

ja tack vore jätte snällt

Annons:
Nilla
2012-11-01 21:16
#28

Vill ha ja även från uppfödaren, innan jag låser tråden. Är jätteglad att ni löst detta. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2012-11-01 21:23
#29

Ja tack.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

cillaroten
2012-11-01 21:23
#30

#22 Härligt att ni löst detGlad Det blir så lätt missförstånd "i skrift"

#26 Tål att tittas på.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: