Annons:
Etikettavelshane
Läst 2352 ggr
samiras772
10/15/12, 9:25 PM

Avelshane i västernorrlan/västerbotten?

Hej!

Är ev på väg att köpa en siameshona och är intresserad av detta med avel.Men då jag har svårt att resa långt samt vara borta hemifrån en längre stund så skulle jag behöva hitta avelshanar här runt omkring. Därför undrar jag om det finns hanar runt västernorrland/västerbotten i slutet på nästa år (skulle väl vara aktuellt)

Tack på förhand!

Annons:
Nilla
10/16/12, 6:06 PM
#1

Var är det för hona du tänker köpa? Är det en kattunge eller en fertil vuxen katt?

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

samiras772
10/16/12, 6:13 PM
#2

kattunge…har inte estämt vilken än..kollar läget…

kattslottet
10/16/12, 6:16 PM
#3

Hm, jag vet inte riktigt hur det ser ut just nu, men normalt sett brukar det vara svårt nog att hitta en avelshanne någonstans i Sverige. Det är rätt ont om dem, och man vill ju gärna gå mer på lämplighet än kattens boplats. Obestämd Kanske är lättare på korthårsfronten dock?

tuska
10/16/12, 6:40 PM
#4

 Låter för mej konstigt…   va då ?? planera parning i ev. grannskapet.

Att få låna en hane ska du har jätte bra kontakter i uppfödar världen.

Sorry Samiras 772   det är inte enkelt att få tag på den passande hanen till din hona som du tänker Inhandla.

kalindas
10/16/12, 6:51 PM
#5

Har inte haft så stor koll i om du skrivit om dina avelsplaner i någon tråd innan.
Men är lite nyfiken vad du har för tanken med avel?
Om du har fler katter? En siames bör ju inte vara ensamkatt och vill helst ha siameskompis.
Har du fött upp kattungar innan och är medveten om kostnader m.m.?

Det finns en del trådar som kan vara värt att kolla innan man börjar fundera på avel. Ska se om jag kan hitta dem här, annars kanske någon annan här kan hitta länkarna och visa.

Det är tyvärr inte "bara" att börja avla. Du bör t.ex. testa din katt mot PRA, Fiv/felv och helst göra ett test för de magparasiter som finns.
Din katt bör även vara fisk och lämpad som avelshona, ha bra och sunda linjer bakom sig.

Skulle jag själv välja att avla igen, så hade jag tagit reda på dessa viktiga saker.
Man ska även vara medveten att man kan gå rejält back med kattavel. Tror jag gick back ca 20-30 000kr under de 6 åren jag hade uppfödning.

Så att enbart leta avelshane i grannskapet och tro det blir billigare, är en dröm. Börja först med att fundera på om det är något du känner att du har råd och kunskap om. Glad

/Elisa

Rithwa
10/16/12, 9:12 PM
#6

Var i Västernorrland bor du? Har du haft någon Kategori IV katt tidigare?

Annons:
Upp till toppen
Annons: