Annons:
Etikettkattprat
Läst 2165 ggr
Lejdet
10/29/12, 10:23 AM

Nyfiken på Peterbald

Hur fungerar det med Peterbald och orientaler/siameser? Korsas dessa raser med varandra för att få fram de hårlösa? Många Peterbald är ju lätt behårade och inte helt nakna.

Har varit in och läst lite på http://www.nadjaart.se/cat/sv/page/5 och där finns ju några bedårande söta Peterbald-ungar.

OBS! Jag ska inte köpa någon utan är bara nyfiken på rasen.

Annons:
kalindas
10/29/12, 3:47 PM
#1

Man parar in dem på övriga kat.4 katter. De helpälsade avkommorna får avelsförbud. Nakenanlaget på PEB är dominant.

/Elisa

Lejdet
10/30/12, 8:55 AM
#2

Hur funkar det med utställning då? En del av dem ser ju ut som rena OSH men är väl reggade som Peterbald? Måste en Peterbald vara helnaken för att få ställas ut?

kalindas
10/30/12, 9:01 AM
#3

Nu är jag inte säker. Men har du en fullpälsad PEB så tror jag du får ställa ut den som en OSH. De katterna med nakengener är jag osäker på men jag "tror" att man får ställa ut alla varianterna. Sen hur bedömningen blir vet jag inte. Kolla standarden, där borde det ju stå vad som är godkänt.

/Elisa

oscarsine
10/31/12, 9:52 PM
#4

Ingen PEB som er brush eller har mere pels, får stilles ut, ihvertfall ikke i Fife. Bare de som er helt nakne, flock eller velour kan stilles. Foreløpig kommer de alle på XSH stamtavle, men fra 1. jan 2013, så er alle automatisk PEB. Og det er da fra Peterbald + Orientaler/SIameser parring jeg mener da.

Alle varianter får brukes i avl, men de fullpelsa bare tilbake i PEB avl:-)))

Jeg skulle lagt ut noen bilder av mine PEB her inne, jeg har jo nesten "alle" pelsarter, men jeg har litt problemer med det bildegreiene her inne. Håper jeg får ordnet det snart:-)))

origirl
11/1/12, 1:17 AM
#5

#4 Når vet man om de blir brush, flock eller velour?

oscarsine
11/1/12, 10:03 PM
#6

#5 Er de brush som små kan de godt endre opp som flock eller velour som voksne, og omvendt. De kan forandre "pels" senere, faktisk helt opp til de er 2 år gamle.

Annons:
Upp till toppen
Annons: