Annons:
Etiketthälsa
Läst 1392 ggr
annie-ess
2012-10-07 12:28

Min mes är rädd för min sambo

Precis flyttat ihop med min pojkvän och min ena katt, siamesen, har varit rädd för honom en lite längre tid när pojkvännen varit hemma hos mig men det var inte så innan men blev så sedan, han kanske omedvetet skrämt min siames och så kan inte siamesen släppa de? men nu när vi flyttat ihop å bott tillsammans i 1 månad är siamesen fortfarande skiträdd för min pojkvän och det börjar bli jäkligt irriterande att han är sån… någon som varit med om liknande? hur gör jag? vi? Gråter

Annons:
Lejonhjarta
2012-10-07 15:15
#1

Dumpar killen?Flört Sorry, kunde inte låta bli…Glad

Du kunde bla prova å köpa Feliway å sätta i uttaget för att som om katten blir mer harmonisk å lugn.

Missannas
2012-10-07 16:07
#2

Jag hade testat att ge Zylkéne och pluggat in Feliway i lägenheten. Sen hade jag sagt till min kille att ignorera katten och inte titta den i ögonen. Gett katten tid att vänja sig vid honom på sina egna villkor. Hade också skämt bort min katt med god mat, lek och gos, gärna när killen är hemma och sen bett killen själv göra detsamma. Kanske finns det något extra gott som din katt gillar som din kille kan få ge honom?

Hoppas det löser sig Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Fielie
2012-10-07 16:10
#3

han får börja flirta med katten;) om katten av nån anledning får ögonkontakt med husse,kan han blinka med båda ögonen,för att på kattspråk berätta att man är fredlig. Andra får rätta mig om jag har fel

lejoneva
2012-10-08 17:38
#4

Eller så kan husse lägga sig på golvet en bit ifrån katten (om katten nu är där) och gäspa stort. Samtidigt som han blundar och ev blinkar lite förtroendeingivande. Gäspningar är fredliga tecken för en katt. Det kommer säkert att lösa sig.

origirl
2012-10-09 14:27
#5

Man måste ochså tänka på at män doftar annorlunda, beveger sej annorlunda och har en djupare röst en kvinnor. Några katter er kjänsliga för sånt.

Rithwa
2012-10-09 21:54
#6

Ge båda tid, förhoppningsvis löser det sig.

Annons:
Kajsa K
2012-10-10 14:16
#7

Hej Annie-ess!

Jag skulle prova att använda Feliway som finns hos veterinär, på apotek och via nätet. Det är ett artificiellt kattferomon som lugnar och det har hjälpt till att lugna ner mina siameser flera gånger. Du pluggar in det i kontakten eller sprejar i luften. Det beror på vilken sort du köper. Använd det när din pojkvän är hemma. När katterna är hemma själva behöver du inte använda det.

Katter har revir. Du får tänka att din pojkvän kommit in i din katts revir och i även i relationen mellan dig och katten. Kolla om din katt blir rädd för vissa rörelser eller ljud som din pojkvän gör och be honom tagga ner i så fall. Det kan ta tid för katten att vänja sig och det är bara att "gilla läget". Katten kommer kanske aldrig att älska din pojkvän lika mycket som du gör eller som katten älskar dig men den behöver känna att den i alla fall kan lita på din honom.

Siameser är väldigt känsliga katter och det måste man acceptera. Sedan är det knepigt just när det inte fungerar socialt som man skulle vilja. Du kan i alla fall vara glad att den inte biter din pojkvän eller kissar i hans skor ;o)

Blir det inte bättre skulle jag kontakta veterinären eller en djurkommunikatör. Men ha tålamod och tänk att det är vi människor som har ansvar för att alla i flocken ska trivas. Katten är beroende av oss mer än tvärtom och då har man ett stort ansvar.

Lycka till! //Kajsa K

Upp till toppen
Annons: