Annons:
Etikettavel
Läst 1516 ggr
Lejdet
2012-10-15 20:28

Slutar inte att strila..

Undrar om ni har något tips? Jag kastrerade min avelshanne Casper för flera månader sedan nu, men han fortsätter att strila och vakta sitt revir. Han har varit fertil i flera år förutom hans chipkastrering som gick ut i våras. Han fick para sig en sista gång och sedan kastrerade jag honom på riktigt.

Han strilar på väggar, gardiner, möbler och ute i rastgården. Enda skillnaden är att det numera inte luktar lika illa..

Jag har honom inne med alla katterna tillsammans med Oden och Cesar som båda är chipkastrerade för tillfället. Alla tre strilar… inte kul alls..

Feliway på 2 ställen plus sprayen som jag använder på extra utsatta ställen, har även provat Zylkene. Inget hjälper och tvättmaskinen går på högvarv jämt.

Annons:
Lejdet
2012-10-15 20:29
#1

Ska jag dela på kattgruppen? Ha dem åtskiljda? De går ihop med honorna och ungarna. Kan det trigga dem extra?

Sammanlagt har jag 3 hanar och 2 honor  samt 5 kattungar. Snart flyttar alla kattungar utom 2.

kalindas
2012-10-15 21:40
#2

Det har nog blivit en vana för killarna tyvärr. Även kastrater kan får för sig att strila.
Min Spokie, markerade in alla väggar runt min säng för att tala om för alla (djur som människor) att han ägde mig.
Nu har du ju flera hanar och självklart vill de märka över varandras kiss.

/Elisa

[lisme]
2012-10-16 00:18
#3

Med flere hanner i huset blir det som regel en evig konkurranse om å markere reviret sitt

Lejonhjarta
2012-10-16 03:30
#4

Har flera kastratkillar som märker både inne å ute. Inte så trevligt alls! Är nog sånt man får ta när man hållit dom fertila ett tag och har flera st…Rynkar på näsan

Garmabias
2012-10-16 09:01
#5

Stackare!! Vet hur otroligt jobbigt det är. Min erfarenhet är max två hanar, en kastrerad och en chippkastrerad..Tror också att fertila honor triggar igång även kastraterna. I perioder har jag fått dela katterna i två läger så att alla ska bli lugna och trygga i sitt revir. Det tycker jag är så synd, men man får sätta katternas bästa i första rum alltid.

Lejdet
2012-10-16 10:08
#6

ok, låter som att jag får leva med det här då.. har inga planer på att omplacera Casper då han har den största platsen i mitt hjärta av alla mina katter. Jag har lovat honom att han aldrig ska behöva flytta.

Hursomhelst så ska jag försöka att hitta ett nytt hus till våren mer anpassat för katterna och mer lättstädat. Att bo i ett gammalt torp som jag gör nu med breda golvspringor och väggar som är som papp är inte helt optimalt ur städsynpunkt. Tur att jag har en ångtvätt. Fast snart har jag väl fuktskadat hela huset innifrån ;-)

Annons:
siamlove
2012-10-16 18:29
#7

Ja,både du och hankattene…ha ha haSkrattande

Casanova
2012-10-16 21:36
#8

Det är inte ovanligt att kastrerade hankatter fortsäter att strila. allra helst när de hsr varit fertila en längre tid.

Men det kan ju lugna ner sig med åldern, hoppas på det.Oskyldig

Mewz
2012-10-17 06:24
#9

Låter ju tyvärr som att det blivit en (o)vana och det är inte helt ovanligt att dom slutar med det beteendet vid flytt till nytt. Du har ingen som skulle kunna ta hem honom till sig för att prova? Tillfälligt om inte annat. Ibland måste man ju även omplacera sin katt för både kattens och övriga katters/familjs skull.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Upp till toppen
Annons: