Annons:
Etikettavel
Läst 1304 ggr
mylicharlie
2012-10-28 12:30

Charmtroll för avel

Jag har ju funderat på att så småningom avla på Freja. Justnu sparar jag ihop en buffert och ska gå med i en kattklubb tänkte jag. Hon är snart sex månader och än har jag inte sett något tecken på löp. Har hört att man ska vänta till ettårsålder. Är det väldigt viktigt att man ställer ut henne? Om jag inte gör det blir det svårare för mig att hitta en avelshane eller sälja kattungarna? Om båda föräldrarna är pra negativa måste jag ändå testa henne för pra? Jag har sporadisk kontakt med drejas uppfödare och stöd från henne. Men vill ändå kolla med er också. Och sen… I och med att jag aldrig fött upp kattungar tidigare så vet jag ju inte hur det är alls. Kanske blir en kull bara.. Går det att göra så? Eller för att starta en liten uppfödning i hemma miljö, måste man då ta fler kullar? Jag vet ju inte hur mina två hanar reagerar på kattungar. Charlie lär älska det men Julius är vår lilla pensionär här hemma och om han inte gillar det så vill jag inte fortsätta om det blir jobbigt för han med en kull. Hur tar era andra katter det? Blir de stressade eller hjälper de honan och tycker det är kul? Julius är i och för sig i övrigt harmonisk och är med på Charles och drejas busrace här hemma ibland.

Annons:
mylicharlie
2012-10-28 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min pälskling

mylicharlie
2012-10-28 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bästisar

mylicharlie
2012-10-28 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sovis, här ser man även hennes "flames" som vi säger här hemma.. Se på höften. Lillskruttan har speciell täckning.

mylicharlie
2012-10-28 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och en till… Hon älskar att sätta sig rätt framför skärmen när man sitter vid datorn (och jaga muspekaren).

mylicharlie
2012-10-28 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Julius och Freja

kalindas
2012-10-28 13:08
#6

Jättevacker tjej. Kyss

Tycker inte du måste ställa ut henne. Det är nåt du väljer själv. personligen köper jag inte katt på utställningsmeriter, utan går efter personlighet, stamtavla och färg.

Hon är klassiskt vacker så visst kan du få cert och tycker du det är kul att få henne champion, så visst kan du ställa henne. 
Men samtidigt om du tänkt para henne vid 10 månader, så hinner hon inte få sina cert. 
Utställningar kan även vara stressande och då du har en känslig kille därhemma, så finns ju risken att han blir stressad när hon kommer hem och luktar konstigt.

Du kan ta en kull utan stamnamn, men då får du bara döpa ungarma till enkelnamn. Så ett stamnamn är aldrig fel att fixa.

WCF är billigare med stamnamn, men har färre utställningarna. Uppfödningsreglerna är desamma. Gå in på http://wcfnordic.se och kolla om det är någon klubb nära dig och var de tar i medlemsavgift och stamnamns avgift.

Sverak är dyrare, men de har även fler utställningar om man tycker det är kul.

En smaksak helt enkelt.

Hur dina katter reagerar på en kull är individuellt, den som du tror är coolast är kanske den som blir mest rädd för ungarna.

Tänk även på, ju fler katter desto högre smitttryck. Det är lätt att plötsligt sitta med ett helt gäng katter hemma och då kommer smittorna som ett brev på posten.

Tester: Inte fel att kolla både honan och hanen för TF och Giardia, Fiv/Felv och när det gäller PRA kan du ju göra lite som du vill, då föräldrarna är fria.

/Elisa

Annons:
mylicharlie
2012-10-28 13:19
#7

Tack!! :)

Jag har tänkt att jag ska registrera ett stamnamn i SVERAK. Finns det några bra tips på hur man kan minimera smittrisk i sitt katteri? Är tio månader den åldern jag ska börja fundera på att hitta en avelshane till henne?

Hon är fantastisk i temperamentet. Hon är otroligt orädd, glad, tillgiven och ska alltid vara med. När vi har besök hemma så är hon alltid mittpunkten eftersom hon ska visa upp sig och busa med våra gäster. Anledningen till att jag vill avla på henne är hennes fantastiska temperament. Och jag tänker då att jag vill få fram fina sällskapskatter!

Supertack för dina tips och råd! :) Detta känns så spännande även om det är supermycket som man måste ha koll på.

mylicharlie
2012-10-28 13:25
#8

Förresten hur långt innan man tar henne för parning bör man göra testerna  för TF, Giardia, Fiv/FeLv?

Är det strax innan eller kan jag lika gärna ta de testerna redan nu?

kalindas
2012-10-28 13:27
#9

Tycker 10-12 månader är en ganska bra tid att para. Har du en katt som börjar löpa väldigt tidigt, då kanske man få fundera på om man ska para dem ännu tidigare.
Parar man en katt ganska sen (vid ca 2 års ålder) så tycker jag ofta att risken för komplikationer verkar större.

Kom att tänka på en annan sak också. Kolla upp med ditt försäkringsbolag och ev. avelsförsäkring. Bra att i tid veta hur det fungerar med t.ex. dolda fel.

/Elisa

mylicharlie
2012-10-28 13:37
#10

Toppen det ska jag kolla upp också. Ska ätta mi och göra en lista på allt som jag bör kunna inför detta! Men jag tycker det är lite märkligt att hon inte börjat löpa ännu? Bör de inte göra de när de är kring halvåret?

hannele44
2012-10-28 16:04
#11

Fick du mitt mail ?

mylicharlie
2012-10-28 16:16
#12

Japp jag såg det precis, har svarat! :)

kalindas
2012-10-28 16:52
#13

Det är väldigt olika hur tidigt de löper. Var glad så länge hon väntar. Glad

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: